Regulatorknas - hur göra?

Joju38

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
1981 Honda CB 650
Hej.

Äger numera inte bara en utan TVÅ gamla CB 650. Den ena saknar gnista och tjänstgör som reservdelshoj. Jag har inte ens försökt starta den. Säljaren sa att det var knas med likriktaren (eller heter det spänningregulator?) men det är långtifrån säkert. Men nu är jag sugen att försöka få liv i skrothojen ändå och undrar vad som är smartast:

Alt 1: Plocka fungerande spänningsregulator från "finhojen", montera den på skrothojen och se om den går igång?

Risk: Att nånting på skrothojen (typ generatorn) pajar den fungerande spänningregulatorn så att jag vips har TVÅ trasiga hojar?

Alt 2: Plocka den misstänkt defekta regulatorn och montera den på "finhojen" för att ta reda på om det verkligen ÄR regulatorn som är paj?

Risk: Att den de facto ÄR paj och att generatorn därmed kan skicka ut "obromsad" ström som förstöra massa annat på finhojen (typ generatorn, statorn, olika reläer och allt vad det heter....Och så har jag TVÅ trasiga hojar?

Alt 3: Att skita i att försöka få igång skrothojen.

Risk: Den kanske går BÄTTRE än "finhojen" - och det får jag aldrig veta!

Hur ska jag göra?:confused: Vilket alternativ är minst riskabelt. Ni får gärna gissa men helst vill jag ha korrekt info så att jag inte gör nåt dumt.:gnissla

Hör av er!

Jämför generatorerna...

... till att börja med. Lindningsresistansen skall ju vara ganska lika. Om du kopplar bort regulatorn och bara kör på ett laddat batteri skall du ju kunna få i gång den och då lär den puttra på så länge du har laddning i batteriet.
Du lär ha problem om regulatorn är paj och eldat upp CDI mm. Då måste du flytta över fungerande grejor tills den startar. Men om du tar bort regulatorn, har ett laddat batteri och bara kör på startmotorn (med urskruvade pluggar)så är du säker och kan kolla gnista osv.
Knepigt med trasiga regulatorer. Min hoj har skilda lindningar för tändning och elsystem så den trasiga regulatorn pajade bara diverse lampor och blinkersrelä.

Alltid kul med gamla prylar, eller hur?

/J

Okej, tack för svar.

Inser att mina kunskaper om elsystem är obefintliga. Visste inte att hojen skulle gå på enbart batteri. Efter att att ha läst era svar och konsulterat Clymer lutar jag nu åt att det är CDI:n som är paj, etersom det saknas gnista. Tar jag någon risk om jag tar min "friska " CDI och prövar den på skrothojen? :confused:

Okej, tack för svar.

Inser att mina kunskaper om elsystem är obefintliga. Visste inte att hojen skulle gå på enbart batteri. Efter att att ha läst era svar och konsulterat Clymer lutar jag nu åt att det är CDI:n som är paj, etersom det saknas gnista. Tar jag någon risk om jag tar min "friska " CDI och prövar den på skrothojen? :confused:

Ja, om regulatorn är kass så kan du bränna den "friska" CDI'n.
För att komentera originalfrågan så koppla bort regulatorn och ersätt med en laddare med starthjälp. Se bara till att batteriet är uppladdat när du kopplar in den, för de brukar ge "lite" högre ström än vad ett normalt MC-batteri trivs med.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla