rengöra aluminum - cylinder/topp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hade tänkt ge mig in o lacka om cylindern och toppne (helt utan vettig anledning). Fått för mig att innan man tar o slänger på lite färg så bör det göras rent. Lite svårt att komma åt mellan kylflänsarna så vad ska man anväda sig av för metod för att få det rent? Glasblästra? Etc. Gärna andra tips om ämnet motages varmt.

UrbanTiger skrev:
Har du tillgång till en glasbläster så är det väl bara att köra.

Tillgång? Har vanlig blästeranordning, modell billig biltema. Måste man använda specille bläster för glas eller går det att slänga i glaspulver i den jag har o köra järnet?

UrbanTiger skrev:
Tror inte att det spelar någon roll för sprutan om du kör med glas. Glas sliter nog mindre på munstycket än sand eller aluminiumsilikat.

Men om man kör med glas så sliter det inte lika mycket som sand/alusikat på aluminiumen som ska svetsas?

UrbanTiger skrev:
Just så är det väl att glas nöter mindre än vad sand eller alusilikat gör.
Därför bör det vara skonsammare mot sprutan åxå.

Har kollat runt lite och verkar svårt att hitta glasblästermedel, vet du nå ställe man kan köpa det?

Tack för svaren!

Blästra ALDRIG någonting som har smöjkanaler - om du nu inte kan bombsäkert täta de kanalerna mot blästermediat. Det går bara inte att få 100 rent efteråt än hur du beter dig. Kanske möjligen ultraljudstvätt i vätska, men det skulle inte jag chansa på.

Avfetta istället och skölj av hjälp av en högtryckstvätt som du kan ställa upp till 90 gradig värme.

I Luna's tjocka katalog kan man köpa 5 kg förpackningar med olika blästermedel. Sand grov/fin, glaskulor kallar de glasblästrings"sanden" tydligen.

Kolla !

Ok. Så kontentan är att jag egenligen bara ska tvätta. Har dessvärre ingen högtryck med temp. Men Det går nog att lösa på något annat sätt. Hörde av e bekant att man kan blästra med ris. Kan det va ett alternativ?

Det finns en syra man har på aluminuim för att få bort oxiden. Kommer inte ihåg vad den heter!!

GixxerJensa skrev:
Det finns en syra man har på aluminuim för att få bort oxiden. Kommer inte ihåg vad den heter!!

Oxalsyra,används som verksamt ämnne i många fälgregörningsmedel.

Den finns att köpa hos färg/kemi handlen,dock i pulverform.

Borde det inte funka med att spruta på vanlig förtunning och borsta där man kommer åt och sedan skölja av med mer förtunning och därefter bara låta det dunsta bort, då får man ju en helt fettfri yta... eller?
kan ju iofs blästra först och sen avfetta men jag tycker att aluminium blir väldigt matt och tråkig när man har blästrat den, men det är ju en smaksak.

XJ600N skrev:
Borde det inte funka med att spruta på vanlig förtunning och borsta där man kommer åt och sedan skölja av med mer förtunning och därefter bara låta det dunsta bort, då får man ju en helt fettfri yta... eller?
kan ju iofs blästra först och sen avfetta men jag tycker att aluminium blir väldigt matt och tråkig när man har blästrat den, men det är ju en smaksak.

För mig spelar det ingen roll om det är matt eller inte. Ska ändå lackas.

Frågan var väl ungefär hur man ska få cylindern och topp redo för omlackning.

FreddaAbborre skrev:
För mig spelar det ingen roll om det är matt eller inte. Ska ändå lackas.

Frågan var väl ungefär hur man ska få cylindern och topp redo för omlackning.

Just att den är matt är en fördel då färgen får bättre fäste på matta underlag,därför är grundfärger alltid matta exmpelvis.

Alltså rent,matt och dammfritt så funkar det,oavsett hur du får det dit,alltså det som skapar minst jobb och är skonsamast för materialet.

Jag tycker det låter som om saltblästring skulle vara ett bra alternativ dock lite beronde på hur effektivt det tar när man blästrar.
Sen en ordentlig avfettning med förtuning,också för att få bort allt löst damm.

Prova ultraljudstvätt i varm vätska.

Det tar ganska så bra i aluminium om man låter det ligga i ett tag (man kan få ytan helt matt och och mkt fint sträv).

Dessutom så blir det "torr yta" dvs rent från diverse olja,oljefilm bra vid varmepulverlackering då det krävs total renhet från oljeprodukter
ex bensin,olja,fett mm.

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage