Regumerade mc-däck. Kan d va nåt?

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tjenare!

Hittade dessa däck, Challenger Toma Hawk (utvecklat med Avon).

j-vligt billiga, men e d nån som kört dem?

Är dem nåt å ha?

pris ex: 120/60zr17= 730:- 180/55zr17= 1,200:-

inkl, moms å frakt

Swedie skrev:
Skitdack. Jag hade dem en gang.. och aldrig mer vill jag se dem.

Är också interesserad av kvalitén på dessa däck.

Kanska skulle Swedie kunna utveckla sitt svar aningen, tror femåring skulle kunna uttrycka sig mer ingående.... :D
Inget ont menat.

Syrran och min svåger har kört med dom en säsong och dom är tok-nöjda. Bättre däck är svåra att hitta.
Dom körde fö. på Metzeler innan och märkte ingen skillnad förutom att dom var billigare, Jag kan rekommendera dom skarpt!

grusbusen skrev:
Är också interesserad av kvalitén på dessa däck.

Kanska skulle Swedie kunna utveckla sitt svar aningen, tror femåring skulle kunna uttrycka sig mer ingående.... :D
Inget ont menat.

hehe.. jo. bara personlig asikt..

iaf.. anledning? Jag som du kanske vet stuntar en hel del.. och jadu, det ar inte bra grepp i framdacket. Samt sa flagade framdacket som Goldmember.

bakdacket flagade oxa..

billiga dack iaf..

KÖP INTE!

Jag satte på ett regummerat bak inför semestern i ifjol. Det höll ca 300mil(och det VAR verkligen touringkörning)...det samma gällde polaren...slut på knappa 300mil.

Jag var lur på att vi hade fått fel gummiblandning men vid kontakt med importören så påstår de att så är det inte och att R1:orna äter däck...max 300mil kommer det att hålla på en R1...och då spelar det ingen roll hur man kör (detta enligt dom):mad:

Bara en massa skitprat som svar från deras sida mao...därför köper jag aldrig ett igen(och nu är det väl förbjudet med regummerat på mc också)...

sEiKo skrev:
Syrran och min svåger har kört med dom en säsong och dom är tok-nöjda. Bättre däck är svåra att hitta.
Dom körde fö. på Metzeler innan och märkte ingen skillnad förutom att dom var billigare, Jag kan rekommendera dom skarpt!

kanske inte märker någon skildnad när man åker och posar i stan men ge dig ut på en kurvig väg och ligg på lite så ändrar du GARANTERAT din åsikt...

Hade ett Challenger på min hoj bak. Själv så hade jag inte kört mer än ca 280 mil på det. Har ärvt cykeln efter farsan. Han hade Metzeler Z4 från början men köpte ett Challenger sedan. Han tyckte inte det var lika bra som Z4, var inte samma bett i det.
Själv så kan jag inget säga då jag är ny på hoj och inte "testat" greppet nåt värst mycket...

MEN det håller bra. När jag bytte då möstret var 2mm hade det gått 1100 mil. hade nog kunnar köra lite till men fick en vass sten som trängde in 6 mm i däcket......

Bytte till ett Avon ST46

Tomahawk från Regson används mest av dragrejsande motorcyklister. Har lika bra grepp som Metzeler Rennsports näst mjukaste blandning. Dvs för dom klasser där gatlagliga däck krävs.

Vem tror att polisen kommer att hårdkolla däcken på din hoj när du är ute och kör? Enligt min mening är det en störtlöjlig lag.

hade vart bra om de kunde hitta några däck för vinterhalvåret me.. sånna som duger när det är 5-6 grader ute..

De e fortfarande lagliga

däcken från regson kommer att vara lagliga även i fortsättningen.

Re: De e fortfarande lagliga

TRX-joCCe skrev:
däcken från regson kommer att vara lagliga även i fortsättningen.

Vet du något mer i saken?

Det låter lite konstigt att man inför en ny lag som förbjuder regummerade däck men Regson's regummerade är lagliga. Hur går det ihop?

Re: Re: De e fortfarande lagliga

andersbrink skrev:
Vet du något mer i saken?

Det låter lite konstigt att man inför en ny lag som förbjuder regummerade däck men Regson's regummerade är lagliga. Hur går det ihop?

tagit från bikeproject.com skrivit av "kurvmakaren"

"Jag pratade med Regson igår och det framgick då att det inte kommer att vara något bekymmer med deras regummerade däck.
Detta innebär alltså att de kommer att få tillstånd att sälja regummerade däck för gatbruk framöver.

Tydligen härhör sig det här beslutet om förbud mot regummerade mc-däck från en gammal regel som skrevs för många år sedan och det är nydäckstillverkarna som dragit upp regeln på nytt...."

det är alltså inte förstahands info

Jag tycker bakdäcket funkar kanon, bra fäste och så har man råd att rita lakrits. Framdäcket däremot åker på tippen. Trögstyrt och taskig känsla och dåligt fäste.

Körde 800 mil på ett bakdäck av hårdare blandningen, inkluderat några varv på ringen och autobankörning. Mjukare blandningen håller inte länge, ca 200 mil.

Rennsport RS1 eller helt vanliga regndäck funkar finemang ända ner till nollgradigt. Dom håller inte länge, men man lägger ju upp en hoj med RS1 på stoppie utan uppvärmning när det är nollgradigt ute. :fakta

iallafall jag.. :p

//jaG

Asylum_Nakaza skrev:
hade vart bra om de kunde hitta några däck för vinterhalvåret me.. sånna som duger när det är 5-6 grader ute..

:cool:

Kopierat från Regson´s hemsida har även talat i telefon med dom.

NU ÄR DET KLART!

Försöken att stoppa våra regummerade MC-däck har misslyckats. Däcken är nu godkända
enligt Vägverkets föreskrifter VVFS 2003:23. (2003-05-13)

Bra men dålig livslängd...

Däcken är helt ok enl mig iaf :tummenupp

Jag har kört dem förra sommarn på min R1á både fram/bak å jag kör inte snällt varken rakt fram lr i kurvor.
Bergstadigt i hastigheter över 250km/h men jag körde slut på bakdäcket på ynka 95mil å då var korden framme utan å bränna.
Jag har provat många däck förra sommar´n men inget gick över 170mil... :mad:
Jag har krängt på ett Dunlop sportmax D207 nu å kört det 210mil i år men det är bara 1-mm kvar så ja blir lite trött men men :zpy

Bajs

Har haft en uppsättning på min retta förra sommaren.

Första intrycket var väl bra men när man ska börja trixa och fixa lite med stoppies så kan man slänga fram däcket i skogen.
Mitt var faan inte ens runt vid hård inbromsning guppade hela hojjen och inte gick det att balansera skiten heller....
KAnske hade jag bara otur och fick ett extremt dåligt däck??

Bakdäcket gillade att rita lakrits vid hårda nedlägg vilket en polare som låg bakom påpekade.. då blir man lite skakis eftersom jag inte pressade på för fullt....

Köp beggade rejs däck om du inte bara vill Toura i sommar

Hittat på SMCs webbplats:

Inget förbud mot regummerade/mönsterskurna däck

I Vägverkets förslag till nya föreskrifter för motorcykel föreslogs ett förbud mot regummerade och mönsterskurna däck vilket SMC tidigare informerat om.

Publicerad: 2003-05-14

Vägverket har dock då föreskrifterna nu publicerats slopat förbudet.

I VVFS 2003:23 kapitel 8, står följande:

§ 15 Däck som regummeras ska vara lämpade för regummering. Regummeringen ska utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket och märkas i enlighet med beslutet.

§ 16 Däck som mönsterskärs ska vara lämpade för mönsterskärnnig. Mönsterskärningen ska utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP