renovering problem växel låda zx9r

Eksholm

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Hoj
zx9r å en glidare
hallo..

har kommit fram till den punkt att motor står upponer i garaget och tråget kopplings kåpaorna samt lammellerna är borta..

och då är det dax att ta bort centrum muttern för själva kopplingen...hur lyckas jag med detta är frågan då??

Mvh

Det finns ett specialverktyg att köpa (clutch holding tool). Den gör att du kan hålla emot när du ska skruva upp muttern. Den kostar säker ett par hundra.

Man kan också, som jag gjorde, göra en egen. Jag köpte ett ca 80 cm långt järn (30 x 5 mm) och kapade den på mitten. Därefter böjde jag de sista 25 mm i 90 grader och skruvade ihop båda bitarna i mitten så att det blev som en sax. Den har fungerat perfekt vid ett flertal tillfällen.:tummenupp

PS. Min motor till R1:an ligger i småbitar och väntar på att jag ska få tillbaks mina drev från firman som undercuttar dom.

Jag hade samma problem med min. Slet som ett djur men inget hjälpte. Sista utvägen blev att dra fram gasverket och värma ordentligt. Sen på med muttermaskinen och den gled av som smör i solen. :tummenupp

...

Det finns ett specialverktyg att köpa (clutch holding tool). Den gör att du kan hålla emot när du ska skruva upp muttern. Den kostar säker ett par hundra.

Man kan också, som jag gjorde, göra en egen. Jag köpte ett ca 80 cm långt järn (30 x 5 mm) och kapade den på mitten. Därefter böjde jag de sista 25 mm i 90 grader och skruvade ihop båda bitarna i mitten så att det blev som en sax. Den har fungerat perfekt vid ett flertal tillfällen.:tummenupp

PS. Min motor till R1:an ligger i småbitar och väntar på att jag ska få tillbaks mina drev från firman som undercuttar dom.

okej då blir det och fara och skaffa mig en bit platt järn då ..tackar

Muttermaskin brukar funka om man håller med händerna om kopplingskorgen med lammellerna i som mothåll (använd hanskar).

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back