Renoverar spegeldörrar, hur lägger jag igen hål?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har 3st spegeldörrar i min hall som tidigare var täckta med masonitskivor :brinnerup
Saken är den att det är flera oönskade hål som jag vill lägga igen innan jag sprutar dörrarna men jag är lite osäker på hur man gör det bäst.
Det kanske inte syns så bra på bilden men det är iaf 3 hål jag vill lägga igen. Ett stort ovanför tryckare/lås och sedan två mindre på högra sidan, varför man nu har valt att göra så men nån gång i tiden så har man vänt på dörrarna efter att man har haft små "garedrobs-lås" på dem...
De små hålen kan jag nog blanda sågspån och lim till men det stora är det värre med.
Det är likadant på alla dörrarna.

En fråga till som inte är lika viktig dock; I entredörren ska jag ha glas, vad passar bäst där? Frostat/vågigt, bara vågigt eller vad brukar man ha, jag har inte tänkt på det tidigare. "Blyinfattat" kanske, kostar skjortan antar jag?

Nåja, jag vet ju att det finns några möbelsnickare här, hoppas ni kan hjälpa mig på traven! Tänkte slipa ner dem i slutet av veckan och spruta åtminstone en av dörrarna nästa vecka.

På den tiden jag jobbade med sånt hade vi ett speciellt filler spackel, men var det riktigt stora hål körde dom med Plastic Padding glasfiberspackel först.

Nu spacklade inte jag eftersom jag var företagets grundare.

Jag la grundfärgen om någon inte fattade skämtet.

Spruta/spraya dem inte, penselmåla med en bra färg istället. Ser bra mycket bättre ut då det blir klart.:)

PL400 och Casco Husfix är allt man behöver! Husfix är felande länken mellan plastic padding och betong. Man kan fylla vilket hål som helst utan att det krymper/spricker annars är PL400 klockrent också.

PL400 och Casco Husfix är allt man behöver! Husfix är felande länken mellan plastic padding och betong. Man kan fylla vilket hål som helst utan att det krymper/spricker annars är PL400 klockrent också.

Blandar man alltså pl400 OCH husfix eller väljer man nåt av dem? PL400 undviker jag i största möjliga mån, har jobbat mycket med det och fått min beskärda dos av förstörda hjärnceller redan som ni kanske har märkt :D
Men alltså, funkar det bra att köra med detta på trädörrar? Fast säger du det så...

Cirkus, det blir inte i närheten så bra att pensla som att köra med etsande sprutfärg, samma som du sprutar köksluckor etc med. Blir hur blank och fin yta som helst och när man penslar så blir det knappast jämnt som när du sprutar. Jag gör det i box med riktiga sprutor etc så du inte trodde att jag skulle stå med sprayburk....

Guw, jag var inne på din linje först med glasfiber-spackel och sedan finspackel på det men trodde att det fanns mer sofistikerade ämnen till just trä...

Blandar man alltså pl400 OCH husfix eller väljer man nåt av dem? PL400 undviker jag i största möjliga mån, har jobbat mycket med det och fått min beskärda dos av förstörda hjärnceller redan som ni kanske har märkt :D
Men alltså, funkar det bra att köra med detta på trädörrar? Fast säger du det så.....

Nä, antingen eller. Jag använder något av dom till det mesta. Husfix kanske är sådär på trädörr men någon plastic padding tror Jag gör jobbet. Ett tips Jag kom på när Jag skulle fylla djupa hål i en träskiva med padding var att stoppa ner ett tunnt sugrör i hålen innan Jag fyllde igen, sen sög Jag lite i röret och när Jag märkte att det blev motstånd så drog Jag sakta ut det medans Jag klämde i lite mer i hålet. Finns säkert lättare sätt men Jag är dum/hög på PL400 så det där låg på min uppfinningsnivå.

Hmmm, jag ska fundera lite på det. Husfix känns inte riktigt helt ok, då kör jag nog på fiberspackel från padding. PL400 är som sagt hyffsta starkt men jag har ju riktig mask så det funkar ju iofs. Ser bara inte hur det ska gå bra att slipa det, det blir ju aldrig riktigt stenhårt och slipbart typ.

Skaru sprejlacka dörrarna?
Jag behöver någon sprejlackar dörrar åt mig, någon som vet någon som gör det i närområdet? (Storstockholm)

Jupp, har tillgång till lackbox mm så jag brukar göra det mesta där när det ska målas. Ska även måla trappräcken men sen kom jag på att det går ju att spruta dem med=spara tid :D
Ring runt till billackerarna, de brukar göra såna svartjobb hyffsat billigt.

Just jävlar, här kommer bilden som jag tydligen hade glömt :näsblod
Iofs så hjälper det kanske inte mer nu...

Bifogat

• dörr.jpg
    dörr.jpg
    125.3 KB · Visningar: 488

Cirkus, det blir inte i närheten så bra att pensla som att köra med etsande sprutfärg, samma som du sprutar köksluckor etc med. Blir hur blank och fin yta som helst och när man penslar så blir det knappast jämnt som när du sprutar. Jag gör det i box med riktiga sprutor etc så du inte trodde att jag skulle stå med sprayburk....

Ok, då blir ju ytan helt klart BRA, men det blir ju helt FEL yta med tanke på dörrarnas ålder. Blir så att säga inte "orginalrenovering" vilket jag trodde var syftet med att ta bort masoniten och måla dem... men är med på hur du tänker ändå.:) Lycka till:tummenupp

När du spacklar dörrarna, så akta dig för att komma in för långt i hörnen. Speglarna bör sitta "löst", annars spricker färgen ganska omgående.

När det gäller entredörren så ser det väl lite toaaktigt ut med frostat glas.
Det finns lösa "blyspröjs" på rulle att klistra dit på glasen. Glasmästaren borde ha sånt hemma.

Det enda riktigt bra alternativet, som jag anser det då, är att fräsa ur hålen till valfri form och sedan fräsa till en dito träbit som du sedan slår i hålet med lim.

Det kanske du inte orkar dock, och då kan du istället för att använda PL400 så har Würther en liknande produkt som heter "Limma & Täta".
Riktigt kletig och sitter utav satan!

Ok, då blir ju ytan helt klart BRA, men det blir ju helt FEL yta med tanke på dörrarnas ålder. Blir så att säga inte "orginalrenovering" vilket jag trodde var syftet med att ta bort masoniten och måla dem... men är med på hur du tänker ändå.:) Lycka till:tummenupp

Ahh, du tänker så! Det är iofs jävligt sant men då vi har renoverat allt annat i lite nygammal stil så funkar detta också. Sen orkar jag inte stå och pensla och har ingen tid, ska även lägga golv i hela hallen samt trapp och en jävla massa annat :(

BON, speglarna sitter redan "fast" men färgen har inte spruckit överallt. Funderar på att dra en jävligt tunn sträng med latexfog i alla vinklarna innan lack, kan det funka tro? Då sitter ju färgen på latexen och den spricker ju inte.
Blyspröjs på rulle låter intressant, ska genast kolla upp det imorrn!

Jonathan, jag var inne på att köra dosfräsen genom dörrarna och göra just detta men jag går nog på spåret med att spackla istället. 2 av dörrarna kommer bara renoveras på utsidan mot hallen, andra sidan ser man aldrig så det känns onödigt...

Jag har renoverat en hel del sekelskiftsdörrar.... Jag använde mig av plastik padding kemiskt trä.... För att sätta igen just sådana hål... Om det är där kistan har sutit så satte jag en glatt skiva, typ masonit bakom som jag spacklade emot... Så la jag på rejält.... Efter 5-10 min så skär man bort det överflödiga och när det härdat klart så är det bara slipa lite granna... Tänk på att ta bort skivan som man spacklar emot i tid... För att annars sitter det som berget :tummenupp

Last edited:
Bra idé, kemiskt trä snackade brorsan om men jag har aldrig använt det. Det där med skivan behöver jag bara göra på en av dörrarna, de andra kan jag fylla fullt med spackel i då masoniten är kvar på andra sidan.
Kemiskt trä får det bli!
Förresten, ska man spackla något uppe på det sedan eller går det att få så fint så att det "smälter" ihop med dörren? Kommer plankslipa av alla dörrarna rätt rejält, tänkte köra med 240 och sedan 500 innan lack så det biter ju en del med stor plankslip ~50cm lång.

Skall du planslip så kommer du inte långt med ett 240 papper.

Beronde på vilken yta du vill ha så finns det olika vägar att gå.

Excenterslip med 120 papper och dra av det värsta,grunda,bredspackla ett par gånger,latexfog i varje skrav/spegel,slipa,grunda,slipa,lacka.

Då får du iaf en ok yta.

Bös-metoden slipa med excenterslip 120 papper ,grunda,blunda,lacka.

Sen att köra högblank på en sådan nedgången dörr utan att spackla allt är dömt att se för jävligt ut,blanka färger framhäver alla fel mer än tex halvmatta.

En "sprutfärg" fyller dessutom sämre.

Bra idé, kemiskt trä snackade brorsan om men jag har aldrig använt det. Det där med skivan behöver jag bara göra på en av dörrarna, de andra kan jag fylla fullt med spackel i då masoniten är kvar på andra sidan.
Kemiskt trä får det bli!
Förresten, ska man spackla något uppe på det sedan eller går det att få så fint så att det "smälter" ihop med dörren? Kommer plankslipa av alla dörrarna rätt rejält, tänkte köra med 240 och sedan 500 innan lack så det biter ju en del med stor plankslip ~50cm lång.

Jag tyckte det va bättre att lägga på överflödigt med spackel och sedan ta en bra spackelspade och skära bort det överflödiga efter 5-10 min innan det härdat ordentligt... För att det är värdelöst at stå och dutta när det brinner så fort.... Då brukade inte jag få lägga på fler ggr i alla fall...Va noga med att det är rent och fräscht virke du spacklar emot bara...

Skall du planslip så kommer du inte långt med ett 240 papper.

Beronde på vilken yta du vill ha så finns det olika vägar att gå.

Excenterslip med 120 papper och dra av det värsta,grunda,bredspackla ett par gånger,latexfog i varje skrav/spegel,slipa,grunda,slipa,lacka.

Då får du iaf en ok yta.

Bös-metoden slipa med excenterslip 120 papper ,grunda,blunda,lacka.

Sen att köra högblank på en sådan nedgången dörr utan att spackla allt är dömt att se för jävligt ut,blanka färger framhäver alla fel mer än tex halvmatta.

En "sprutfärg" fyller dessutom sämre.

Det är riktiga Festool-prylar som är tryckluftsdrivna, det tar betydligt mer än man tror. Det är en riktplanka som vibrerar och inte på ett sådant sätt som en vanlig "hemma-slip" så det fungerar utmärkt, har kört med den tidigare när jag har gjort lite "möbel-byggen". *Den gör en bildörr plåtren väldigt fort om man inte är försiktig när man har för grovt papper*
Jag har lackat sedan några år tillbaka så jag vet hur underarbetet ska se ut och färgen jag använder är som du säger tunnare än en vanlig lackfärg men ser det bra ut med grunden på så är det bara att spruta dem.
Jag vet däremot inte om det blir högblank, ska beställa antikvit här i veckan men jag vet inte vilken glans jag ska ha. Som köksluckor brukar se ut är ju perfekt, tanken är att ytan ska bli densamma.
Jag hade inte tänkt mig att stå och bredspackla trä, bara där det är skador kommer det spacklas, resten försvinner med slipen.

Det är riktiga Festool-prylar som är tryckluftsdrivna, det tar betydligt mer än man tror. Det är en riktplanka som vibrerar och inte på ett sådant sätt som en vanlig "hemma-slip" så det fungerar utmärkt, har kört med den tidigare när jag har gjort lite "möbel-byggen". *Den gör en bildörr plåtren väldigt fort om man inte är försiktig när man har för grovt papper*
Jag har lackat sedan några år tillbaka så jag vet hur underarbetet ska se ut och färgen jag använder är som du säger tunnare än en vanlig lackfärg men ser det bra ut med grunden på så är det bara att spruta dem.
Jag vet däremot inte om det blir högblank, ska beställa antikvit här i veckan men jag vet inte vilken glans jag ska ha. Som köksluckor brukar se ut är ju perfekt, tanken är att ytan ska bli densamma.
Jag hade inte tänkt mig att stå och bredspackla trä, bara där det är skador kommer det spacklas, resten försvinner med slipen.

Det är en avsevärd skillnad på en skåpslucka och en trädörr.

Att jämföra en några knappa MY på en lackad bildörr och en nedgången,skev trädörr är lite svårt.

Vare sig lucka eller bildörr har ju någon ådring ifrån början eller små sprickor som kommer fram när man lackar.

Gör en och prova är mitt tips.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back