Regler vid byte av motor.

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Tjenare jag har en vägreggad fiddy vars motor (efter mycket meckande) börjar gå mig på nerverna och jag funderar starkt på att byta motorn till en bättre motor som håller för lite mer trimmning.
Det jag nu undrar är vad som gäller vid motorbyte till en likvärdig motor i en vägreggad motorcykel?
Jag antar att man måste göra en ombesiktning?

Någon som har gjort nåt liknande?

Tjenare jag har en vägreggad fiddy vars motor (efter mycket meckande) börjar gå mig på nerverna och jag funderar starkt på att byta motorn till en bättre motor som håller för lite mer trimmning.
Det jag nu undrar är vad som gäller vid motorbyte till en likvärdig motor i en vägreggad motorcykel?

Nja...

Säger du inget märker de inget.
Men självfallet är du ärlig.
Så då vill jag minnas att du får swappa som du vill - sålänge du inte smackar i en motor med MER än 10% mer effekt än din snurra ansågs ha som ny.

Efter det krävs omregistreringsbesiktning, och kontroll av bromsar mm samt en SFRO-besiktning osv osv i princip en omtypning alltså.

På mina ägarbevis står motornummret:

(ENKLASTE) knacka in ditt gamla motornummer i det nya
(ENKELT MEN "OLAGLIGT") du låter bli att säga att du har bytt motor, men om du råkar ut för något så kan FB necka dig ersättning
(DYRAST) Du har papper på nya motorn, byter, gör bullerprov osv. krångligt som fan.

Okey, om jag slänger i en annan motor med samma slagvolym vars effekt inte överstiger 10% mer än den förra så är det okey?

Om jag kör på "enkelt med olagligt" metoden vad är det värsta som kan hända vid en olycka? Jag bryr mig inte om jag får ersättning av f-bolaget för mc'n då självrisken kostar som en helt ny kinahoj men kan jag råka illa ut på något annat sätt?

Tack för svaren!

Okey, om jag slänger i en annan motor med samma slagvolym vars effekt inte överstiger 10% mer än den förra så är det okey?

Om jag kör på "enkelt med olagligt" metoden vad är det värsta som kan hända vid en olycka? Jag bryr mig inte om jag får ersättning av f-bolaget för mc'n då självrisken kostar som en helt ny kinahoj men kan jag råka illa ut på något annat sätt?

Tack för svaren!

Det är väl inte bara hojen som kostar vid en olycka? Vad händer om du råkar köra på en barnvagn eller om du klotar så illa att du krossar händerna o knäna?

Alla verkar tro att det bara är materiella skador som kan uppstå vid olyckor. Försäkringsvillkor innehåller ofta ngn klausul om att de inte gäller om man är vållande och det är ngt olagligt med i bilden.

Inte för att vara en surkart men det här är saker jag skulle kolla upp iaf innan jag gav mig ut på vägarna. Svårt surt att bli sittandes hela livet med avbetalningar på någon annans skada/skador...

Ingen som vet säkert? Vart kan man läsa om detta?

Fråga ditt försäkringsbolag. Du får nog mer korrekt svar från dem än från oss på SH.

Last edited:
Det är väl inte bara hojen som kostar vid en olycka? Vad händer om du råkar köra på en barnvagn eller om du klotar så illa att du krossar händerna o knäna?

Alla verkar tro att det bara är materiella skador som kan uppstå vid olyckor. Försäkringsvillkor innehåller ofta ngn klausul om att de inte gäller om man är vållande och det är ngt olagligt med i bilden.

Inte för att vara en surkart men det här är saker jag skulle kolla upp iaf innan jag gav mig ut på vägarna. Svårt surt att bli sittandes hela livet med avbetalningar på någon annans skada/skador...

Fråga ditt försäkringsbolag. Du får nog mer korrekt svar från dem än från oss på SH.

Det var precis detta jag undrade. Som jag skrev så undrade jag vad det värsta som skulle kunna hända förutom materiella skador. Om fiddyn går sönder och jag blir utan ersättning så är inte det hela världen.

Ursäkta att jag utryckte mig lite dåligt.

Ja, är det inte så? :va :D Mina empiriska studier visar att... :rolleyes:

Bwahahaha... närå, du har bara en jävligt snabb skyddsängel som du inte kan åka ifrån. Det behövs :rofl :tummenupp

Det var precis detta jag undrade. Som jag skrev så undrade jag vad det värsta som skulle kunna hända förutom materiella skador. Om fiddyn går sönder och jag blir utan ersättning så är inte det hela världen.

Ursäkta att jag utryckte mig lite dåligt.

Lugnt. Meningen är ju att vi skall lära sig. Jag lär mig massor här jag också. Det tar ett tag att lägga sig till med vanan att tänka nästa-steg-hela-tiden, tro mig, jag har gjort många misstag :näsblod

Men, ja, om man bara skall se till materiella skador på de egna prylarna så håller jag med dig, men det stannar ju sällan där tyvärr :huvet :gnissla

Som sagt, från källan får man de korrekta svaren, men bra tips och andra erfarenheter får man från forum o folk man umgås med :tummenupp

Last edited:
Jag får helt enkelt ringa in och fråga mitt försäkringsbolag och se vad dom säger.

Men är det ingen som har gjort det "den lagliga vägen" genom att stoppa i en ny motor och besikta den?

Motorn jag ska stoppa i är som sagt snarlik med den som sitter i nu och det enda som egentligen skiljer är att kopplingen är sekundärt driven ist för att sitta direkt på vevaxeln samt att det är en annat bättre märke.
Jag kommer inte behöva göra några moddningar i ramen eller dylikt utan det är bara att skruva i den.

Angående att lära sig så är det väl bäst att fråga någon som direkt vet svaret men det är så mycket enklare att fråga på ett forum och trevligt med lite diskutioner :tummenupp

Jag får helt enkelt ringa in och fråga mitt försäkringsbolag och se vad dom säger.

Men är det ingen som har gjort det "den lagliga vägen" genom att stoppa i en ny motor och besikta den?

Motorn jag ska stoppa i är som sagt snarlik med den som sitter i nu och det enda som egentligen skiljer är att kopplingen är sekundärt driven ist för att sitta direkt på vevaxeln samt att det är en annat bättre märke.
Jag kommer inte behöva göra några moddningar i ramen eller dylikt utan det är bara att skruva i den.

Angående att lära sig så är det väl bäst att fråga någon som direkt vet svaret men det är så mycket enklare att fråga på ett forum och trevligt med lite diskutioner :tummenupp

När jag skulle byta så ringde jag till bilprovningen och berättade hur det var och vilken motor osv. Vad JAG uppfatttde av deras svar var att de sket typ i om vilket märke på motorn du har osv, så länge det är samma effekt på den och att man skulle göra bullerprov innan de kunde godkänna bytet, men jag kan ha uppfattat fel....

Jag ringde precis bilprovningen och fick till svar att man ska ha papper på motorn som innehåller effektintyg, motorstorlek samt motortyp och sedan skulle man ta med sig dessa papper och åka in till en besiktningsstation som kunde utföra en registreringsbesiktning. Om man inte hade effektintyget så skulle man åka till en firma som har en bromsbänk och få papper på effekten.

Hela processen blev just ganska så dryg men det får det vara värt när det gäller att få en problemfri motor med lite mer drag :tummenupp

Lyfter denna tråd, kan inte minnas att motornummer finns angivet på de nyare regbevis (2 st) jag sett från vv. Men vv kanske har noterat det iaf?Någon som VET vad som gäller?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan