Rennsport RS1 - temp o klibb?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Hej,

Jag undrar: Hur kan man kolla om däcket är i ungefär rätt arbetstemp - utan tempmätare? Jag har endast kört väg, typ lite "aktiv fegiskörning". Vist, det blir varmt(som alla däck) men jag har inga referenser. Har hört att det ska klibba rätt bra men så sker ej. Kan det vara så att jag helt enkelt inte fått upp tempen?

Tack
Håkan
 
håkanolsson skrev:
Hej,

Jag undrar: Hur kan man kolla om däcket är i ungefär rätt arbetstemp - utan tempmätare? Jag har endast kört väg, typ lite "aktiv fegiskörning". Vist, det blir varmt(som alla däck) men jag har inga referenser. Har hört att det ska klibba rätt bra men så sker ej. Kan det vara så att jag helt enkelt inte fått upp tempen?

Tack
Håkan

Ska du till Gälleråsen så kom bort till oss så ska jag förklara.... :hej

Team Lilltösen
 

Bifogat

  • 118.jpg
    118.jpg
    84.3 KB · Visningar: 497
det är väl bara att stanna och känna på däcken? är de varma så det nästan bränns i fingrarna? är de inte klibbiga? mitt nya bakdäck blir sådant iaf. har ett 207 RR 190 bak.
 
Asylum_Nakaza skrev:
det är väl bara att stanna och känna på däcken? är de varma så det nästan bränns i fingrarna? är de inte klibbiga? mitt nya bakdäck blir sådant iaf. har ett 207 RR 190 bak.

Jag får nog sluta köra med Konsum-kassar på styret - o börja ta i lite istället. (Eftersom jag aldrig lever med sämre överlevnadsods än runt 1:100 - väntar jag tills Gelleråsen)

Håkan
 
Har aldrig kollat mina däck på vanlig väg, men på bana klibbar det rätt schysst. Varma blir dom iallafall, inte så dom bränns precis, men varmt och klibbigt i likhet med häftmassa ungefär.
 
CorbenDallas skrev:
Har aldrig kollat mina däck på vanlig väg, men på bana klibbar det rätt schysst. Varma blir dom iallafall, inte så dom bränns precis, men varmt och klibbigt i likhet med häftmassa ungefär.

pilot sport hade jag innan bak, det blev inte klibbigt bara varmt varmt varmt...
 
Asylum_Nakaza skrev:
pilot sport hade jag innan bak, det blev inte klibbigt bara varmt varmt varmt...

Inte klibbigt??? då har du kört för fegt... :p Mitt fastnar en jävla massa grus på när man stannar intill vägkanten efter lite aktiv körning på skojjiga vägar.. klibbigt värre! Åk snabbare i kurvorna!! :tummenupp
 
Att få, upp temp på gatkörning är nästan omöjligt då det aldrig kan bli samma kontinuerliga friktion som bankörning. Kör du RS1 Bak ?. Rennsport RS1 ( Bak ) är väldigt bra däck men lite "overkill" för vanlig gata. Men som sagt tidigare snacka med snabbe_jag så förklarar han.
 
Zilversurfer skrev:
Att få, upp temp på gatkörning är nästan omöjligt då det aldrig kan bli samma kontinuerliga friktion som bankörning. Kör du RS1 Bak ?. Rennsport RS1 ( Bak ) är väldigt bra däck men lite "overkill" för vanlig gata. Men som sagt tidigare snacka med snabbe_jag så förklarar han.

Det var vad jag trodde. Jag hadde väldigt dåliga och slitna däck på tidigare och ville sätta på något seriöst för min bandebut. Jag har RS1 bak o fram. Jag läste några inlägg från US eller UK där de skriver att RS1 fram o RS2 bak är vettigare. Men de var typ, R1-åkare. Min knarr på 40hp + chaufför som inte vill bryta naglarna - så kanske det bör det funka.

Tack
Håkan
 
Re: Re: Rennsport RS1 - temp o klibb?

Snabbe_jag skrev:
Ska du till Gälleråsen så kom bort till oss så ska jag förklara.... :hej

Team Lilltösen

Tack för hjälpen med däcken. Ska testa o sänka fram lite, som du tipsade mig om.

/h
 
RS1

Zilversurfer skrev:
Att få, upp temp på gatkörning är nästan omöjligt då det aldrig kan bli samma kontinuerliga friktion som bankörning. Kör du RS1 Bak ?. Rennsport RS1 ( Bak ) är väldigt bra däck men lite "overkill" för vanlig gata. Men som sagt tidigare snacka med snabbe_jag så förklarar han.

Jag kör med RS1 både fram och bak på min r1:a på gatan är det klockrent. Ska mycket till innan det släpper.
Körde ett pass på falkenberg en varm dag å laddade ganska friskt
å jag kan säga att däcket gick sönder, såg ut som om nån våldtagit det stackars däcket med en rasp, helt slut men det greppade bra...
Nej RS1 fram och RS2 bak är min medicin..

Silverryggen
 
Re: RS1

Silverryggen skrev:
Jag kör med RS1 både fram och bak på min r1:a på gatan är det klockrent. Ska mycket till innan det släpper.
Körde ett pass på falkenberg en varm dag å laddade ganska friskt
å jag kan säga att däcket gick sönder, såg ut som om nån våldtagit det stackars däcket med en rasp, helt slut men det greppade bra...
Nej RS1 fram och RS2 bak är min medicin..

Silverryggen

vadå våldtagit? det är så däck SKA SE UT!!! :bow

ot: blir det stranden ikväll igen?? jag vill se mera bakhjulsåkning!! :tummenupp
 
Re: RS1

Silverryggen skrev:
Jag kör med RS1 både fram och bak på min r1:a på gatan är det klockrent. Ska mycket till innan det släpper.
Körde ett pass på falkenberg en varm dag å laddade ganska friskt
å jag kan säga att däcket gick sönder, såg ut som om nån våldtagit det stackars däcket med en rasp, helt slut men det greppade bra...
Nej RS1 fram och RS2 bak är min medicin..

Silverryggen

Jag vet inte hur ett våldtaget däck ser ut :crash men det tyder på felinställda dämpare, be nån duktig person kolla på däcket o hjälpa dig skruva in chassit. Stämmer allt så är det enda som händer att gummi försvinner, däcket är fortfarande slätt o fint.
 
Kör man med drift/slide ur kurvorna så ser däcket våldtaget ut även om fjädringen är rätt inställd :fakta
Har av "kunnig" personal fått reda på att dämparna skall vara så mjuka som möjligt utan att svajja - fjäderförspänning skall vara konstant på ALLA hojjar (1,5cm egenvikt hoj + 2,5-3,5cm med förare)....
Retur å komp likvärdiga...
Vet ej om det stämmer, men funkar för mig :tummenupp
 
Robz skrev:
Kör man med drift/slide ur kurvorna så ser däcket våldtaget ut även om fjädringen är rätt inställd :fakta
Har av "kunnig" personal fått reda på att dämparna skall vara så mjuka som möjligt utan att svajja - fjäderförspänning skall vara konstant på ALLA hojjar (1,5cm egenvikt hoj + 2,5-3,5cm med förare)....
Retur å komp likvärdiga...
Vet ej om det stämmer, men funkar för mig :tummenupp

Jag hörde något liknande. Dock ej så detaljerat. Var du på Kinnekulle härom veckan?

Håkan
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top