Regler för körkortsbehörighet släp, övervikt osv

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu är det så här då va, att jag äger en Saab 9-5. :dummer
Det är världens sämsta bilmärke efter Peugeot men det är knappt. Gör inte om samma misstag som mig genom att äga en Saab. Och om ni redan äger en; töm en dunk med bensin över den och tänd på skiten så besparar ni er en jävla massa problem.

Tjejen var på väg hem från sthlm tidigare idag men biljäveln dog strax utanför Strängnäs på motorvägen :mad:
Efter att ha konstaterat att bärgare skulle ta flertalet timmar på sig att hämta bilen för att köra den TILLBAKA till Strängnäs *kortaste väg till verkstad enligt f-bolaget* så bogserade jag skiten själv till närmaste avfart. De ville dessutom ha 3000:- för att köra den till E-tuna, en sträcka på ca 3 mil. Normalt :näsblod

Så imorgon måste jag åka och hämta biljäveln med släp så klart. Så mina frågor är ju då följande:
Jag har ej E-behörighet, är det bättre att jag toklastar ett bilsläp som jag får dra och åker dit för övervikt? Eller ska jag hyra ett släp som FÅR lasta så mycket och sen dra det utan överlast men utan behörighet?

Dragbilarna jag har att välja på är en äckel-passat som får dra max 1500kg (1300kg B-behörighet) samt en äckel-V70 som får dra 1800 max (1320kg B-behörighet).

Så, vad är bäst att göra? Att jag kommer köra olagligt kan man räkna ut, men vad är bäst för mitt körkort? Jag kommer inte ihåg detta längre men någonstans känns övervikt betydligt bättre än obehörighet...
Jag har med mig en DI-kassett så har jag tur kan jag köra hem skitbilen och förhoppningsvis plantera den i röven på en Scania så jag blir av med skiten :mad:

Och för övrigt, hur spränger man en bil i 10 000 småbitar på bästa sätt? C4, Trotyl, Nitroglycerin eller annat?

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

:machinegu:kulspruta:kulspruta Saab
 
Spontant känns det ju bäst att ha fordon som klarar av vikten, det är ju en konstruktionsgrej, och iom det en säkerhetsgrej. Ska du puttra motorväg rakt fram så är det väl bara att ta det lugnt iom att du saknar behörighet. Snuten blir nog mer misstänksamma på fet överlast än ok last dessutom, och du åker nog antagligen dit värre på överlast och ingen behörighet än bara ingen behörighet.
 
Är det uteslutet att bogsera?

Det är uteslutet ja. Det rör sig om 8 mil varav 5 av dessa är 2-1-väg :( Jag tror inte att jag blir så poppis då och med tanke på att det är så halt så vill jag inte gärna bogsera snabbare än vad jag gjorde idag på väggrenen, ca 60km/h

Spontant känns det ju bäst att ha fordon som klarar av vikten, det är ju en konstruktionsgrej, och iom det en säkerhetsgrej. Ska du puttra motorväg rakt fram så är det väl bara att ta det lugnt iom att du saknar behörighet. Snuten blir nog mer misstänksamma på fet överlast än ok last dessutom, och du åker nog antagligen dit värre på överlast och ingen behörighet än bara ingen behörighet.

Jaja, men om vi bortser från hela den där säkerhetsbiten då. Jag vill bara veta vad som är bäst för mitt körkort. Jag vet att släpet pallar med en Saab och jag kommer givetvis köra där efter också.
Släpet ser ut exakt likadant som ett släp typat för mer vikt, åtminstone sist jag kollade.
 
Last edited:
Överlast är bättre än olaglig körning.

När vi köpte vårat släp noterades att exakt samma släp fanns med betydligt lägre totalvikt.
Anledningen var att hantverkare och annat folk med minibussar, pick-ups osv vill ha ett släp med lägre totalvikt, detta gör att de bara åker dit för överlast och inte olaglig körning, Böter är bättre än att bli av med kortet.
 
Böter är bättre än att bli av med kortet.
Men å andra sidan är det inte många som blir av med körkortet första gången de åker på en olovlig körning när de har dragit ett släp som skulle krävt BE-behörighet trots att de bara har B-kort. Inte vad jag har hört talas om i alla fall.
 
Men å andra sidan är det inte många som blir av med körkortet första gången de åker på en olovlig körning när de har dragit ett släp som skulle krävt BE-behörighet trots att de bara har B-kort. Inte vad jag har hört talas om i alla fall.

Det känns som att det kvittar om det är första eller andra gången man åker dit, varför skulle de ta hänsyn till en sån sak :va Jag säger inte att det är så men det låter lite märkligt i så fall.
Dock är mitt trafikregister för övrigt rätt så digert så jag kan ge mig fan på att de skulle dra kortet om de fick chansen då de ej har kunnat göra det hittills :mad:

Saaben väger för övrigt 1680, men Volvon får som sagt dra totalt 1800. Kan ett bilsläp väga 120kg :gnissla
 
Det känns som att det kvittar om det är första eller andra gången man åker dit, varför skulle de ta hänsyn till en sån sak :va Jag säger inte att det är så men det låter lite märkligt i så fall.
Dock är mitt trafikregister för övrigt rätt så digert så jag kan ge mig fan på att de skulle dra kortet om de fick chansen då de ej har kunnat göra det hittills :mad:

Saaben väger för övrigt 1680, men Volvon får som sagt dra totalt 1800. Kan ett bilsläp väga 120kg :gnissla
Första gången så kan du ju vara okunnig. Där efter så finns det på papper att du vet att man inte får dra vad som helst med vilken bil som helst. :tungan

Har den en bruttovikt just nu på 1680kg, eller är det tjänstevikten som är 1680kg? I tjänstevikten så ingår det ju en förare på 75kg, full tank med soppa etc. Dessutom så lär det finnas en viss säkerhetsmarginal på de 1800kg bilen får dra, det lär nog inte vara så att den säckar ihop totalt eller tappar kulan på prick 1800kg.
 
Snacka med en lokal skrot eller liknande som troligen har transportbilar. Skrotarna sitter ofta på gamla bärgare som de kör runt objekt på. Utmärkt att köra hem 9-5an med :tummenupp

Eller varför inte leta upp en gammal skolkamrat eller liknande som kör folkrace eller nåt sånt som har släp+behörighet. Sånna lär ni väl ha många av i dina trakter. Släng in ett sexpack eller lite sprit i dealen så går det kanske :tummenupp
 
du har ingen som har en gammal 745 eller en 945a i din närhet? eller den äldre v70? isf så kan du ta ett 1500 släp och överlassa skiten då saaben gissningsvis har en total vikt på typ 1500-1700 kg så kommer de bli olagligt hur du än gör.....

men bästa är att köra ett 1500 släp efter en bil som får dra 1500 på b kort.

ALLA 945 och 745 och v70 -97-00 får dra minst 1500 kg...så kolla de om de går att lösa...
 
Jag frågade faktiskt en polis om det där en gång, såvida du inte blir stoppad av vågbilen så måste dom uppskatta tonvikten på bilen på släpet, vilket är jättesvårt med tävlingsbilar som ju oftast är lättade.

Men även din 95a kan ju vara betydligt lättare än vad som står i papperet.

Får du böter så ta emot dom och sedan överklagar du och säg att det var en bil utan motor/låda och att den vägde 900 kg (eller vad du nu får dra lagligt) när du kontrollvägde den efteråt.

Här inte polisen vägt ekipaget så läggs det ner.
 
Jag frågade faktiskt en polis om det där en gång, såvida du inte blir stoppad av vågbilen så måste dom uppskatta tonvikten på bilen på släpet, vilket är jättesvårt med tävlingsbilar som ju oftast är lättade.

Men även din 95a kan ju vara betydligt lättare än vad som står i papperet.

Får du böter så ta emot dom och sedan överklagar du och säg att det var en bil utan motor/låda och att den vägde 900 kg (eller vad du nu får dra lagligt) när du kontrollvägde den efteråt.

Här inte polisen vägt ekipaget så läggs det ner.


Ett tips e att skruva av skyltarna på bilen (den på släpet naturligtvis), dvs inget registrerat fordon. Då måste de väga för att ge dig böter!
 
Ett tips e att skruva av skyltarna på bilen (den på släpet naturligtvis), dvs inget registrerat fordon. Då måste de väga för att ge dig böter!

Jo, det tipset fick jag också av polisen, men även om det är registrerat kan man överklaga i efterhand och hävda att den tunga drivlinan saknades.
nu
Har dom då inte vägt eller kollat under huvet på bilen på släpet så läggs målet troligtvis ner.
 
Istället för o hålla på o låna,hyra bil,släp riskera överlast,olovligkörning så skulle jag nog istället betala bärgning.

Kan nog bli minst lika dyrt att åka på böter.
Desutom får du lämna släpet o inte köra vidare om du inte har behörighet för det förutom böter, vare sej det är lastat eller tomt.
Då har du två saker som ska bärgas,hämtas längs vägen..
Vid överlast ska det lastas av då står ju du där i alla fall+ med en böteslapp.
Händer det en olycka under olovligkörning eller med överlast så brukar försäkringsbolagen även va kinkiga med ersättning.
 
Istället för o hålla på o låna,hyra bil,släp riskera överlast,olovligkörning så skulle jag nog istället betala bärgning.

Haha, den var bra :rofl Med tanke på att bärgarjäveln ville ha 3000:- för en sträcka på 3 mil så kan du enkelt räkna ut vad en sträcka på 8 mil skulle ha kostar :näsblod


Hur som helst, biljävelfanskapshelvetet är hemma igen! Jag tog en rövare och åkte upp dit med en tändkassett under armen men jag kopplade bara på startkablar och drog igång skiten, ingen felkod och jag körde hem liket utan problem, utan att ens byta tändkassett.
Med största sannolikhet är det vevaxelgivaren som spökar för mig så nu måste jag byta den ändå för att vara säker på att tjejen inte blir ståendes på väg till jobbet.

Det visade sig även att min lillebror tydligen har både BE samt CE OCH hade jobbat för ett biltransportföretag OCH jobbar för en bärgningsfirma just nu så det hade nog löst sig ändå. Det hade jag ingen aning om, jag kanske skulle visa lite mer intresse för släkten :gnissla

Någon som vill köpa en Saab 9-5, fullt fungerande :D Bra pris, pruta hur mycket du vill. Det blir garanterat den billigaste Saab-affären du gör... *Om du inte tänker långsiktigt*
 
Haha, den var bra :rofl Med tanke på att bärgarjäveln ville ha 3000:- för en sträcka på 3 mil så kan du enkelt räkna ut vad en sträcka på 8 mil skulle ha kostar :näsblod


Hur som helst, biljävelfanskapshelvetet är hemma igen! Jag tog en rövare och åkte upp dit med en tändkassett under armen men jag kopplade bara på startkablar och drog igång skiten, ingen felkod och jag körde hem liket utan problem, utan att ens byta tändkassett.
Med största sannolikhet är det vevaxelgivaren som spökar för mig så nu måste jag byta den ändå för att vara säker på att tjejen inte blir ståendes på väg till jobbet.

Det visade sig även att min lillebror tydligen har både BE samt CE OCH hade jobbat för ett biltransportföretag OCH jobbar för en bärgningsfirma just nu så det hade nog löst sig ändå. Det hade jag ingen aning om, jag kanske skulle visa lite mer intresse för släkten :gnissla

Någon som vill köpa en Saab 9-5, fullt fungerande :D Bra pris, pruta hur mycket du vill. Det blir garanterat den billigaste Saab-affären du gör... *Om du inte tänker långsiktigt*

Haha, Anders har köpt en Saab...

Jag bjuder en flaska årgångsglögg plus värdet på bensinen i tanken.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top