Registrera en strypt mc till ostrypt

captainbrutus

Ny medlem
Gick med
27 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej,

Kommer att köpa min första mc snart och såg en fin MC på blocket jag är intresserad av. Problemet är att den är registrerad som strypt. Ägaren har skrivit att strypningen är borttagen. Min fråga lyder då, hur kan jag registrera den som en ostrypt mc? Har försökt leta men har inte lyckats hitta något. Är det enkelt och hur dyrt är det?

Mvh,
CB
 
Ser du några problem i att den är registrerad som strypt? Finns det inget annat du vill få ändrat i registreringen känns det som slösade pengar och tid.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 
Om jag inte minns fel så behöver du åka in och registreringsbesiktiga den. Ska räcka med att komma dit med strypningen i handen och visa att den inte sitter där längre.
 
Tror det gick på dryga tusenlappen när jag gjorde det åt en polare. Ända anledningen till att vi gjorde det var för för att han skulle kunna köra upp på hojen.

Du ringer och bokar en "förenklad registreringsbesiktning". Med dig har du då ett intyg på att strypningen är bortplockad. Intyget kan du skriva själv, typ:
"Härmed intygar jag, geten, att strypningen på mc med reg.nr "******" och chassinummer "*******" är bortplockad
Datum och signatur"

Men det är billigare att bara nämna för försäkringsbolaget att du vill försäkra den med fulleffekt.
 
1195:- kostar det.

Men varför? Så länge du har körkort för A spelar det ju ingen roll, de flesta försäkringsbolag kör ändå samma premie oavsett eftersom så många tydligen fuskar med saken.
 
Nästan alla sporthojar från 90-talet är strypta på papperet men ingen är strypt i verkligheten. Premien hos försäkringsbolagen är baserat på att den är ostrypt och bilprovningen bryr sig inte. Inte förr i alla fall och har dom några problem med det får dom väl kräva att du reggar om den. Jag skulle inte göra något.
 
Men är det inte olagligt att åka omkring på en mc som på pappret är strypt men inte strypt i verkligheten?
Kan det inte bli rejäla problem i händelse av olycka?

Även om besiktningen skiter i det så kanske inte fb och polis skiter i det?
 
Men är det inte olagligt att åka omkring på en mc som på pappret är strypt men inte strypt i verkligheten?
Kan det inte bli rejäla problem i händelse av olycka?

Även om besiktningen skiter i det så kanske inte fb och polis skiter i det?

Det är helt korrekt. Om det står i registreringspapperen att den är strypt när den i själva verket inte är det så innebär det att fordonet inte överensstämmer med registreringen vilket gör att det faktiskt är olagligt.
dvs du kan få böter för att fordonet inte är korrekt registrerat.
Sannolikheten för att du skall få böter för det är enormt liten men man ska vara medveten om att den faktiskt finns. Största risken är om det skulle hända något, typ att du kör åt helsike eller krockar. Att fordonet inte överensstämmer med registreringen öppnar för försäkringsbolaget att dra ner på ersättningen även om du försäkrat den som fulleffekt. Vill dom djävlas så står det dom fritt att använda alla tillgängliga argument för att dra ner på ersättningen om det skulle uppdagas. Det inbegriper att inte registrering och fordon överensstämmer oavsett om du talat om för bolaget att fordonet har fulleffekt.
Men som sagt. Risken är liten men......
 
Det är helt korrekt. Om det står i registreringspapperen att den är strypt när den i själva verket inte är det så innebär det att fordonet inte överensstämmer med registreringen vilket gör att det faktiskt är olagligt.
dvs du kan få böter för att fordonet inte är korrekt registrerat.
Sannolikheten för att du skall få böter för det är enormt liten men man ska vara medveten om att den faktiskt finns. Största risken är om det skulle hända något, typ att du kör åt helsike eller krockar. Att fordonet inte överensstämmer med registreringen öppnar för försäkringsbolaget att dra ner på ersättningen även om du försäkrat den som fulleffekt. Vill dom djävlas så står det dom fritt att använda alla tillgängliga argument för att dra ner på ersättningen om det skulle uppdagas. Det inbegriper att inte registrering och fordon överensstämmer oavsett om du talat om för bolaget att fordonet har fulleffekt.
Men som sagt. Risken är liten men......

Därav skulle jag aldrig köra och ändå mindre KÖPA ett sådant fordon.
 
Därav skulle jag aldrig köra och ändå mindre KÖPA ett sådant fordon.

Nej. Inte jag heller. Även om risken är väldigt liten så är det ju tyvärr så att om det blir följder av det så är det ju så att blir det följder av det så kommer det garanterat att hända vid sämsta tänkbara tillfälle. Typ när man kört åt helsike och ligger på sjukan.
 
När jag försäkrade min cbr900rrrr-rr, som faktiskt fortfarande är (delvis) strypt, så minns jag att handläggaren och jag pratade om det där. Som jag förstår det så är det ju fritt fram att tala om för försäkringsbolaget att den inte längre är strypt, och önska sig en försäkring det där framgår, och kostar därefter. Uppfattar det som att det fortfarande rör sig om olika priser för den typen av hoj som är såpass gammal. Verkar ha varit vanligt på fireblades och r1:or kring de där åren 95-99.
Men om man då har a-kort, hojen försäkrad på fulleffekt, har man inte då täckt upp det lagliga så långt som det behövs? Besiktningen kollar ju ändå bara bromsar, läckage, kedja, däck, lysen osv. Dvs inget alls om motorn annat än att den startar och det går att köra iväg.
 
När jag besiktade min TL1000R för ett par år sedan slog besiktningsmannen ned på att den var ostrypt, men strypt till 98hk på papperet. Det hade jag inte själv sett, men sen när jag kollade efter på regpappret så stämde det, den hade tydligen varit strypt en gång i tiden. Jag fick göra en ny registreringsbesiktning.
Sen förra året blev det en 2a pga ljudet, samma hoj och samma dämpare som gick igenom regbesiktningen. Ljudet mättes med en app på besiktningsmannens mobiltelefon! Hem och byta och besikta om.. Fick med nöd och näppe igenom hojen med originaldämparna på! Helvetes, ventilerna i motorn låter ju för fan mer!
Bestämde mig för att aldrig besikta där mer, det är Svensk Bilprovning på Tunbytorp i Västerås det handlar om. Tog Dekra nyligen, dom var kanon!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top