Regler vid försäljning av bostadsrätt???

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
En bekant till mig sålde sin bostadsrätt för några månader sedan. Tvättmaskinen i bostadsrätten hade en lite egenhet som gjorde att luckan inte riktigt öppnade sig som den skulle. Förutom att trycka på lucköppnarknappen fick man dessutom dra i luckan. Han informerade köparen om detta muntligt och i kontraktet står det att bostadsrätten köps i befintligt skick. Någon vecka efter köpet hör mäklaren av sig och säger att köparen hade förstört tvättmaskinen när hon skulle öppna den och vill ha 5500 kronor för en ny. Personligen har jag svårt att tro att hon kunde vara så dum att hon inte klarade av att öppna den och sedan tog fram en kofot(?) för att bända upp luckan. Min bekanta säger som det är och att han inte vill betala. Efter ytterligare några dagar hör mäklaren av sig igen och kräver honom på 5500 kronor som han (tyvärr) snällt betalar. Köparen hade gnällt på alla på mäklarfirman, inklusive VD:n, som tillslut gav upp.

Har mäklaren gjort fel? Är det för sent att göra något åt saken nu? Jag fick nyss reda på detta så jag är kanske lite sent ute. Finns det några klara regler för detta att peka på så borde man ju kunna göra något. Jag gillar inte när jävla gnällkärringar lurar mina bekanta på pengar så om det finns något man kan göra så gör jag det.

Vad tror du själv ?

Ska jag kanske ringa upp killen jag köpte lägenheten av för 3 år sedan och kräva ny glödlampa i hallen ?

Vad tror du själv ?

Ska jag kanske ringa upp killen jag köpte lägenheten av för 3 år sedan och kräva ny glödlampa i hallen ?
Jag tror att mäklaren har gjort fel. Dock hade det känts bra med lite mer kött på benen när man kommer och klagar så här långt efteråt. Därför hoppades jag få lite råd här.

Alltså för det första, vad har mäklaren med saken att göra ?
För det andra, det är bara fel som redan fanns på lägenheten innan den såldes som inte påtalats för köparen som man kan eventuellt bli ersättningsskyldig till. OM köparen kan bevisa att det var fel på lyan innan särringen klev in och sabbade den själv.

Ingen expert men eftersom jag själv håller på i denna stund att sälja min egen bostadsrätt så är jag lite påläst eftersom jag har 1 lampa som inte fungerar så jag har kollat upp det, tog 5min.

Jag tror att mäklaren har gjort fel. Dock hade det känts bra med lite mer kött på benen när man kommer och klagar så här långt efteråt. Därför hoppades jag få lite råd här.

Mäklaren har gjort fel och lägenheten köptes i befintligt skick, där borde mäklaren ha stått på sig.

Jag köpte bostadsrätt för ett år sedan med en frys som det ej gick att stänga dörren på, han berättade muntligt hur allt var etc och allt var ok för mig.
Men denna händelse du beskriver är som att jag skulle kräva säljaren på en ny frys, trots att vi var överens och jag visste om det.
Och enligt förfarandet från mäklare och köpare här så skulle jag "teoretiskt" sätt kunna kräva säljaren på 17000:- som det kostade för mig att köpa kyl och frys.

Detta är Sverige ej USA där de kan kräva pengar hit och dit, be de ligga på och kräva tillbaka pengarna åtminstone från mäklaren, uttrycket befintligt skick är ett känt begrepp som de flesta bör känna till. Står det befintligt skick i kontraktet så...finns även överrenskommelsen där.

Att ta i hand på en överrenskommelse är för mig något mer betydelse fullt än ett skrivet kontrakt, men tyvärr funkar ej riktigt ärligheten hos en del människor.

Försök få tillbaka pengarna.
/R

Last edited:
Jag gissar att köparen kommer att hävda att han inte upplyste henne om "felet" på tvättmaskinen. I så fall står ord mot ord. Vem är det som har bevisbördan då?

I vilket fall som helst var det ju köparen som förstörde tvättmaskinen så det kanske inte spelar någon roll vad hon säger.

En tvättmaskin som kärringen har kört med i några MÅNADER och nu brutit sönder.

Kan väl omöjligt vara din polares ansvar???

...eller :va

ööh... ja vissa vill ju bo i hyresrätt av den enkla anledningen att om frysen eller nåt går sönder så ringer man bara ett samtal sen får man en ny.
Det funkar inte så i en bostadsrätt utan där får man antingen leva med en halvkass frys etc eller så köper man en ny själv.

Frågan för om man överhuvudtaget behöver påtala såna saker ang vitvaror etc?
Man får väl se till att fixa en besiktning av lägenheten sen e de bara o gilla läget om nåt går sönder...

En tvättmaskin som kärringen har kört med i några MÅNADER och nu brutit sönder.

Kan väl omöjligt vara din polares ansvar???
Det hände nog ganska direkt efter att hon köpte stället, vilket var för några månader sedan. Jag fick dock reda på det nyss.

Vid försäljning av fast egendom har säljaren upplysningsplikt och köparen undersökningsplikt. Om din kompis nu upplyste om felet på diskmaskinen kan köparen inte kräva ersättning för något som han/hon blivit upplyst om.

Som säljare kan man visserligen friskriva sig från ansvar, men sådana friskrivningar får inte vara generella. Därmed faller det "befintliga skick" som skulle gälla i denna affären. "Säljaren friskriver sig från ansvar gällande funktion på vitvaror" Detta hade man tex kunnat skriva.

Jag hade aldrig betalat!

Last edited:
Henkepenk, bra tankebana, men bostadsrätter utgör inte fast egendom. De är i egentlig juridisk mening rättigheter.

Detta medför emellertid inte direkta nackdelar. I förevarande fall, där säljaren upplyst köparen om tvättmaskinens defekt, kan jag inte se att köparen skulle ha någon rätt till ersättning. Att personen i fråga handlat i det närmaste vårdslöst (kofot = tecken på klart bristande tankeförmåga) gör ju inte direkt köparens ställning starkare.

Mäklaren har (tyvärr) inga skyldigheter såvitt jag förstått. Köparen däremot ska besiktiga lägenheten och allt som inte är "dolda fel" (dvs saker som man inte KAN se vid en besiktning) ingår i köpet.

Mao köparen ska betala ny maskin utan tvekan.

Henkepenk, bra tankebana, men bostadsrätter utgör inte fast egendom. De är i egentlig juridisk mening rättigheter.

Detta medför emellertid inte direkta nackdelar. I förevarande fall, där säljaren upplyst köparen om tvättmaskinens defekt, kan jag inte se att köparen skulle ha någon rätt till ersättning. Att personen i fråga handlat i det närmaste vårdslöst (kofot = tecken på klart bristande tankeförmåga) gör ju inte direkt köparens ställning starkare.

Just det, hade för mig att det var nåt speciellt med bostadsrätt. Får väl läsa på JB lite antar jag...

De flesta verkar vara överens om att köparen har fel i detta fall eftersom min bekant upplyste henne om tvättmaskinens egenhet. Dock kvarstår frågan hur det blir om köparen hävdar att hon inte blivit upplyst om det, vilket jag antar att hon kommer att hävda.

The Stig: Det var bara en gissning att hon bände sönder luckan med en kofot, men det lär i alla fall krävas en rejäl portion våld för att bända upp den utan att trycka på öppnaknappen. Att hon har klart bristande tankeförmåga är det nog ingen som tvivlar på.

Pegaso650: Jag skulle inte heller ha betalat. Han som betalade gjorde det dock för att han var i en situation där han inte orkade med en massa bråk. Det är delvis därför jag blev så förbannad när jag fick reda på detta.

Jasså... trodde tvätmaskiner va lösegendom som man tog med sig vid flytt... När jag köpte den här så hade jag med mig tvättmaskinen från förra lyan och nu håller jag på att sälja denna lägenheten oxå och hade tänkt att köra tvättmaskinen till tippen när jag flyttar... Så ni menar att jag kan lämna den till köparen! :)

Jasså... trodde tvätmaskiner va lösegendom som man tog med sig vid flytt... När jag köpte den här så hade jag med mig tvättmaskinen från förra lyan och nu håller jag på att sälja denna lägenheten oxå och hade tänkt att köra tvättmaskinen till tippen när jag flyttar... Så ni menar att jag kan lämna den till köparen! :)

Jag "gömde" ett halvt bohag på vinden en av de gånger jag har flyttat. Bla ett kassaskåp som jag släpade o baxade upp. :D

Har aldrig återvänt dit.:gnissla

*/ ?>
Back