Registrera ombygge

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
på bilsport&mc:s hemsida där ma räknar ut försäkrringepremien online
( http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx )

så blir min premie ca 10000 kr billigare om jag fyller i att den är registrerad som ombyggt och då får välja "modifierad mc" som försäkring. och då undrar jag förstås vad som krävs för att den ska få kallas för ombyggd! någon som har koll på det?

du behöver besiktnings papper från sfro. reggade min som ombyggd förra året. ( den är ombyggd och går inte att besikiga annars) slutnotan för alla byggbesiktningar samt intyg och regbesiktning kom ganska nära det du sa du skulle tjäna.
dessutom så är väll inte din hoj ombyggd?

Tycker också att det verkar intressant att registrera som ombygge, men blir den av samma årsmodell som året den omregistreras då eller behåller den sitt gamla födelsedatum?

Samt hur mycket och vad måste man ändra? Räcker det att byta framgaffel, ändra styrgeometri? Bygga om till streetfighter?

Avser då att bygga om en annan hoj än den nuvarande såklart... billigare försäkring än den jag har nu går inte att få! Roligare hojar däremot det finns det många :rolleyes:

du behöver besiktnings papper från sfro. reggade min som ombyggd förra året. ( den är ombyggd och går inte att besikiga annars) slutnotan för alla byggbesiktningar samt intyg och regbesiktning kom ganska nära det du sa du skulle tjäna.
dessutom så är väll inte din hoj ombyggd?

men om man gör endast en mindre ombyggnad så borde det väl inte behöva bli så himla dyrt?

Tycker också att det verkar intressant att registrera som ombygge, men blir den av samma årsmodell som året den omregistreras då eller behåller den sitt gamla födelsedatum?

Samt hur mycket och vad måste man ändra? Räcker det att byta framgaffel, ändra styrgeometri? Bygga om till streetfighter?

Avser då att bygga om en annan hoj än den nuvarande såklart... billigare försäkring än den jag har nu går inte att få! Roligare hojar däremot det finns det många :rolleyes:

Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original
http://www.sfro.com/ombyggnadmc.html

men om man gör endast en mindre ombyggnad så borde det väl inte behöva bli så himla dyrt?

Det finns en gräns för hur ombyggd den ska vara, har själv tidigare varit inne på det men det blir för mycket som ska ändras.

:fakta
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023 .pdf sidan 79

Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.

Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts,
3. framgaffel eller bakgaffel utbytts eller
4. bromssystem utbytts.

Länk till de som har hand om allt detta, fanns bättre info där förut men håller på att uppdateras http://www.sfro.com/

Kollade alla tänkbara alternativ när det gäller försäkringen, det enda som var någorlunda bra var att skippa kåpor och försäkra hos B&MC, sedan så råkar jag gilla Triumphs nakna hojar :kär (Lite förjävligt att det blev radfyra iställlet för triple men gillar S4 bättre än St3)

Sorry för offtopic på slutet

För att göra ovanstående svar kort så är det här vad som generellt innebär en nybesiktning som amatörbygge.

Från:

DSCN0864.jpg

Till:

DSC_0001-36.jpg

Modifieringen innebär ju i och för sig att hojen får högre prestanda (bättre väghållning, bättre bromsar) men det är fortfarande omreggning som gäller eftersom ingrepp har gjorts i hjulupphängning.

längre upp så nämns det att utbytnad av karosseri kan leda till att man kan regga som ombyggt fordon. jag hade tänkt sätta på en helkåpa med nya lysen från tex triumph på en Suzuki sv 650, tror ni det räcker för att få kallas ombyggt?

För att göra ovanstående svar kort så är det här vad som generellt innebär en nybesiktning som amatörbygge.

Från:....

Till:....

Modifieringen innebär ju i och för sig att hojen får högre prestanda (bättre väghållning, bättre bromsar) men det är fortfarande omreggning som gäller eftersom ingrepp har gjorts i hjulupphängning.

Så det borde i princip räcka att man byter sving, stötdämpare och framgaffel?
Eller kan det till och med räcka att bara byta ut fjädringen?

Det borde väl uppfylla iallafall punkt 1:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Bygger man om bakramen på hojen så har man ju även ändrat "stommen"...

Farochson: Amatörbygge är väl en annan sak än ombyggt fordon eller?
Om det registreras som amatörbygge får man väl inte ha mer än en viss effekt/kg osv.

Last edited:
*/ ?>
Back