Reklamera däck?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har ett Metzeler, tror det är roadtech, som sitter bak på motarden. Saken är den att det är riktigt ojämt slitet i längsgående riktning.

På kanske 1/3-del av däcket är corden framme för att på resten vara ett par millimeter kvar innan det är nere på slitageindikatorn.

Går det att reklamera? För det kan väl knappast vara mitt fel att det är såhär? :va

Funderar på att reklamera mina också. Helt utslitna mitt på men massor kvar på sidorna. Tror ni det beror att dom är dåligt balanserade?

Du har slitit ut ditt bakdäck och nu vill du reklamera det för att det är utslitet?

Lyckas du med det är du duktig.

Du har slitit ut ditt bakdäck och nu vill du reklamera det för att det är utslitet?

Lyckas du med det är du duktig.
Nej! Det är inte så...

Det är alltså inte "plattkört" och helt utslitet på mitten runt om. Utan det är på kanske 1/3-del det är utslitet mitt på. Dom andra 2/3-delarna, mitt på, är det fortfarande bra mönster.

Det är såhär jag menar att det är slitet. På den ena bilden kan man se corden ju. Och på den andra är det minst 2-3 mm kvar..

Bifogat

• DSC00040.JPG
    DSC00040.JPG
    155.1 KB · Visningar: 130
  • DSC00042.JPG
    DSC00042.JPG
    155.3 KB · Visningar: 137
Ofan. Men hur kan detta göra så att det blir så pass mycket ojämt slitet?

Tja...ett obalanseratdäck får punktförslitningar. Men om man går lite längre, hur skulle det vara möjligt att få olika motståndkraft mot förslitning på ett däck som man inte lägger in olika gummiblandningar i som man gör på vissa touringdäck med hårdare gummi i mitten?

Det är såhär jag menar att det är slitet. På den ena bilden kan man se corden ju. Och på den andra är det minst 2-3 mm kvar..

Nej det har du inte. Du har helt säkert bara nån tionels gummi kvar innan du har korden framme hela vägen runt. Reklamation kan du bara glömma.

Nej det har du inte. Du har helt säkert bara nån tionels gummi kvar innan du har korden framme hela vägen runt. Reklamation kan du bara glömma.
Nähä, men det är ju hur mycket mönster som hellst kvar ju!? :confused:

Verkar iaf vara obalans då som orskat det. Tack.

Jag hade samma fenomen på min gamla hoj. Jag hade tre däck som blev ojämnt slitna runt om. Jag funderade på om det var obalans eller dämparen som var dålig. Med det fjärde däcket kollade jag lufttrycket regelbundet och då fick jag inte detta fenomen. Jag vet inte om det var det det berodde på, men det verkar troligt. Att reklamera är bara att glömma.

Hej;

Från det jag ser på sina bilder är det nog mindre än en millimeter kvar på däcket där man inte ser corden. Det slits fort till corden när det är såpass lite gummi kvar. Jag är övertygad om att om du kör några mil till kommer corden att synas över hela däckets slitbana (i mitten), dock är det inget jag rekomenderar då man riskerar däcksläpp eller tom värre, att däcket kan exploderar om det blir varmt!

Sen är det mycket svårt att reklamera däck eftersom det är nästan omöjligt att visa hur man har kört med däcken - tex burnat, åkt mycket bakhjul osv.

Mvh
Dio

Du är bara snål! Reklamera när däcket är slut....

Åt en gång en pizza, när 1/8 var kvar begärde jag en ny då den var bränd i botten. Jag var hungrig, men är inte stolt över handlingen som nu är 18 år gammal. (Inte gjort om det sen, mest dåligt ploj då).

Vad hade du tänkt? Någonstans måste det ju gå igenom, eller hur? Du menar att det är läge för reklamation om inte corden tittar fram samtidigt runt om på ett däck som säkert gått tusentalet mil!
Where´s your sense of dignity?!

(Memo to self; Inga affärer med den killen).

Om du har tur så kanske du får kommentaren att du skulle bytat däcket för X antal mil sen eftersom de "inte" ska köras så "slut"

Men herregud, 2-3mm kvar, skiten är ju slut sätt en kniv i däcket så får du se att det bara är ett knullgummi kvar tills corden syns runt om, men släpp ur luften först annars kan du få skit i ögonen o det gör ont.:D

Haha, ta det lugnt alla. Ville bara veta varför... Givetvis ska man inte snåla med däcken.

Tyckte vara att det är konstigt att det blivit så..

Du är bara snål! Reklamera när däcket är slut....

Åt en gång en pizza, när 1/8 var kvar begärde jag en ny då den var bränd i botten. Jag var hungrig, men är inte stolt över handlingen som nu är 18 år gammal. (Inte gjort om det sen, mest dåligt ploj då).

Vad hade du tänkt? Någonstans måste det ju gå igenom, eller hur? Du menar att det är läge för reklamation om inte corden tittar fram samtidigt runt om på ett däck som säkert gått tusentalet mil!
Where´s your sense of dignity?!

(Memo to self; Inga affärer med den killen).
Du kan ju komma hit å kolla på det.. Duktiga ponken :pannkyss

Last edited:
Nähä, men det är ju hur mycket mönster som hellst kvar ju!? :confused:

Verkar iaf vara obalans då som orskat det. Tack.

Nu hade du otur när du tänkte. Vilken del av däcket har mönster och vilken del rör marken oftast? Ledtråd: Sidorna brukar i allmänhet ha mindre kontakt med vägen än mitten.....

Nu hade du otur när du tänkte. Vilken del av däcket har mönster och vilken del rör marken oftast? Ledtråd: Sidorna brukar i allmänhet ha mindre kontakt med vägen än mitten.....
Jo, helt dum i huvet är jag inte..

Men kollar man på en position på däcket och sen på samma position fast ett halft varv senare är det stor skillnad.

Edit: Skit samma

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage