Joju38
Ny medlem
Hej.
Äger numera inte bara en utan TVÅ gamla CB 650. Den ena saknar gnista och tjänstgör som reservdelshoj. Jag har inte ens försökt starta den. Säljaren sa att det var knas med likriktaren (eller heter det spänningregulator?) men det är långtifrån säkert. Men nu är jag sugen att försöka få liv i skrothojen ändå och undrar vad som är smartast:
Alt 1: Plocka fungerande spänningsregulator från "finhojen", montera den på skrothojen och se om den går igång?
Risk: Att nånting på skrothojen (typ generatorn) pajar den fungerande spänningregulatorn så att jag vips har TVÅ trasiga hojar?
Alt 2: Plocka den misstänkt defekta regulatorn och montera den på "finhojen" för att ta reda på om det verkligen ÄR regulatorn som är paj?
Risk: Att den de facto ÄR paj och att generatorn därmed kan skicka ut "obromsad" ström som förstöra massa annat på finhojen (typ generatorn, statorn, olika reläer och allt vad det heter....Och så har jag TVÅ trasiga hojar?
Alt 3: Att skita i att försöka få igång skrothojen.
Risk: Den kanske går BÄTTRE än "finhojen" - och det får jag aldrig veta!
Hur ska jag göra?
Vilket alternativ är minst riskabelt. Ni får gärna gissa men helst vill jag ha korrekt info så att jag inte gör nåt dumt.
Hör av er!
Äger numera inte bara en utan TVÅ gamla CB 650. Den ena saknar gnista och tjänstgör som reservdelshoj. Jag har inte ens försökt starta den. Säljaren sa att det var knas med likriktaren (eller heter det spänningregulator?) men det är långtifrån säkert. Men nu är jag sugen att försöka få liv i skrothojen ändå och undrar vad som är smartast:
Alt 1: Plocka fungerande spänningsregulator från "finhojen", montera den på skrothojen och se om den går igång?
Risk: Att nånting på skrothojen (typ generatorn) pajar den fungerande spänningregulatorn så att jag vips har TVÅ trasiga hojar?
Alt 2: Plocka den misstänkt defekta regulatorn och montera den på "finhojen" för att ta reda på om det verkligen ÄR regulatorn som är paj?
Risk: Att den de facto ÄR paj och att generatorn därmed kan skicka ut "obromsad" ström som förstöra massa annat på finhojen (typ generatorn, statorn, olika reläer och allt vad det heter....Och så har jag TVÅ trasiga hojar?
Alt 3: Att skita i att försöka få igång skrothojen.
Risk: Den kanske går BÄTTRE än "finhojen" - och det får jag aldrig veta!
Hur ska jag göra?


Hör av er!