Regndäck dimension på 250

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Håller på och renoverar en RVF 400 till banhoj. (ja ni får förlåta mig det är en diesel :) ) För den som har lust:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218945

Nu har jag fått tag i extrafälgar och undrar om regndäcken till en 250 passar? Vad kör de med för dimension?
Har 17x3,5 respektive 4,5 på RVF´n.
Original dimension är 120/60 och 150/60
Vet att 160/60 funkar bak.

Tanken var att jag isåfall skulle köpa något begagnade regndäck för att hålla ned kostnaderna. Letar ju inte de sista tiondelarna på en bandag så det borde funka.
 
250cc kör med 120-125 fram och 165 bak. Dom däcken är oftast gjorda för 3,50-3,75 fälgar fram och 5,5 fälgar bak. Vet att förr fanns det tillverkare av regndäck som gjorde för 4,5 bakfälgar. Men vet inte hur det är med det nu? Men annars kan man köra med dom som är för 5,5. Kanske lite svårare att få dom att "ploppa" på fälgen och får kanske lite spetsigare profil. Men duger säkert som bandagsdäck för att köra ifrån mycket större cyklar med. ;)
 
250cc kör med 120-125 fram och 165 bak. Dom däcken är oftast gjorda för 3,50-3,75 fälgar fram och 5,5 fälgar bak. Vet att förr fanns det tillverkare av regndäck som gjorde för 4,5 bakfälgar. Men vet inte hur det är med det nu? Men annars kan man köra med dom som är för 5,5. Kanske lite svårare att få dom att "ploppa" på fälgen och får kanske lite spetsigare profil. Men duger säkert som bandagsdäck för att köra ifrån mycket större cyklar med. ;)


Bakdäcken är enklare att få att ploppa på smalare fälg, blir en gnutta annorlunda anliggningsyta mot asfalten i kurvor gentemot rätt fälgbredd men troligen ingenting som stör överdrivet.
 
Jag trodde du skulle ha ett regndäck med 250 bredd...

Gick in i tråden för att se din banpreppade custom från OCC! :D
 
.....duger säkert som bandagsdäck för att köra ifrån mycket större cyklar med. ;)

Hehe det var tanken det :tummenupp

Åhå 165,
det var brett det. Får nog ta och kolla lite nogrannare om det ser ut att ta i. Sen blir det till att få tag i en 250-åkare som har lämpliga däck.

Bakdäcken är enklare att få att ploppa på smalare fälg, blir en gnutta annorlunda anliggningsyta mot asfalten i kurvor gentemot rätt fälgbredd men troligen ingenting som stör överdrivet.

Antar det blir "rundare" så att säga. Allt för att underlätta ordentliga nedlägg även i blött:skrämd

Jag trodde du skulle ha ett regndäck med 250 bredd...

Gick in i tråden för att se din banpreppade custom från OCC! :D

Bara skägget som fattas...
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top