Renovera vevaxel yamaha rd 350ypvs?

RZ350

Medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Borås
Hoj
Yamaha RD 350 ypvs. Husqvarna WR 360. WR 125. Suzuki gsx750f
Hej! Hoppas någon 2takts specialist kan svara på det här. Fick ett haveri på högra kolven. Tydliga spikmärken och den är skuren runt om.(har troligtvis inte dragit åt klämman till insuget ordentligt:mad:) Av med cylindrarna, Kollade sidspelet på storänden och fick 0.55mm på ena sidan och 0.65mm på andra. 0.75 är gränsen för när det är dags att renovera. Vevaxeln känns bra för övrigt inga glapp osv. Håller veven en uppsättning kolvar till? Eller dumsnålt? Ha en förträfflig dag =)
 
Om det inte finns några glapp i vevpartit skulle jag forrtsätta att använda det. Kolla upp även att soppamatningen är bra. Jag brukar lossa flottörhuset och kolla att det rinner som det ska ända ner.

Ibland gör det inte det och bilden nedan visar en liten plastbit från soppaslangen som letade sig ner i förgasaren. Det gjorde att den kunde flöda och gå magert om vartannat på en Monark ISDT.
 

Bifogat

  • Skit i PWK.jpg
    Skit i PWK.jpg
    201.6 KB · Visningar: 67
hej
Det kan vara en idé att byta vevstakar och nållager. Din vevaxel är inte sliten till gränsen, men tappen som är mycket svårare att ersätta, mår bra av nya lager och stakar. En anledning till att spelet vid vevstaken ökar, är att veven kan glida isär. Detta sker framförallt på svänghjulssidan eftersom det tunga svänghjulet påverkar vevaxeln en hel del. När man pressar tillbaka halvorna kan de låsas med en svets efter att vevaxeln riktats upp noga.
När du ändå byter kolv, och borrar om den, var noga med att grada av alla portar i cylindern, så att kolvringarna inte skaver mot den nya kanten i portarna. Det går att grada 1 mm kring varje port för att öka livslängden på ringarna.
Inspektera hur kopplingssegmentet mellan YPVS ventilerna ser ut. Kanten på ventilen som ligger in i kopplingssegmentet kan vara sliten. Metallen där går att ersätta genom att smälta fast zink, det finns speciella lod för att löda i aluminium.
Även de dyra tätningarna där, kan behöva ersättas. Ofta läcker det ut någon svart oljesörja som kletar ned motorn mellan cylindrarna.
Ett annat tips, om du behåller oljepumpen, är att förse oljeledningen in till förgasarna med ett genomskinligt rör. Det går att fästa en genomskinlig slang med smältlim och krympslang. Så länge ledningen är full med olja smörjer de cylindrarna. Några har ändå 1 % olja i bensinen.
Vill du inte renovera veven, finns det eftermarknadsvevar att köpa för ungefär samma pengar, som det kan kosta att renovera den gamla.
Svaret på din fråga om veven håller för nya kolvar, javisst gör den det. Men nu har du snart en vinter, där du har tid att fixa med din RD. Vårda din RD, nu ökar den bara i värde!
 
Spelet i sidled saknar nästan betydelse. Det är radiellt spel som du ska ska mäta.

Som tobbe precis sa så finns det till rd350 nya vevar för samma pengar som en renovering kostar. Finns dessutom strokervevar för inte så många kr extra.
 
Tackar för svaren! Går det att mäta radiellt spel utan att dela motorn? Har bara känt på vevstakarna efter glapp.
 
det finns ett enkelt sätt, som jag brukar använda; håll i vevstaken och dra med kraft utåt. Knacka sedan med andra handen på ovansidan av den stump på vevstaken där kolvbulten ska sitta. Är det ett radiellt spel känns det som ett knäpp/klick. Smäller det ordentligt, är det ett glapp, och då kan du plocka fram indikatorklockan för vidare undersökning. Här finns en bra film som visar hur en crossmotor testas:
https://www.youtube.com/watch?v=0Em0GiLSO70
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top