Regler för gruppkörning med RR

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ös på med förslag om hur vi kan göra våran körning säkrare och roligare, om det kommer några vettiga förslag så gör vi ev en sticky.

1. Omkörning på höger sida strängligen förbjuden
2. Ligg inte för nära varandra
3. Kolla alltid bakåt innan du gör en stoppie, oavsett var du befinner dig
4.
5.
6.

Kolla så bromsljuset funkar

låg bakom en i sommras som det inte funka på = inte roligt o jevligt jobbit

1. Ligg i zikzak om det går, -_-_-_-_ -ger bättre uppsyn och längre bromssträcka vid eventuell inbromsning längre fram.

2. vet du med dig att du kör långsamt, ligg långt bak, tvärt om för snabb.

3. Låt dig aldrig stressas, det är du som sätter ditt eget tempo.

4. Signalera alltid med blinkers.

5. Om du har tid att planera; ser ett hinder längre fram; Lägg gärna foten i god tid på bromsen så bromsljuset tänds i tid.

Last edited:
signalera (om du kan/hinner) med "hand upp" vid:

..mötande bil på trång väg
..eventuell fara (grus, mög)
..hästar/människor övriga kreatur som befinner sig på vägen.

Punkt 5 i potatisarnas lista är värt att belysa.
Busa på rätt ställe!!
Och när ni busar, håll koll på varandra. Sväng inte bara av o korsa vägbanan hursomhelst när ni är "klara". Såg en del riktigt läskiga saker förra säsongen.

CorbenDallas skrev:
Punkt 5 i potatisarnas lista är värt att belysa.
Busa på rätt ställe!!
Och när ni busar, håll koll på varandra. Sväng inte bara av o korsa vägbanan hursomhelst när ni är "klara". Såg en del riktigt läskiga saker förra säsongen.

Coca Cola va bara förnamnet :hihi
Läskit,... :rofl

Nä men sen sagt... använd ALLTID blinkers.
Skulle det vara så att ni har något "problem" så medela alla i gruppen...
Glöm inte stänga av binkersen...

Tro ALDRIG att han ska tex svänga, köra, bromsa, trilla.. utgå från att du är osedd..

och som tidigare sagt.. upp med handen vid fara...

kanske låga varv i tättbebyggt :3freak

Jag tycker detta liknar lite av en kindergarten lista, ni får ursäkta ska man inte ha fartgränser 30, 50, 70, 90 & 110 den som kör fortare får inte köra mer och utesluts ur den fassionabla klubben. Sen kan man även dela ut böter till den som överskrider dessa regler: inga blinkers 200:-, inga bakspeglar: 150:- osv. Sen köper vi alla HD och kör på led efter varandra på tipsrunda i Bokskogen.

UPP MED HANDEN är det mest kreativa förslaget och en självklarhet. Blinkers...nja jag sträcker ut benet/handen för jag har inga blinkers.

Mvh//ZS

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Jag tycker detta liknar lite av en kindergarten lista....

Om man inte gillar reglerna, som varje sällskap har rätt att sätta upp, så kan man köra med någon annan grupp. Alternativt köra själv.
Det är bra om varje grupp som annonserar på SH visar klara och tydliga regler för vad som är önskvärt, respektive icke önskvärt, så kan alla välja fritt om man ställer upp på reglerna (och då tuffar med i snygg grupp på landsvägen), eller om man inte ställer upp (och då kör man nån annan stans)

En vädjan till alla innan säsongen drar igång: Kör med insidan skallen är ni hyggliga.

gladh

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Jag tycker detta liknar lite av en kindergarten lista, ni får ursäkta ska man inte ha fartgränser 30, 50, 70, 90 & 110 den som kör fortare får inte köra mer och utesluts ur den fassionabla klubben. Sen kan man även dela ut böter till den som överskrider dessa regler: inga blinkers 200:-, inga bakspeglar: 150:- osv. Sen köper vi alla HD och kör på led efter varandra på tipsrunda i Bokskogen.

UPP MED HANDEN är det mest kreativa förslaget och en självklarhet. Blinkers...nja jag sträcker ut benet/handen för jag har inga blinkers.

Mvh//ZS
Låter perfekt jag tar med bötesblocket idag :tummenupp

Nej men vi vill ja kunna fokusera på vår egen körning utan att behöva bli pissed off när RR wannabes kör om på höger sida & liknande.

gladh skrev:
Om man inte gillar reglerna, som varje sällskap har rätt att sätta upp, så kan man köra med någon annan grupp. Alternativt köra själv.
Det är bra om varje grupp som annonserar på SH visar klara och tydliga regler för vad som är önskvärt, respektive önskvärt, så kan alla välja fritt om man ställer upp på reglerna (och då tuffar med i snygg grupp på landsvägen), eller om man inte ställer upp (och då kör man nån annan stans)

En vädjan till alla innan säsongen drar igång: Kör med insidan skallen är ni hyggliga.

gladh

Total lack of ironi, eftersom du inte känner mig så behöver jag inte förklara - så fort man inte har dom där dj**la smilies så fattar vissa inte att det är med ironi. Men du kan köra ner från Gbg, och sätta upp regler.

Zilversurfer skrev:
Total lack of ironi, eftersom du inte känner mig så behöver jag inte förklara - så fort man inte har dom där dj**la smilies så fattar vissa inte att det är med ironi. Men du kan köra ner från Gbg, och sätta upp regler.
F-n va du bråkar jämt, det blir 200:- till i kakburken som straff:D

Zilversurfer skrev:

Och eftersom du känner mig, så bryr jag mig nåt såpass.
Läs mitt inlägg igen så kanske du märker att jag inte är beskäftig eller fingerpekande. Själv föredrar jag just att köra själv och inte i grupp. Då slipper jag skrivna och oskrivna regler.

Vi ses på vägarna :tummenupp

gladh

EDIT: nu såg jag att jag hade postat på RR-forumet, där jag faktiskt inte har nått att göra. Om ni vill så plockar jag bort.

Last edited:
gladh skrev:
Och eftersom du känner mig, så bryr jag mig nåt såpass.
Läs mitt inlägg igen så kanske du märker att jag inte är beskäftig eller fingerpekande. Själv föredrar jag just att köra själv och inte i grupp. Då slipper jag skrivna och oskrivna regler.

Vi ses på vägarna :tummenupp

gladh

Jag kör oxå hellre själv än med 40 galningar som jag inte känner, men helst av allt så kör jag i en liten grupp med 4-8 hojåkare som jag känner och litar på, då är det roligt att köra och fikapauserna blir roligare.

1. Max 25 kw
2. Inga förare under 40
3. Inga RR förare ( kör alltid och leker)
4. Inga miniblinkers
5. Inga "vita" blinkers
6. Orginal Reg. skylt ( vill inte bli stoppade hela tiden )
7. Alla hastigheter skall följas
8. Endast orginal ljuddämpare ( Annars risk för hörsel skador )
9. Inga knäskrap
10. Fika pauser minst 1 gång/timme
11. Moral predika gärna, om förare kör något över gällande hastighet.
12. Wheelies är strängeligen förbjudna
13. Stoppies får endast göras om panik broms är ett faktum
14. Backspeglar är ett måste
15. Endast orginal drevning
16. Hel försäkring är obligatoriskt, försäkringsbrev skall uppvisas.
17. Har du inte kört med oss tidigare måste introduktions kurs göras på S-oils parkering.
18. Ej tonade visir
19. Extra dunk med bensin skall finnas hos färdledare
20. Det finns inga ursäkter om man beter sig illa i trafiken
21. Bilar, Traktorer, Cycklister, gångtaffikanter har alltid rätt.
22. Vid polis kontroll skall vi alltid tipsa om var det försegår " Mc bus "

Zilversurfer skrev:
1. Max 25 kw
2. Inga förare under 40
3. Inga RR förare ( kör alltid och leker)
4. Inga miniblinkers
5. Inga "vita" blinkers
6. Orginal Reg. skylt ( vill inte bli stoppade hela tiden )
7. Alla hastigheter skall följas
8. Endast orginal ljuddämpare ( Annars risk för hörsel skador )
9. Inga knäskrap
10. Fika pauser minst 1 gång/timme
11. Moral predika gärna, om förare kör något över gällande hastighet.
12. Wheelies är strängeligen förbjudna
13. Stoppies får endast göras om panik broms är ett faktum
14. Backspeglar är ett måste
15. Endast orginal drevning
16. Hel försäkring är obligatoriskt, försäkringsbrev skall uppvisas.
17. Har du inte kört med oss tidigare måste introduktions kurs göras på S-oils parkering.
18. Ej tonade visir
19. Extra dunk med bensin skall finnas hos färdledare
20. Det finns inga ursäkter om man beter sig illa i trafiken
21. Bilar, Traktorer, Cycklister, gångtaffikanter har alltid rätt.
22. Vid polis kontroll skall vi alltid tipsa om var det försegår " Mc bus "

Jättebra jobbat, tar du med alkotestaren så tar jag med mönsterdjupmätaren, jag har redan ringt till trafikpolisen och varslat dom och deras posteringar är klara 17.00.

Decibel mätare,vi ska ju ha besiktning på varje hoj innan vi lämnar S-oil.
De som inte går igenom får snällt köra hem o skruva ha ha.

oscar skrev:
Hur mycket blir det till kaffekassan för felstavning!? O-R-I-G-I-N-A-L :7peta :D
Då ska vi inte prata särskrivningar, för då blir det dyrt!

orginal ljuddämpare, hörsel skador, Fika pauser, Moral predika, panik broms, orginal drevning, Hel försäkring, introduktions kurs, polis kontroll.

:D

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...