Rejsigare skivor. Hur bra?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Nu kommer en sån där tycka till fråga där det förmodligen råder många delade meningar. Men det skadar ju ingen å andra sidan.

Mina original suki skivor e totalslut (typ marackas). Så ett byte är ett måste. Men frågan är då. Hur mycket bättre är Galfer/ISR mm jämfört med original? Är det värt pengarna eller är det bara lite lite bättre?

Funderar även på att testa kina skivor....Billiga och funkar det så kan man ju köra på sånt i fortsättningen.

Va säj ni. Va ska man ha?

har provat på min k5a att köra min k5a med dessa mods
stålomspunnet
motul rbf 600 olja
orginal belägg, galfer belägg och pfc belägg

provat orginalskivor
galfer
isr (dock bara i regn så ingen ide å kommentera)

Kan säga att största skillnaden jag märkt hänger på beläggen.
orginal skivor till galfer märkte jag ingen skillnad på mer än att beläggen försvinner väldigt fort.

hade problem me svampiga bromsar halva sommarn men efter att ajg bytte från galfers belägg till pean sweden så försvann de helt. Galferna biter ganska bra men mattas fort. Ja fick chansen å testa en gratisuppsättning av pean sweden enurancebelägg och dem var kanon. TJockare än vanliga belägg. inget jättebett men samma bett hela bromssträckan och mattas aldrig för mig. Höll betydligt längre än galfer me och samma bett hela vägen till dom var tok slut typ. Galferna blev sämre å sämre tyckte jag desto närmare slut dom var.

Men skall du ändå byta skivor så köp galfer. dom var liknande orginal och snyggare. Nya orginal e ju inte gratis.

Isr skivor körde jag bara i regn, nackdelen me dom eju att dom rostar så förbannat i regn å första bromsningarna med rost på så har man väldigt dålig bromsverkan.. Så kör du som r1000 racet på gelleråsen i regn tort regn tort så kräver dom endel unerhåll. Bettet provae jag som sagt inte i torrt så kan inte säga något om de.

bara mina känslor av olika bromsar.:)

bäst kombination av de jag testar blir:
stålomspunnet
galfer skivor
motul rbf600 olja
pean sweden endurancebelägg

Last edited:
Min erfarenhet är att galfer-wave-skivor gör att beläggen slits väldigt mycket fortare, men jag kan inte säga att jag känner någon skillnad. Som tidigare talare gjorde gällande så märks det dock stor skillnad på olika belägg.

Då blir det kanske nya original då. Går ju att e-baya såna för en dryg 100$. Galfer går väl på runt 5kkr.

jaj jag ångrar mitt galfer skiv köp lite eftersom om äter belägg som fan och ger ingen skillnad direkt i bromsverkan, jag köpte dom mest eftersom jag bytt både delägg slangar vätska å bromsarna fortfarande mattades. DE visade sig istället vara beläggen....

men nu när man har dom får dom sitta.
men kan rekomendera pfc belägg. lagom pengar håller hyffsat å stabilt bett hela tiden. både varma å kalla nya åch slut.

Min erfarenhet är att galfer-wave-skivor gör att beläggen slits väldigt mycket fortare, men jag kan inte säga att jag känner någon skillnad. Som tidigare talare gjorde gällande så märks det dock stor skillnad på olika belägg.

Precis min åsikt....

Håll dig borta från Wave om du inte är posör eller har en bra sponsor på bromsprodukter. Skivorna är inte gratis och de äter pads i mängder. Allt snack om lägre vikt/bättre värmeavledning/bättre centrering osv är bara marknadsföringsbullshit, enda fördelen jag hittat är att de rensar skit bättre men det är när man åker lerig enduro.

Vad jag själv noterat är att bromstillverkarna själva är väldigt bra på att välja material på skivor och bromspads. Nissin/Brembo egna racepads är i mina ögon de absolut bästa. Tänk dock på att Honda original inte behöver vara Nissins bästa pads utan är den compund Honda ansåg duga, händer även att Honda originalpads inte alls är gjorda av Nissin. Så är fallet med KTM, sitter Brembo original men när du beställer KTM original reservdel får du ett Toshiba pad som inte är ens nästan lika bra.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!