Regler för iskörning? NÄR blir det lagligt?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Undrar följande:

Eftersom iskörning tydligen är olagligt ( suck :3freak ), vad krävs för att det ska bli "lagligt" då?

Måste man ha tillstånd från vattenägaren? Måste kommunen säga ok? Måste hela området vara inhägnat eller vad f*n måste man göra för att få ha lite laglig glädje egentligen?

Sorry om ämnet redan finns. Hittade varken någon relevant tråd om ämnet, eller istråden 11/12...

När jag vågade mig ut på isen med bil för en massa år sen så var det, enligt de uppgifter vi fick då, kommunen som bestämde hurvida det var tillåtet eller ej. Vi blev kort och gott stoppade av polisen på isen och de ville mest kolla läget då, möjligt att det fick blåsas. De sa att för den kommunen finns inga förbud för att köra på isen, det var boende runt omkring som hade ringt och var oroliga att vi skulle braka igenom, de lämnade oss utan åtgärd om vi lovade att inte köra igenom eftersom det skulle bli så kallt att hämta upp oss.

Detta var dock 10-15 år sen.

Last edited:
Jag har för mig att iskörning räknas som terrängkörning. Men jag är inte säker och jag orkar inte googla. :)

Näe, det finns inga hinder att köra på is, dock om man går igenom med bilen och det blir utsläpp av olja,bensin etc, kan det bli ett miljöbrott enligt utsago från Polisen. Varit på tapeten här i Västerås

Näe, det finns inga hinder att köra på is, dock om man går igenom med bilen och det blir utsläpp av olja,bensin etc, kan det bli ett miljöbrott enligt utsago från Polisen. Varit på tapeten här i Västerås

Är du verkligen säker på det?

Läste nyss en artikel om poliser som höll på att jaga bilister som varit ute på en sjö i stockholmstrakten... Stod mycket om faror och olagligheter :zpy

Det räknas såklart som färd på vatten. Ingen skillnad om det är fruset eller flytande. Så om man får köra båt hur man vill i sjön så får man köra andra fordon som man vill.

Däremot är det ju förbud att köra i vissa sjöar och i slutändan är det kommunerna som bestämmer i varje enskilt fall.

har vart ett jävla liv om det i västerås nu, bil vs, skridskoåkare
men verkar vara höger regeln som gäller plus att man inte får åka så man skrämmer någon skridskoåkare, då är det helt lagligt.
dom bofasta på dom öar som ligger i vås området åker ju bil till jobbet nu

Hur är försäkringsläget egentligen?

IF:

Om föraren använder fordonet på isbelagt vatten ska föraren förvissa sig om att isen
har tillräcklig bärighet.

Trygg Hansa:

Vad försäkringen inte gäller för

Skada som inträffar när fordonet körs på fruset vatten, om det inte körs på vinterväg som
Vägverket ansvarar för.

Så det är väl olika, fast VV finns inte längre =0)

Sen kan man åka dit för "skapande av onödigt buller“. Men annars ere båtregler som gäller,dvs inga körkortskrav osv.

Fast det där är också en jävla gråzon och djungel.
Kan du verkligen gå i borgen för det där då jag fått väldigt olika svar på vad som verkligen gäller från diverse myndigheter.

Men annars ere båtregler som gäller,dvs inga körkortskrav osv.

IF:

Om föraren använder fordonet på isbelagt vatten ska föraren förvissa sig om att isen
har tillräcklig bärighet.

Om bilen åker genom isen och man kontrollerat isens bärighet antar jag att man ligger illa till. Uppenbarligen var inte bärigheten tillräcklig.

Här nere ges inte många tillfällen att köra på is. Här är ett par artiklar där kommun, polis och de som kör på isen har olika syn på saker och ting. Se under artikeln för fler artiklar, jag har själv inte läst allihopa.

http://hd.se/orkelljunga/2012/02/11/frusen-protest-mot-korforbud/

Kör inte bil på is på en vattentäkt;

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.432043/miljobrott-korde-stadsjeep-genom-isen--kan-fa-fangelse

Det räknas såklart som färd på vatten. Ingen skillnad om det är fruset eller flytande. Så om man får köra båt hur man vill i sjön så får man köra andra fordon som man vill.

Däremot är det ju förbud att köra i vissa sjöar och i slutändan är det kommunerna som bestämmer i varje enskilt fall.

Ja det jag har i tankarna är ju hjälmaren, och där är det i alla fall inga båtförbud :yoparty

Men bestämmer kommunen över sådant vatten som sträcker sig över flera kommuner? Finns det någon fin indelning? Eller gäller det bara sjöar som helt innesluts av en kommun?

Aja, jag ska dra iväg ett mejl till transportstyrelsen tror jag, de har varit snälla och hjälpt förut ;)

Ja det jag har i tankarna är ju hjälmaren, och där är det i alla fall inga båtförbud :yoparty

Men bestämmer kommunen över sådant vatten som sträcker sig över flera kommuner? Finns det någon fin indelning? Eller gäller det bara sjöar som helt innesluts av en kommun?

Aja, jag ska dra iväg ett mejl till transportstyrelsen tror jag, de har varit snälla och hjälpt förut ;)

återkom!

Njaa, snuten kan inte säga så mycket egentligen. Har jag aldrig varit med om iaf.

Och det är ALLTID lika bra att gå in med inställlningen att OM du kör igenom så täcker INTE försäkringen.

Iskörning är generellt förbjudet, den som plogar isbanan är ansvarig för att isen håller, dom som kör igenom med bilen är ansvarig för att bärga bilen, försäkringen gäller inte.

Undantaget vinterväg som är SKYLTAD att den är öppen, finns ingen skylt att vägen är öppen ska den betraktas som stängd.

Jag höll uppe isbana ett par år utanför min grannes vardagsrum (mitt eget också för den delen), hon tyckte IOFS att det var kul, men hon är polis så hon upplyste mig om ansvaret att se till att isen höll.

Sen sket jag i det.

Det är bara några dagar sedan någon brakade igenom med en SUV någonstans i södra sverige (värmland, samband med rallyt?) och det skulle stå honom dyrt dels att bärga, dels bötesmässigt.

Last edited:
Det är bara några dagar sedan någon brakade igenom med en SUV någonstans i södra sverige (värmland, samband med rallyt?) och det skulle stå honom dyrt dels att bärga, dels bötesmässigt.

Se länken under vattentäkt i mitt förra inlägg. Miljöbrott om man åker genom isen.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti