Renovera husqvarna 570

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Halloj!

Husqvarna te570

JAg har nere min motor i atomer nu för att bl.a. få lite roligare effektuttag och grundtanken var att inte bytta nåt större då den är fin som snus invändigt.

Men när jag väl klöv skiten så märkte jag direkt att kolvringarna var helt slut, i synnerhet skrapringen. Så ett nytt kolviringskit blir det ju såklart. Kolven såg okej ut, men kommer byta den i vinter. Den går denna säsongen ut. Däremot va jag inte vet är hur man kollar kamkedja och kamkedjespännare samt hur långt dessa prylar går utan att behövas byttas. Alla lager i motorn är fina, det har jag kollat upp så (nu kommer jag få hotbrev på posten) dom låter jag vara kvar.

Nåt mer ni kan komma på man bör kolla extra noga på? Första gången jag renoverar 4t såååå all delad kunskap är av intresse.

Mahh.
 
halvard ska ha stenkoll på hur man får bra snurr på de motorerna. Det som gör störst effekt för dig är att balansera veven. När viberationerna minskar får du fler hästar, och du som förarare får fler "hästar" iom att du orkar köra längre då! =)

Annars tror jag den är rätt tacksam för lite hårdare komprision. Jag testade med keramisk beläggning på kolven vilket märktes en del skillnad!
 
halvard ska ha stenkoll på hur man får bra snurr på de motorerna. Det som gör störst effekt för dig är att balansera veven. När viberationerna minskar får du fler hästar, och du som förarare får fler "hästar" iom att du orkar köra längre då! =)

Annars tror jag den är rätt tacksam för lite hårdare komprision. Jag testade med keramisk beläggning på kolven vilket märktes en del skillnad!

Detta är humor på hög nivå. Jag har nämligen skickat upp mitt vevparti för balansering för att efterlikna TC-modellens karaktär samt cylindern för att få den nedsvarvad nån mm eller två. Den bör vara nere hos mig i nästa vecka igen =)

Keramisk beläggning på kolven? Berätta gärna mer.
 
haha!
Motorn är så pass bra från början, så detta är väl de standardsakerna man kan göra. Jag tyckte det gjorde stor skillnad, speciellt balanseringen! Tror du kommer bli mycket nöjd! =)

Keramisk beläggning är sånt som man (vissa) speedway nissar gör, och det är vad man gör på flygplan för att få bättre hållbarhet och effektivitet. Det isolerar så mindre termiskenergi går ner i kolven + att den slits mindre + aningen högre komp.
Det är väl egentligen överkurs, har nog större effekt (%-uellt) på en liten 2-T, men det är ju kul iaf.. ;)
 
haha!
Motorn är så pass bra från början, så detta är väl de standardsakerna man kan göra. Jag tyckte det gjorde stor skillnad, speciellt balanseringen! Tror du kommer bli mycket nöjd! =)

Keramisk beläggning är sånt som man (vissa) speedway nissar gör, och det är vad man gör på flygplan för att få bättre hållbarhet och effektivitet. Det isolerar så mindre termiskenergi går ner i kolven + att den slits mindre + aningen högre komp.
Det är väl egentligen överkurs, har nog större effekt (%-uellt) på en liten 2-T, men det är ju kul iaf.. ;)

Det där låter onekligen rätt hitech.
Gör dom sånt på halvards eller är det en helt ny kolv som ska till som är preppad med denna galenskap från början? Man märker vid dessa sammanhang hur lite man kan :)
Vet du nåt om övrigt slitage på exempelvis kamkedja o spännare eller nåt i toppen man ska tänka lite extra på? Jag skulle såklart kunna ringa tilll halvards och fråga MEN detta forum besitter kompetent folk så jag väntar med det hehe!
 
Jag är inte heller "motor-ingenjör", däremot har jag haft tur att ha bra och kunniga vänner som varit angelägna att hjälpa till med det ena och andra.

Kolven berättade jag väl mest om som kuriosa. Det krävs ett företag som kan göra keramiska beläggningar på material (en original kolv).Kanske kan bra speedwaytrimmare hjälpa dig hitta nån? Tror inte halvard gör/har det.

Min uppfattning är att kedjan bör vara motorns livslängd (om du byter olja ofta och har rätt nivå), men kanske bör man titta över spännaren?

Du bör ju kolla över toppen. Se så det inte finns skador på ventilerna/ventilsätena. Små små (nästan mikroskopiska) ojämnheter kan innebära att du förlorar effekt. Det finns dock ventilpasta som gör att du slipar ihop dessa material (var dock OERHÖRT noga att få bort allt efteråt - du vill inte få in det i motorn).

Överlag så tror jag inte det finns några direkta svagheter med motorn. Som sagt finns det nog ingen annan motor som utvecklats så länge inom mc-industrin. Det är ju egentligen på 80-talet som det började.. :)
Därför tror jag inte det är något speciellt du behöver vara orolig för. Bara se så alla slitage är inom toleranserna.

Men Halvard är gudfadern och överste präst för dessa motorer - så det är honom du ska tillbe.. ;)
 
Jag är inte heller "motor-ingenjör", däremot har jag haft tur att ha bra och kunniga vänner som varit angelägna att hjälpa till med det ena och andra.

Kolven berättade jag väl mest om som kuriosa. Det krävs ett företag som kan göra keramiska beläggningar på material (en original kolv).Kanske kan bra speedwaytrimmare hjälpa dig hitta nån? Tror inte halvard gör/har det.

Min uppfattning är att kedjan bör vara motorns livslängd (om du byter olja ofta och har rätt nivå), men kanske bör man titta över spännaren?

Du bör ju kolla över toppen. Se så det inte finns skador på ventilerna/ventilsätena. Små små (nästan mikroskopiska) ojämnheter kan innebära att du förlorar effekt. Det finns dock ventilpasta som gör att du slipar ihop dessa material (var dock OERHÖRT noga att få bort allt efteråt - du vill inte få in det i motorn).

Överlag så tror jag inte det finns några direkta svagheter med motorn. Som sagt finns det nog ingen annan motor som utvecklats så länge inom mc-industrin. Det är ju egentligen på 80-talet som det började.. :)
Därför tror jag inte det är något speciellt du behöver vara orolig för. Bara se så alla slitage är inom toleranserna.

Men Halvard är gudfadern och överste präst för dessa motorer - så det är honom du ska tillbe.. ;)

Jag tackar ödmjukast, du ska få äran att bli min vän här på Sporthoj! Jag ska se över allt, åsså får Halvards kanske ett eller två samtal under min tid i garaget idag! Tack igen!
 
haha!
Motorn är så pass bra från början, så detta är väl de standardsakerna man kan göra. Jag tyckte det gjorde stor skillnad, speciellt balanseringen! Tror du kommer bli mycket nöjd! =)

Keramisk beläggning är sånt som man (vissa) speedway nissar gör, och det är vad man gör på flygplan för att få bättre hållbarhet och effektivitet. Det isolerar så mindre termiskenergi går ner i kolven + att den slits mindre + aningen högre komp.
Det är väl egentligen överkurs, har nog större effekt (%-uellt) på en liten 2-T, men det är ju kul iaf.. ;)

Så dom skickar med obalandserade vevar från husqvarna? fy fan!
 
Ah trevligt! :)

Kom att tänka på en sak, är det en -01 du har?
Jag har haft både en 01:a och en 02:a, och en sak som gjorde stor skillnad för mig var den nya förgasaren som kom (på TC iaf) till 02.
Den startar lättare och acc-pumpen fungerar 100-gånger bättre! Så får du tag i en sån blir din HVA nog ännu lite gladare! =)

Lycka till!

Så dom skickar med obalandserade vevar från husqvarna? fy fan!

När de t.ex. slår-baklänges osv så kan det bli obalans som du vill bli av med.. :)
Tror det är det samma för alla 4-T, och nog ett större problem ju större motorn är. :)
Det är något som man (iaf borde) göra med jämna intervaller..
 
Last edited:
Ah trevligt! :)

Kom att tänka på en sak, är det en -01 du har?
Jag har haft både en 01:a och en 02:a, och en sak som gjorde stor skillnad för mig var den nya förgasaren som kom (på TC iaf) till 02.
Den startar lättare och acc-pumpen fungerar 100-gånger bättre! Så får du tag i en sån blir din HVA nog ännu lite gladare! =)

Lycka till!

Se där ja! Ja, det är en -01 jag har. Jag är nästan säker på att jag INTE har accpump, har itne hittat nåt som ser "onormalt" ut i förgasaren iaf. Ser ut som vilken moppeförgasare som helst så att bytta till en med accpump vore ju huur ballt som helst!

Men en sådan torde vara synnerligen dyr så att köpa nytt är ju inte att rekommendera för min tighta studentplånbok, dock begagnad. Ebay har jag spånat igenom, hittar bara den jag har där. Dellorto PHM40 heter den, vanlig rundtrottelförgasare.

Vad heter den du pratade på? Möjliga inköpställen? MC-demonteringar/skrotar borde kunna tillhandahålla sådana här grejer, eller? Nu kommer jag inleda en febril sökning med ljus och lykta för att hitta dessa grejor.. Nörd som man är :D
 
Hmm.. Jag hade en primitiv acc-pump i min 01:a också. Har för mig att det var en Dell O'rto.. När trottlen går upp så trycker den mot ett membran i huset som sprutar in en liten skvätt bensin extra. Dock hänger det lätt sig så den börjar smälla och går sämre.. (dock ej kasst)

Har för mig att det är en Mikuni senare 02- men är inte säker. Kan kolla upp det i helgen. Där är iaf en mekanisk "riktig" pump på sidan av trottelhuset som fungerar bättre.

Kolla med Hallvard om han har någon, för de är nog inte helt gratis nej.. :(
 
Hmm.. Jag hade en primitiv acc-pump i min 01:a också. Har för mig att det var en Dell O'rto.. När trottlen går upp så trycker den mot ett membran i huset som sprutar in en liten skvätt bensin extra. Dock hänger det lätt sig så den börjar smälla och går sämre.. (dock ej kasst)

Har för mig att det är en Mikuni senare 02- men är inte säker. Kan kolla upp det i helgen. Där är iaf en mekanisk "riktig" pump på sidan av trottelhuset som fungerar bättre.

Kolla med Hallvard om han har någon, för de är nog inte helt gratis nej.. :(

Humm detta skall inspekteras! Vore kanon om du slängde ett getöga på vad det är som sitter på din -02 så är det lättare att specifiera sökningarna lite. Ringde till Bikes MC-demontering precis å frågade om dom hade nåra förgasare liggandes som skulle kunna passa till dessa hojar. "Vi har hur mycket som helst" var svaret. Gött :) Men skall även ringa Halvards senare idag och rådfråga lite om ditten och datten, nu är det dock gymet som står överst under oavklarade saker på agendan!

Vore som sagt godis om du kunde kika upp det där, så kan jag ringa runt och ha mig. Du ska ha stort tack för all hjälp, broder!
 
Lite sökande på internettet för TC-modellen:
2001 - Dellorto Phm 40 mm Ms
2002 - Mikuni TMR 41 mm

(för skoj skull kan man läsa en artikel om TC570 här )
 
Du bör absolut kolla kamkedjan! Nu när du reda rivit motorn är det för sent så köp en ny så länge den inte redan ny. Men eftersom det är en -01 så skulle jag byta utan att blinka.
Det är en kraftfull maskin som inte alltför sällan används hårt och en kamkedja räcker inte motorn livslängd. Det sliter på mycket på de svagare detaljerna så som en kamkedja.

Hur kollade du om lagrena var ok?
 
Last edited:
Hej hå.
Jag gör som politikerna, ber om ursäkt och hoppas att ni väljer mig igen!
Byr kamkedja och "drev" - säkrast och bäst så.
:)
 
Byt rullarna i vipporna oxå. Liten kostnad, dyrare o tråkigt om dom ger sig. Jag provade o det blev då ny vipparm o kam m. lager.
 
Hej igen!

Med min nya kamaxel kom ett för mig nytt problem upp. Det är nog inget problem egentligen, bara jag som inte kollade mer noga på min gamla kam o hur grejorna satt där.

På min kam sitter det nån sorts "balansvikt" eller liknande som dras i en fjäder. Se bilder nedan. Grejen är att denna vikt sitter fast med en pinne som går genom kamkedjedrevfästet och ner till ena nocken. Som synes på bild. Denna pinne rör sig i takt med att kammen snurrar (liksom vikten som sitter fast på pinnen) men pinnen är bara fasad på ena sidan tyo i runda slängar 170-180 grader (ses också på bilderna, rätt dåligt iofs).

JAg undrar nu alltså hur denna ska sitta. Känns som om att den kommer ta i nån ventillyftare eller liknande (pinnen asså) när kammen snurrar eftersom den "sticker upp" och bildar en liten puckel på kammen.

Jävlar vad svårt det är att förklara detta, men hoppas bilderna ger lite klarhet i grejorna. Annars får jag försöka förklara mer :p

Hur ska denna vara? Ska den vara som den är på bilderna och att "fasningen" är fasad på ett sådant ställe så att när kammen är i ett visst läge är vikten iett annat läge och således är fasningen rätt och inga hinder är för lyftaren?

Ptja, you tell me!

Tackar ödmjukast för hjälp!

Mahh!

Pinnen där den inte är vänd med avfasningen utåt, alltså det sticker upp en bit.
p3180001ib1.jpg

p3180002ob9.jpg

p3180003dy6.jpg


Pinnen när jag drar i min lilla "motvikt" så fasningen är utåt och är således inget hinder.
p3180004ns3.jpg

p3180006gn9.jpg
 
Last edited:
Det där är autodekompen.Konstruktionen är densamma på KTM och Husaberg också.I viloläget ska fjädern hålla den så att den "sticker upp" vid kamnocken,just för att avgasventilerna ska öppnas en aning och göra det lättare att kicka.Sen när motorn är igång orkar inte fjädern hålla emot vikten och den vrider sig så att den fasade sidan hamnar utåt.
 
Det där är autodekompen.Konstruktionen är densamma på KTM och Husaberg också.I viloläget ska fjädern hålla den så att den "sticker upp" vid kamnocken,just för att avgasventilerna ska öppnas en aning och göra det lättare att kicka.Sen när motorn är igång orkar inte fjädern hålla emot vikten och den vrider sig så att den fasade sidan hamnar utåt.

Mjahaa!

Så finurligt! Så det är bara att stoppa i kammen och vara glad, för det där sköter sig självt och blir inte fel? Görbra med folk som kan asså..
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top