Regler vid arv

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Hej
Jag är en av 3 syskon som min far och mor har gemensamt. Dock har far 2 barn sedan ett tidigare äktenskap. Nu har min far börjat undra vad som händer när han går bort dvs han vill inte att de 2 barnen från ett tidigare äktenskap skall ärva något (de har inte brytt sig i honom under hela hans levnad). Min far och mor gjorde bodelning för 10 år sedan så mor står ensam på huset. Det enda min far äger är en försäkring som ger honom ett belopp när han går bort.
Jag vet att när han går bort så har de 2 barnen från ett tidigare äktenskap rätt till sin laglott men vad menas egentligen med det. Kan de kräva mor på huset fast hon står som ägare på det och hon inte är deras mamma? Om de 2 barnen har rätt till sin laglott vad blir egentligen den om det inte finns några pengar?
Kan man skriva över huset på något av oss barn i så fall?
/Fundersam

Om jag förstått det rätt så kan man inte göra barn arvlösa. Alla barnen får dela på hälften av vad pappan äger, den andra halvan går till hans fru (mamman i detta fallet).

Huset som står på mamman kan nog ingen röra, det är ju hennes. Kolla upp det med en advokat! Det är en liten vetenskap det där med arvsrätt.

Barnen från det tidigare äktenskapet har rätt till 1/5 var av din faders försäkring om han inte skriver testamente men efterssom din mor och far har gjort en bodelning så har de ingen rätt att ärva din mor...

Saxat ur arvsbalken
1 § Hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer bröstarvinge, utgör hans laglott.

DVS att om din far skriver testamente så får barnen från tidigare äktenskap 1/10 av försäkringen var vilket kan vara ide om han nu inte vill att de skall få mer än nödvändigt.

~Settan~ skrev:
Om jag förstått det rätt så kan man inte göra barn arvlösa. Alla barnen får dela på hälften av vad pappan äger, den andra halvan går till hans fru (mamman i detta fallet).

Huset som står på mamman kan nog ingen röra, det är ju hennes. Kolla upp det med en advokat! Det är en liten vetenskap det där med arvsrätt.

Det går att göra barn helt arvslösa men det kräver en hel del planering och en del lagtekniskt vrängande har en kompis vars rika moder lyckades få alla pengarna att tillfalla dottern i huset medan sonen inte fick en spänn. Skall kanske nämnas att modern var advokat.... :3freak

Mamman här ärver väl inget då hon är frånskild och boet är delat sedan tidigare.

Det är nästan som ovan beskrev men med tillägget att om din far avlider kommer det att bli orubbat bo tills det att din mor avlider. Dvs arvslotten bestämms när din far avlider men betalas inte ut förren din mor avlider.Det rör sig enbart om din fars tillgångar och hans eventuella andel i gemensam egendom. De kan aldrig ärva din mors tillgångar. Men, genom bodelningen ordnades då att din mor äger huset som "enskild egendom". Detta kan de inte röra. dvs den är skild från den gemensamma egendomen.

Det går även testementera med lydelsen "enskild egendom", vilket kan ge en del effekter såsom ovan skrev

Last edited:
Badger har i stort sett rätt, förutom när det gäller att dina halvsyskon kan kräva ut sin laglott (50% av arvslotten, den delen som inte kan testamenteras bort). Allt annat tillfaller din morsa. Du har alltså ingen arvsrätt överhuvudtaget förrens dess båda dina föräldrar är döda.

//J

Last edited:
Casca skrev:
Badger har i stort sett rätt, förutom när det gäller att dina halvsyskon kan kräva ut sin laglott (50% av arvslotten, den delen som inte kan testamenteras bort). Allt annat tillfaller din morsa. Du har alltså ingen arvsrätt överhuvudtaget förrens dess båda dina föräldrar är döda.

//J

Jag var kanske lite otydlig innan. Det går utmärkt att testamentera som enskild egendom (finns rätt mycket j-kelskap runt detta). Men halvsyskonen har rätt att kräva sin laglott som bröstarvinge (får då jämkas), vilket då beräknas på 50 % av arvslotten. som Casca skriver.

Tänk då att varje enskild laglott blir då beräknat på fem barn (er tre och halvsyskonen). Din mor sitter i orubbat bo ang det jag skrev ovan med "enskild egendom" (värt kanske att dubbelkolla, för det är viktigt att huset behandlas som "enskild egendom" för din mor) samt till viss del den gemensamma. Ni tre får inte ut er arv förren båda är avlidna, men halvsyskonen kan tvinga ut sin laglott ifall de vill, vilket i detta fall då skulle som mest handla om en spottstyver.

Som exempel. Din fars tillgångar uppgår till 100.000 in alles. Allt testamenteras till er mor (detta skulle minska arvslotten ner till lagstadgade då "laglotten"). Dvs särkullebarnen, dina halvsyskon har rätt att kräva sin laglott. dvs 50.000/5 = 10.000 pix.

Men detta blir lite kuriosa eftersom din far har en försäkring (försäkring räknas inte som tillgång i ett dödsbo), vilket då har en förmånstagare. Rätten till dessa pengar har bara förmånstagaren, ingen annan. (det stämmer som Boris JR skrev när det gäller egendom, men inte försäkring)

Eftersom det har skett bodelning, samt det här med försäkring låter det som en hyfsad smart jurist ligger bakom.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...