Regler och lagar?

kobo_83

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Gsx
Tja..
Jag är ny och håller på med mc kortet och jag undrar lite om vad det är dom gäller?

När man kör mc?
vad måste man ha på sig?
Hjälm joo visst..
men skinnställ, stövlar, ryggskydd och sånt finns det några lagar/regler som reglerar vad man måste ha på när man kör?

/ B

hjälm är det enda som är lag på. men om du har nåt innanför pannan så kör du med skinnställ, stövlar, hjälm, ryggskydd, handskar.

kobo_83 skrev:
Tja..
Jag är ny och håller på med mc kortet och jag undrar lite om vad det är dom gäller?

När man kör mc?
vad måste man ha på sig?
Hjälm joo visst..
men skinnställ, stövlar, ryggskydd och sånt finns det några lagar/regler som reglerar vad man måste ha på när man kör?

/ B

Hjälm är det enda du behöver enligt lagen men när du kör upp för körkortet måste du ha hela munderingen mc-ställ,handskar,ryggskydd,skor av den kraftigare sorten och givetvis hjälm.

Sen kan även försäkringen kräva godkänd skyddsutrustning för att gälla, men det är olika mellan bolag.

perkihlen skrev:
hjälm är det enda som är lag på. men om du har nåt innanför pannan så kör du med skinnställ, stövlar, hjälm, ryggskydd, handskar.

Tacksam för alla svar...
Då vet jag =)
klart det blir till att använda hela munderingen.... :pannkyss :Bugar

LCF skrev:
2019926 Hjälm är det enda du behöver enligt lagen men när du kör upp för körkortet måste du ha hela munderingen mc-ställ,handskar,ryggskydd,skor av den kraftigare sorten och givetvis hjälm.

På det svarar jag ett kraftigt "Nja"
(det har varit uppe till diskution med berörda parter från VV, det är därför jag vet)
Det står klart och tydligt på kallelsen till uppkörning att man ska vara iförd godkänd skyddsutrustning.
Det enda det är krav på enligt lagen är hjälm, sen har du enligt lag godkänd utrustning. (om någon annan har en annan uppfattning om vad som är godkänt måste man se till vad lagboken säger)

Så en öppen plasthjälm och inget annat räcker, däremot är det ju högst troligt att du kuggas på "bristande säkerhetsmedvetande" eller någon annan luddig punkt innan du har hunnit så långt att du vurpar i manöverbanan.

GuW skrev:
2042333 På det svarar jag ett kraftigt "Nja"
(det har varit uppe till diskution med berörda parter från VV, det är därför jag vet)
Det står klart och tydligt på kallelsen till uppkörning att man ska vara iförd godkänd skyddsutrustning.
Det enda det är krav på enligt lagen är hjälm, sen har du enligt lag godkänd utrustning. (om någon annan har en annan uppfattning om vad som är godkänt måste man se till vad lagboken säger)

Så en öppen plasthjälm och inget annat räcker, däremot är det ju högst troligt att du kuggas på "bristande säkerhetsmedvetande" eller någon annan luddig punkt innan du har hunnit så långt att du vurpar i manöverbanan.

Detta är vad Vägverket skriver på sin hemsida och det står inte att skorna ska vara godkända utan vara avsedda för motorcykelkörning.Det finns ju många olika skor som är avsedd för mc men som inte är "godkända".

Vilken skyddsutrustning måste jag använda?

Sökanden skall bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

LCF skrev:
2042691 Detta är vad Vägverket skriver på sin hemsida och det står inte att skorna ska vara godkända utan vara avsedda för motorcykelkörning.Det finns ju många olika skor som är avsedd för mc men som inte är "godkända".

Vilken skyddsutrustning måste jag använda?

Sökanden skall bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Det där med ryggskydd var det då ingen som kollade när jag körde upp, fast reglerna kanske har ändrats sen dess. Dock säger ju sunt förnuft att man har vettiga grejer på sig, både för att blidka kontrollanten, och för att man är lite rädd om hälsan...

Ryggskydd är nog en av de bätte investeringar jag gjort. Men här på Irland använder folk noll skydd. Folk...och då menar jag killar som åkt hoj hela sina 40 åriga liv, tittar på mig som om jag har 3 huvuden då jag visar ryggskyddet. De vet inte ens vad de är. Glad att jag fick lite sunda svenska råd :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti