Rengöring av aluminium?

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Halloj, håller på och ger min TZ en massa vinterkärlek, och en del av den innebär Rengöring. Så finns det en massa bra tips på att få aluminiumet på både motor och ram att se ny ut? Får inte in ramen i diskmaskinen..
Kemi, verktyg eller besvärjelser?
mvh/ Crallan

Ps Funderar på att köpa färgspruta på Biltema, är det något att ha? Topp eller sugmatad? Klara man driva dem med en liten kompressor? ds

Toppmatad om du skall lacka med den.

Har man möjlighet så är det bättre med en lite större kompressor ,en spruta brukar dra ca 300 m/l (beronde på hur bra verkningsgrad den har) en liten 1,5 hk kompressor ger runt 200 m/l.

Det går med en liten kompressor dock kan den få jobba rätt hårt dvs det blir mycket vatten i slangen så en vattenavskiljare är att rekomendera.

Det finns några firmor som kulpolerar, vet inte riktigt hur det funkar men gjuten aluminium blir dålig fort efter blästring, men kulpolering stänger till porerna i materialet så ytan behålls fräsch längre. Eller för evigt kanske?

jag brukar köra aluminiumdelar i citronsyra. men det får absolut inte komma i kontakt med stål, rostar på nån minut :tummenupp

Puts...

Tjena Crallan!

Köp en stor burk m Autosol.... Trasa, tvagsvamp o tandborste samt ordentliga gummihandskar, sedan är det bara o gnida... Det blir oas blankt o fint!

:tummenupp

Vanlig citronsyra som man köper i mataffären? Hur går du tillväga? går det att pensla på och sen skölja av eller måste det ligga i bad?

Tjena Crallan!

Köp en stor burk m Autosol.... Trasa, tvagsvamp o tandborste samt ordentliga gummihandskar, sedan är det bara o gnida... Det blir oas blankt o fint!

:tummenupp

Problemet är att jag tycker det blir för blankt, vissa delar på ramen är polerade, men de övriga vill jag inte ha så blingiga.

Last edited:
Bensin som avfettningsmedel och sedan bearbetning med mässingsborste (stålborste repar för grovt). Detta fungerar för allsköns smuts på aluminium men skall man få en riktig ny-yta så är det betning med syra som gäller ex citronsyra, pensla på och tvätta av. Citronsyra är väldans svagt någon lagom utspädd saltsyra/saltpetersyra är effektivare men det kräver att du känner någon labbråtta....

Svinto gör rent bra men det finns bättre alternativ, tvålull heter det - typ exakt samma sak fast snällare mot aluminium! (svinto repar gärna) Ytan blir ganska blank men mattar ner sig efter ett par veckor, jag tror att du får gnida in något slags skydd efteråt för annars ärgar det lätt!

Ska man vara lite mer seriös så kan man ju lämna in grejerna på blästring, finns sådan som man har vatten tror jag, det blir iaf väldigt bra resultat och ärgar inte efteråt som med vanlig blästring. :) Vapour blasting eller aqua blasting heter det på engelska.

Om det inte är för oxiderat så prova först med vanlig vattenbaserad miljavfettning. Låt det verka en stund, skura lite och skälj med varmt vatten. Den är alkalisk och brukar därför få aluminium att se nytt ut igen. En favorit.

/J

Delar, som motorkåpor, fälgar, styrkrona osv i alu går att trumla hos firmor som håller på med sånt. Har själv skickat iväg endel saker för att se resultat. Ska tydligen kunna bli likabra resultat som en högglanspolering om dom som sköter trumlingen gör det rätt! Kostar ju lite, men ska tydligen bli kanon!

Googla på trumling så får du upp företag som håller på med sådant! Hör även efter tydligt så dom vet vad dom håller på med när det gäller alu, känslig metall.

Ramen blir svår att trumla hos små firmor! Kanske i största laget, den får du nog polera upp med autosol eller liknande.

Tackar för alla svar! Någon som har provat Citronfälgrengöringen från Clas Olsson? Syrabaserad.

Tackar för alla svar! Någon som har provat Citronfälgrengöringen från Clas Olsson? Syrabaserad.

Är det "Citri-clean" du tänker på så är det ett bra allrengöringsmedel o som namnet säger surt som citron :D Kan säkert funka. Överdosera inte i onödan bara.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back