Renovera / elförzinka skruvar

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Någon som har tips på firma i Stockholm som kan renovera skruv?

Har ett femtontal skruv med lite tråkig yta och ytrost. Alla är olika och bökiga att hitta motsvarande "original".

Citron syra.. Bakpulver med vinäger rar jävligt bra oso.. Murartvätt innehåller ca 70% fosforsyra..

Enklast är murar tvätt som köpes på valfri bygghandel.. Weber är ett bra märke..

Häll upp din liter tvätt i en burk o släng i skruvarna i ett dygn.. Det är bara rost o ärg som försvinner pluss att du får ett tunnt rostskydd.

Citron cyra gör du samma med men du har inget rostskydf.

Bakpullver o vinäger är väldigt miljövänligt o är bara att hälla ut i slasken. Inget rost skygg.

- - - Updated - - -

Satans T5

batteriladdare och eget bad??

//jj

Nån som testat det? Kan man göra det hemma med bra resultat och vad krävs det för laddare, hur mycket ström ska den ge? Vad skall man ha för kemikalier och "zinkämne" för att få till det bra? Hur lång tid tar det om man skall ha en bra och tålig yta likt den på skruvar man köper och inte bara få det blankt för stunden för att sen rosta om man får lite fukt på det hela?

har för mej att "team ichiban" på tuben har instruktiv video på detta :D.....(nääää- titta möjligtvis på den men inte mer....!!!!)
skämt åsido- på tuben och google finns mycket nyttigt att hämta när det gäller att just köra en simpel förzinkning av metalldelar- kan vara så att en batteriladdare ger lite för mycket kräm- men det går ju att åtgärda med enkla medel, om jag fattat saker rätt så vill man inte ha så mycket spänning- men ström vill man ha- och det ska vara likspänning, så prova INTE med en flådig c-tek eller liknande- transformatorladdare ska det vara!!

//jj

Jag får försöka hitta en firma och smyga in via sidodörren med en påse bullar.

Citron syra.. Bakpulver med vinäger rar jävligt bra oso.. Murartvätt innehåller ca 70% fosforsyra..

Bakpulver och vinäger är inte en vettig kombination.
Det är vinägret som innehåller syror som kan beta bort korrosionen.
Bakpulver tillför inget som gör det bättre på rost och liknande.
Dvs du får sämre effekt om du häller i bakpulver än om du bara använder vinäger.
Det enda du uppnår är en flashig reaktion som skummar lite när du häller i bakpulvret men när det väl skummat färdigt så har du inte uppnåt något. I bästa fall.
I värsta fall har du gjort blandningen sämre.

Man kan göra det hemma i garaget med mycket bra resultat.
Kräver lite prylar, knappast värt investeringen för 15 skruvar.

Går att köpa "kit" från Classic-Plating i England.
Saltsyra/murartvätt köper man hos färghandlaren, sen en massa destillerat vatten och en bra strömkälla och så klart ett gäng hinkar...

Jag renoverar/bygger om och det är fantastisk kul att doppa ner en "ful" detalj och sedan behandla den och när man är klar är den i bättre skick än ny som man köper på eftermarknaden.

View attachment 434730

Frågan är om det inte investeringen skulle vara värt det för mig då det är 31 mil (vad jag vet) till närmaste ställe som elförzinkar. Möjligheten att komma förbi med en bullpåse i näven och få kasta med lite små grejer då dom kör nåt annat är då ganska begränsad och dom tror jag tog 6-700 kr i startavgift. Är ju fint att kunna slänga ner nåt man gjort eller vill få fixat på en gång istället för att samla ihop grejerna och skicka dom.

Använder du labbaggregat eller batteriladdare? Har ett labbaggregat men det är mellan 250-500VDC tänkt till rörlaborationer så det skiter sig ganska rejält, har dock en c-tek med 25A supplyläge men det kanske ger för oren likspänning eller har några andra "intelligenta" knäppheter för sig?

Intressant, ett labbaggregat skulle ju vara bra och ha till lite av varje då jag också har en lite udda hobby att bygga gitarrförstärkare mest hederliga rördrivna saker med det blir lite transistor jox emellanåt.

Vilken spänning och ström rör det sig om vid såna här övningar, är det olika beroende på hur stora ytor som skall förzinkas. Kan man fuska på med en gammal batteriladdare med bra resultat?

...har en lite udda hobby att bygga gitarrförstärkare mest hederliga rördrivna saker med det blir lite transistor jox emellanåt...
Att bygga en strömgenerator är enklare än att bygga en förstärkare.

/En förstärkare självsvänger alltid. En oscillator 'mer sällan.

Last edited:
Bara av ren nyfikenhet, vad är det för skruvar du har och som är så svåra att fixa nya? :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti