Rengöring av skruvar drev m.m.

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag håller på att plocka isär hojen för att byta ut lite delar. Jag tänkte passa på att rengöra skruvar, drev bromsskivor m.m som jag plockar av. Går dessa att lägga i ett fotogenbad för rengöring eller vad har ni för förslag?

Är det smutsiga delar med ett lager oljekladd på så brukar jag gnussa rent med Biltemas handrengöring, den i 1kg-förpackning. Det blir hur rent å fint som helst av den :tummenupp Dock är den kanske mindre lämplig till bromsskivor och liknande.

Som ismannen säger. Diesel. Funkar även att rengöra kedjan med utan att tätringar tar skada.

Bromsrengöring fungerar bra

Bromsdelar rengörs med rödsprit.
Lackerade delar rengörs med handdiskmedel.
Ett annat utmärkt rengöringsmedel är "Industrirent Ultra" eller "coccos avfettning".
Förstör lacken om man är oförsiktig.
Jag har även en gammal diskmaskin att köra smådelar i.
Fungerar kanon!

Bromsdelar rengörs med rödsprit.
Lackerade delar rengörs med handdiskmedel.
Ett annat utmärkt rengöringsmedel är "Industrirent Ultra" eller "coccos avfettning".
Förstör lacken om man är oförsiktig.
Jag har även en gammal diskmaskin att köra smådelar i.
Fungerar kanon!

Skitsmart att ha en gammal diskmaskin i garaget, behöver inte ens vattenkoppling, bara be & få gratis 25 litersdunkar på närmsta mack/biltvätt:tummenupp

Billig / gratis diskmaskin borde oxå gå att få.

Skitsmart att ha en gammal diskmaskin i garaget, behöver inte ens vattenkoppling, bara be & få gratis 25 litersdunkar på närmsta mack/biltvätt:tummenupp

Billig / gratis diskmaskin borde oxå gå att få.
Bänkdiskmaskin från "Erikshjälpens" second hand.
100 spänn.

Leta reda på någon motorrenoveringsfirma i närheten och åk dit med grejerna i en plastback. Dom brukar ha ångtvättmaskiner (som en stor diskmaskin) och brukar ta en trött femtiolapp för besväret. Blir så jäkla rent! Vill du köra själv så funkar diesel....

Badkaret är grymt att ge större kåpdelar lite kärlek i :tummenupp Se bara till att städa upp efteråt, kan bli ett jävla liv annars på ev. fru/flickvän :huvet

Vill du ha riktigt rent kan du säkert få tag på en autoklav för några tusen till mindre metalldelar :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Autoklav

Bifogat

• 081103---22.10.16-(ID.0551).jpg
    081103---22.10.16-(ID.0551).jpg
    18.4 KB · Visningar: 170
Badkaret är grymt att ge större kåpdelar lite kärlek i :tummenupp Se bara till att städa upp efteråt, kan bli ett jävla liv annars på ev. fru/flickvän :huvet

Vill du ha riktigt rent kan du säkert få tag på en autoklav för några tusen till mindre metalldelar :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Autoklav
Jag har tillgång till en autoklav stor nog att köra in sidovagnshojjen i.
Kanske skulle prova?

Diesel är alltså bättre än fotogen?

Hur länge kan jag ha skruvar, drev, bromskivor och kedja liggandes i ett dieselbad utan att det tar skada?

Diesel är alltså bättre än fotogen?

Hur länge kan jag ha skruvar, drev, bromskivor och kedja liggandes i ett dieselbad utan att det tar skada?

diesel har ju en liten smörjande effekt vilket fotogen saknar.
skruvar och drev kan du ha huir länge som hellst. bromsskivorna behövs inte badas, de tvättas av direkt istället, kedjan kan du slänga ner nån timme och vispa runt, det räcker.

Vilka medel har du testat och rekommenderar alt avråder från?
Maskindiskemedel brukar ju inte vara snällt mot aluminium....
Vanligt maskindiskmedel.
Blir überrent.
Man kan få ta bort missfärgningar efter, men det är inte särskilt lång tid som aluminiumet utsätts för diskmedlet, så jag ser inte det som ett problem.
Går antagligen att köra med vilket lågskummande rengöringsmedel som helst.
Men skall man få bort oxid och avlagringar i förknasare och liknande, så får man nog räkna med att använda aggresiva ämnen.
Förgasare brukar jag skölja med tvåtaktsbränsle med extra oljeinblandning innan jag sätter ihop dem.
Finns risk att trottlarna går trögt annars.

när saker o ting är riktigt jävla in fettade när det är som tjära, använder jag ett avfettningsmedel som jag köpt i en cykel affär. allt fett bara smälter bort.
men inte bra på kedjan har jag svårt att tro

har du bråttom så är startgas oslagbart, löser allt och torkar direkt! akta hjärnan bara ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT