Rekommendation av hoj

Kuivinen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Kawasaki ZXR -89
Jag tog mitt körkort i går (2008-08-05) och är nu på jakt efter min första hoj. Av någon anledning har jag fastnat för två Kawasaki modeller, nämligen ZXR och ZZR.
ZXR är ju sportigare, medan ZZR är mer touring. Priserna som jag har hittat ligger på ungefär samma nivå med undantaget att årsmodellen blir plus/minus några beroende på vilket modell man tittar på. Eftersom jag är student så vill jag få ner försäkringskostanden och ligger därför på årsmodeller från 89 - 93.

Finns det något extra jag bör tänka på förutom att det ska vara välservade? Har ni några rekommendationer till en nybliven hojåkare? :) Egna erfarenheter av dessa hojar?
Jag tycker själv att det lutar åt ZXR hållet, men det beror på lite vad som finns ute på marknaden.

Tacksam för svar.

Jag vet ju inte så mycket om just dom hojarna men rent generellt så gäller ju att man ska kolla upp servicear som du skriver. Lyssna så att allt låter som det ska och det inte rä några missljud. Känn så att styrlager, svinglager mm är som det ska och gafflar och annat inte glappar. sitter den ihop bra och känns bra så är det väl troligen ingen fara. Om just dom modellerna har några svagheter som du bör tänka på så lär det dyka upp någon här ganska snart som berättar om det.

Lycka till med hojköp.

Snåla inte med motorvolymen. Brukar straffa sig ganska snabbt :gnissla

Själv köpte jag en Suzuki gsx 750 i fjol som första hoj, och jag räknar med att köra med den nästa säsong också innan jag planerar att byta.

Gsx 750 är billig, den är billig i inköp, billig i försäkring, och den är billig att serva och äga.
Den är stryktålig och lättkörd och den går rätt bra också tycker jag.
Bra bromsar har den.
Nu med facit i handen så tycker jag att jag gjorde ett bra val, inte minst med tanke på dess stryktålighet. (körskolan hade likadana, så det kan ju inte vara helt fel)
Jag har tappat hojen och bromsat omkull mm och det har inte kostat mer än lite lim till ett blinkersglas.
Hade jag haft en hoj med kåpor skulle nog skadorna svida mer och bli dyrare att åtgärda, tror jag.

Den är bra att lära sig ”mc ägande” på. Lätt att serva själv.
Det är kanske inte den hetaste modellen, men om man har modet att bortse från det, så skänker den mycket glädje.
Pure motorcycle concept.

ZZR600 är skitskön att åka långsamt med :-)

Andra säsongen så åker fotpinnarna i asfalten i varenda j-a kurva...

Tack för alla snabba svar. Verkligen trevligt med ett forum där folk har snabb respons och är villiga att hjälpa till :)
Just nu lutar det mot ZXR och det är både försäkringspengar, typ av hoj och lite annat som spelar in. Tänkte hursomhelst börja vid 600/750 cc. Jag ser denna hoj som en del av studentlivet. När ett fast jobb är säkrat blir det säkert ett uppbyte :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT