Renovering av EXC 525

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Ska hjälpa en kompis att renovera sin EXC 525 -06a som gått 170h.
Varken jag eller han har tummen mitt i handen men samtidigt har ingen av oss gjort något liknande tidigare. Bör jag råda honom att lämna in motorn direkt eller är det värt att ge sig ann motorn?

Det som har hänt är att vevstakslagret har gett sig så vevstaken lär bytas. Tanken är att byta ramlager, vevstake, kolv, kamkedja samt alla packningar som behövs när man gör allt det jag skrev tidigare. ramlager samt delning av veven samt balansering av veven med nya staken ska garanterat lämnas iväg. Men bör resten vara hanterbart att göra själv?
Bör man göra något mer på denna motor när den ändå plockas ner i molekyler?
Fick rådet att lämna in toppen på renvering samtidigt. Behövs verkligen det efter 170h?

Kan någon rekomendera en mek som kan dela samt balansera veven?
Gärna nära Linköping eller i östergötland

Last edited:
Det viktiga är att du får ramlagerspelet rätt. Med fel spel dödar du ett par nya ramlager på något tiotal timmar. Att få det rätt är inte helt enkelt och kräver indikatorklocka samt gärna en lageravragare.

som sagt kommer du behöva en lageravdragare till lagerbanorna på vevaxeln, jag köpte ett sånt en gång i tiden och det gick på runt 1000 spänn då, det lär knappast kosta mindre nu.

Sitter shims bakom lagerbanorna nämligen.

Stigs motormekaniska ligger på andra sidan sjön för dig, och de ska vara duktiga där vad jag har hört.

Ligger i Axvall.

Ramlagerspelet ska vara 0,1mm har jag för mig, men läser man på soe så kör folk med betydligt större än så, typ 0,2 till 0,4, sen hur bra det är att köra med upp mot 0,4 vet jag inte.

Kolla hur slitna ventilerna är, och växellådan.

Det viktiga är att du får ramlagerspelet rätt. Med fel spel dödar du ett par nya ramlager på något tiotal timmar. Att få det rätt är inte helt enkelt och kräver indikatorklocka samt gärna en lageravragare.

Tack för ditt svar.

Tanken är att lämna bort vevpartiet för att få vevstaken bytt och riktad, samt att lämna in blocken för att få ramlagrena bytta.

Sen är ju frågan hur mycket runtomkring man kan göra själv och vad man behöver få gjort av en van mek.
Vågar man lämna in motorn till valfri Cross & enduro handlare med egen verkstad? eller bör man hitta en som ska vara "van" mek av just den hojen och som kanske kostar några kronor extra?

Vad "bör" det kosta ifall jag lämnar bort motorn halvt delad, komplett underdel samt cylinder och topp var för sig. Sedan ska vevstake, kolv, ramlager, kamkedja samt tillhörande packningar bytas och allt skruvas ihop till en komplett motor igen.

Vad kan det jobbet tänkas kosta? Har hittat en firma som gör det jobbet för 2000:- vilket jag nästan tycker låter för billigt :va eller är det vad det kan tänkas kosta?

Vad "bör" det kosta ifall jag lämnar bort motorn halvt delad, komplett underdel samt cylinder och topp var för sig. Sedan ska vevstake, kolv, ramlager, kamkedja samt tillhörande packningar bytas och allt skruvas ihop till en komplett motor igen.

Vad kan det jobbet tänkas kosta? Har hittat en firma som gör det jobbet för 2000:- vilket jag nästan tycker låter för billigt :va eller är det vad det kan tänkas kosta?
Det är för billigt om det inkluderar allt utom delarna.

Det är för billigt om det inkluderar allt utom delarna.
Jo han ville ha 2000:- för allt jobb om jag stod för delarna.

Firman han driver säljer reservdelar till cross & endurohojar samt renoverar motorer och fjädringskomponenter.
Det verkade som att han gjorde det mest på kvällstid eller helgtid då han behövde 1-2veckor för att få klart motorn från man lämnade in den.

Vad bör det kosta isåfall?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...