Rehabtråden

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Hallå i stugan!

satt en kväll å begrundade min rehab som jag går igenom förtillället och insåg att hos sjukgymnasten jag går hos är jag den enda mc-olyckan, de flesta andra är idrottsskador. Jag märker hur vissa av de andra patienterna hittar en träningskompis med liknande skador/fall som de kan bolla lite tankar och idéer med i och med att de går igenom samma helvete.

Tanken med den här tråden är väl lite att vi som genomgår rehab förtillfället kan dela med oss lite av erfarenheter å funderingar som vi stött/stöter på längs med resans gång.

Min Sjukgymnast säger att hon får in ungf dubbelt så många mc-olyckor som nån annan orsak och att det oftast är riktigt komplicerade skador som ska rehabiliteras.

Hon vägrar åka eller köra mc. :dummer

jaja, har kommit så långt att jag kan köra hoj igen.
Men kan får inte börja om med Bujinkan först tidigast om en månad om jag har tur, och behöver nog träna resten av året för att det ska bli hyffsat återställt.

Men iom att det går så bra gjorde jag en dumhet i måndags.
Satte lite tyngre vikter än vanligt o tog i därefter... snacka om att jag har haft ont i 3 dar nu.
För lite muskelmassa, skadade senfästen o ligament etc & en led som glappar + för hård träning = dålig ide

Jag har väl kanske planat ut lite, men har nog ett livslångt underhåll av framför allt ryggen efter att ha komprimerat 5 kotor och spräckt en. Framför allt får jag lära mig att leva med att det gör ont, jag vägrar låta det hindra mig från att leva ungefär det liv jag vill! :fakta

Bla magmusklernas nerver klämdes ihop, så dom kunde jag inte röra på ett halvår, så musklerna förtvinade. Det har blivit mycket coreträning för att bygga upp dom igen. I början kunde jag ju inte ens resa mig ur sängen.

För ryggen har jag fokuserat på uthållighetsträning för att långsamt bygga upp muskler och muskelfästen som dels blev skadade i olyckan och dels förtvinade när jag inte kunde röra dom.

Gymträningen har kompletterats med cykelträning för att få upp kondisen och skölja igenom musklerna så att slaggprodukter från träning och läkning har kommit bort.

Precis som dig hade jag fokus på att jag skulle köra hoj igen, det fanns inga andra alternativ, det var att få köra favoritvägen och ta målflagg på tävling som fick mig att träna som jag gjorde, och fortfarande gör. Motivation är verkligen allt när det gäller rehab :fakta Nästan alla sa åt mig att sluta köra hoj, eftersom det tydligen va extra farligt för mig eftersom jag hade vurpat :va Varför skulle jag träna 4-8h i veckan då? För att kunna sitta och glo på tv och porrsurfa? :va

Last edited:
Nästan alla sa åt mig att sluta köra hoj, eftersom det tydligen va extra farligt för mig eftersom jag hade vurpat :va Varför skulle jag träna 4-8h i veckan då? För att kunna sitta och glo på tv och porrsurfa? :va

Hehe klockrent, känner igen det där. Hur länge sen var det du smällde Hoztic?

jag började med gymträning i måndags å som det äkta geni jag är körde fullt ös medvetslös, träningsvärken kickade in igår å jag grävde fram morfinet igen kör så jäävla ont.

Dizzy: vad är bujinkan för nått ?

Last edited:
Som ni förstått gäller det att träna lugnt under en längre tid och fortsätta träna lugnt trots att man känner sig starkare. Lätt rehabträning kan kännas meningslöst men det är väldigt viktigt att inte försöka skynda på eller skippa träningen efter ett tag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park