renovering

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
tja.
Nu var det visst dags för min aprilia rs 125 -02 att rasa igen. Men denna gången gick även vevlager...

Det skulle vara bra att veta vad det har kostat för andra att fixa det så man inte slänger ut en massa pengar i onödan.
Vad kostade omnicaliseringen? hur lång tid tog det? vart?
Vad kostar en vevsats med vevlager och stake?
Kostnad för ramlager? vart ni köpte det och om ni köpte orginal?
Pris för kolvkitt?

Tack så länge!

Johannes_88 skrev:
2343588 tja.
Nu var det visst dags för min aprilia rs 125 -02 att rasa igen. Men denna gången gick även vevlager...

Det skulle vara bra att veta vad det har kostat för andra att fixa det så man inte slänger ut en massa pengar i onödan.
Pris för kolvkitt?

Tack så länge!
Har du tur så går staken att rikta. :)
Ramlager beror helt och hållet på vart du köper dom, jag gav 250:- styck för mina tror jag, kunde ha hittat mycket billigare onm jag visste vad de skulle vara för lager, går att köpa på vilken maskinfirma som hellst mycket billigare än bakom disk. Har nr till ramlagrena till den gamla motorn kvar. (98) Vet tyvärr inte om de passar i din.

Johannes_88 skrev:
2343588 tja.

Pris för kolvkitt?

Tack så länge!

hihi... har inte aprilia 5års garanti? :D

_Nille_ skrev:
2344716 Den håller iaf :fakta

Gör en RS oxå, bara man sköter om den !
Jag har haft 2st och ingen av dom har skurit och båda har varit urpluggade, har kört på Agip 2-speed Fullsyntet olja och 98 oktanig bensin, har funkat skit bra:tummenupp

Saabmosare skrev:
2343911 Har du tur så går staken att rikta. :)
Ramlager beror helt och hållet på vart du köper dom, jag gav 250:- styck för mina tror jag, kunde ha hittat mycket billigare onm jag visste vad de skulle vara för lager, går att köpa på vilken maskinfirma som hellst mycket billigare än bakom disk. Har nr till ramlagrena till den gamla motorn kvar. (98) Vet tyvärr inte om de passar i din.

ramlagrena var inte så dyra om jag köper dem från Racingkonsult Björn Andersson. 130 kr st eller nått... men tack ändå.

Och eftersom att en komplett vevsats inte var så dyr så köper jag det istället.

De priser jag har fått är

Omnicalisering från 1700+moms
kolvkit 1500
vevsats komplett 1400
ramlager ca 130 kr/st
komplett packningssats 400-500kr
packboxar visste han inte pris på

är detta bra? är det något mer man behöver för det är så lätt att missa något?

Jag ringde även starol och frågade om priser men det var inte riktigt min prisklass.

Jag har hittat ett ställe som är lite billigare men då får jag vänta i 3-4 veckor för han hade ingen utbytescylinder som björn har. Den andre kunde inte heller fixa riktigt allt (ramlager bl.a.). Det skiljer ca 1000 kr mellan dem så jag tyckte att det bara var och köra.

Björn sa att han skickar så fort han sett hur cylindern ser ut, så det får bli att skicka snabbt.

EDIT: Jag säger inte att starol är dyra, men de kunde nästan bara skicka orginaldelar. Givetvis måste de också tjäna pengar på de grejer de säljer...

Last edited:
Mr Wheelie skrev:
2345635 Gör en RS oxå, bara man sköter om den !
Jag har haft 2st och ingen av dom har skurit och båda har varit urpluggade, har kört på Agip 2-speed Fullsyntet olja och 98 oktanig bensin, har funkat skit bra:tummenupp
Men det gör ingen rs ägare menar du??:tungan

johannes in da house:
ramlagrena var inte så dyra om jag köper dem från Racingkonsult Björn Andersson.

Se bara till att du får C4 lager, Aprilia har gått ut med rekomendationer till alla Aprilia handlare world wide att bara montera C4 och alla nya RS har det, även artiklenummret för ramlager är samma men nuförtiden kommer det C4 lager med fiber hållare, se också till att det inte är metallhållare för kulorna i lagren så slipper du tråkgiheter i fortsättningen. Detta är något som vi varit medvetna om ett tag och bara sålt C4 till RS125 sedan ett år tillbaka, kul att Aprilia lyssnar på dom som har erfarenheterna.......

DP says: Aprilia kom med en hel del nya rekommendationer för RS 125 den 24 Juli, sånt som bara vi får info om....

DP skrev:
2352691 johannes in da house:
ramlagrena var inte så dyra om jag köper dem från Racingkonsult Björn Andersson.

Se bara till att du får C4 lager, Aprilia har gått ut med rekomendationer till alla Aprilia handlare world wide att bara montera C4 och alla nya RS har det, även artiklenummret för ramlager är samma men nuförtiden kommer det C4 lager med fiber hållare, se också till att det inte är metallhållare för kulorna i lagren så slipper du tråkgiheter i fortsättningen. Detta är något som vi varit medvetna om ett tag och bara sålt C4 till RS125 sedan ett år tillbaka, kul att Aprilia lyssnar på dom som har erfarenheterna.......

DP says: Aprilia kom med en hel del nya rekommendationer för RS 125 den 24 Juli, sånt som bara vi får info om....

Ja de var inte så dyra därifrån för att det var skf lager istället för orginal. Jag ser ingen anledning till att de skulle vara sämre när de jobbar med sådant hela tiden.

Angående det där med C3 eller C4 så är jag medveten om det. Jag skrev tydligt att det skulle vara C4 lager och inte C3. Men det där med fiber eller metallhållare har jag inte hört förut.
Hur vet man vad det är när det är lager från skf?

Jag fick intrycket av att han hade koll på det han höll på med. Men som sagt så är det ju en sån sak som bara apriliahandlarna får reda på till en början.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP