Rengöra Skinnställ

Bikester

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Honda RC51, Mustang Mamba
Hej!

Mitt framdäck på Sp1:an valde att kränga av fälgen i en skrap vänster sväng och således förpassade mig och cykel till närmaste träsk i måndags. Tur i oturen så klarade både cykeln och jag oss utan allvarligare blessyrer. Cykeln behöver en ny framfälg och höger skivbroms...och mitt skinnställ en rengörning av rang.

Där behöver jag tips hur jag tvättar skinnstället. På "tvättlappen står det att man ska undvika att tvätta med vatten...hmm? Det är lera, vass och sjögräs precis överallt. Gäller även stövlarna...
Skinnstället är 2 månader gammalt och av märket Alpinstars.

Tacksam för tips...

//Calle

Du bör nog lämna in ditt ställ på proffsrengöring.
Svårt att få bort allt med trasa och Yes.

Köp galltvål. Finns lite här & var, bla i djurbutiker. Funkar skitbra att rengöra stället med & även för att ta bort fläckar på andra prylar. Klart du måste ha vatten med, men du smörjer ju bara in stället när du är klar.

/// Ullis

Ska kolla upp båda tipsen =). Ska jag ränka med att stället kommer krympa efter tvätt?

//Calle

Du behöver ju inte blötlägga stället precis, annars är det ju precis så folk gör när de vill forma de efter kroppen. De "extrema" badar med sitt ställ för att få det att passa, så de töjer sej alltså snarare. Men det är ju om man har det på sej medan det är blött.

Det lär ju ta tid om du ska göra det själv, om det nu är dynga precis överallt. Sen beror det ju natruligtvis på hur det sitter. Du får väl ta en bit i taget. Blöta lite, gnugga med galltvål (använd en svamp) & torka av med fuktig trasa. Slutligen smörja in hela stället.

Det finns ju också läderrengöring att köpa, men jag tycker att tvålen har fungerat bättre då jag rengjort mina grejer.

// Ullis

Köp galltvål. Finns lite här & var, bla i djurbutiker. Funkar skitbra att rengöra stället med & även för att ta bort fläckar på andra prylar. Klart du måste ha vatten med, men du smörjer ju bara in stället när du är klar.

/// Ullis

:fakta Brukar finnas på "Inspiration" (Duka) bla.

Har en polare som blev less och kastade in sitt skinn i tvättmaskinen. :yoparty Funkade faktiskt, men knappast något att rekomendera.

*/ ?>
Back