Rengöring av Titandämpare

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Ja.. precis som rubriken lyder. Har en BOS slutdämpare i Titan och har nu fått fettfläckar på den. Törs inte gå på med avfettning eller liknande men svamp+schampo gör ju inte rent. Ytan är lätt ruggad och matt. Någon som kan tipsa om ett bra sätt att få rent utan att förstöra ytstrukturen på dämparen? :confused:

Har själv använt bromsrengöring med framgång, men även Autosol eller snarlikt. Ger visserligen en marginellt blankare yta, men i mina ögon var det en förbättring.

Kan även rekommendera Pledge möbelpolish som ett universellt rengöringsmedel. Funkar på kåpor, vindrutor, hjälmvisir, aluminium och även en titandämpare utan att missfärga vid värme. Ju mer du efterpolerar, desto blankare och starkare yta!

Möbelpolish?

Gammalågalen skrev:
Har själv använt bromsrengöring med framgång, men även Autosol eller snarlikt. Ger visserligen en marginellt blankare yta, men i mina ögon var det en förbättring.

Kan även rekommendera Pledge möbelpolish som ett universellt rengöringsmedel. Funkar på kåpor, vindrutor, hjälmvisir, aluminium och även en titandämpare utan att missfärga vid värme. Ju mer du efterpolerar, desto blankare och starkare yta!

Hmm.. möbelpolish är ju inte det första man tänker på att använda.. :) Har Autosol hemma så jag testar med det på ett ställe som inte syns så mycket. Tusen tack för det snabba svaret! :banana

Använd avfettning om det är vanlig smuts.
Är det repor kan du använda något fint polermedel men då får du som sagt en något blankare finish på sliponet.

Fotsula

Tommy skrev:
Använd avfettning om det är vanlig smuts.
Är det repor kan du använda något fint polermedel men då får du som sagt en något blankare finish på sliponet.

Det är nog avgnuggning från fotsula efter att jag skjutsat sambon. Det är iaf det jag tror, samt fett. Ser ut som oljestänk från kedjan/fälgen. Vågade inte ta avfettning, trodde att sliponet skulle bli flammigt av det.

För att få matt yta på titan används scotchbrite eller liknande, det avlägsnar titanoxiden så det ser blankare ut men oxiden kommer tillbaka efter någon dag. Annars använd ljummet vatten med LITE avfettning i coh kolla så att dämparen e kall!!! Det är snabbt dunstande avfettning som ger en flammig yta! :tummenupp

Kall

fiatcoupemannen skrev:
För att få matt yta på titan används scotchbrite eller liknande, det avlägsnar titanoxiden så det ser blankare ut men oxiden kommer tillbaka efter någon dag. Annars använd ljummet vatten med LITE avfettning i coh kolla så att dämparen e kall!!! Det är snabbt dunstande avfettning som ger en flammig yta! :tummenupp

Jodå, samma sak när man har en kolsvart bil.. Inte tvätta när lacken är varm! :D

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025