Rekommendation av hoj

Kuivinen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Kawasaki ZXR -89
Jag tog mitt körkort i går (2008-08-05) och är nu på jakt efter min första hoj. Av någon anledning har jag fastnat för två Kawasaki modeller, nämligen ZXR och ZZR.
ZXR är ju sportigare, medan ZZR är mer touring. Priserna som jag har hittat ligger på ungefär samma nivå med undantaget att årsmodellen blir plus/minus några beroende på vilket modell man tittar på. Eftersom jag är student så vill jag få ner försäkringskostanden och ligger därför på årsmodeller från 89 - 93.

Finns det något extra jag bör tänka på förutom att det ska vara välservade? Har ni några rekommendationer till en nybliven hojåkare? :) Egna erfarenheter av dessa hojar?
Jag tycker själv att det lutar åt ZXR hållet, men det beror på lite vad som finns ute på marknaden.

Tacksam för svar.

Jag vet ju inte så mycket om just dom hojarna men rent generellt så gäller ju att man ska kolla upp servicear som du skriver. Lyssna så att allt låter som det ska och det inte rä några missljud. Känn så att styrlager, svinglager mm är som det ska och gafflar och annat inte glappar. sitter den ihop bra och känns bra så är det väl troligen ingen fara. Om just dom modellerna har några svagheter som du bör tänka på så lär det dyka upp någon här ganska snart som berättar om det.

Lycka till med hojköp.

Snåla inte med motorvolymen. Brukar straffa sig ganska snabbt :gnissla

Själv köpte jag en Suzuki gsx 750 i fjol som första hoj, och jag räknar med att köra med den nästa säsong också innan jag planerar att byta.

Gsx 750 är billig, den är billig i inköp, billig i försäkring, och den är billig att serva och äga.
Den är stryktålig och lättkörd och den går rätt bra också tycker jag.
Bra bromsar har den.
Nu med facit i handen så tycker jag att jag gjorde ett bra val, inte minst med tanke på dess stryktålighet. (körskolan hade likadana, så det kan ju inte vara helt fel)