Registrera en bromsad fjädrad amerikansk boggie-båtkärra??

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Är det någon som har gjort detta eller lyckas registrera en egen byggd båtkärra så att den får gå 80km/h?

Nu i dagsläget "kan" jag bara köra 30km/h enligt lag med den, trots att den är fullfjädrad med hydrauliska bromsar och boggie.

en obromsad reggad får ju gå i 80km/h.

Jag har en sån här från USA:

http://www.venturetrailers.com/tan_tri.html

Sedan om någon vet om man kan köpa en sådan omvandlare/adapter så man kan koppla den till bilens elkoppling utan att dra om elen?

Det som kan ställa till det är den amerikanska hydraulbromsen, för jag förutsätter att du redan har bytt kulhandsken?
Jag vet inte om det är möjligt att få igenom hydraulisk släpvagnsbroms.

Adapter till elen gör du själv om du nödvändigtvis ska ha kvar den amerikanska handsken, men varför skulle du det?

Du kommer ändå troligtvis att behöva komplettera elen med sidoljus + reflexer.

handsken har jag inte bytt, satt 2" från fabrik på den. tänkte köpa ljus från biltema och montera med sidoblinkers och liknande. Drar om elen kan inte vara så jättesvårt hoppas jag.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77140

frågan är vad som mer krävs för att få igenom den, kanske som amatörbyggt släp. De vet ju inte att jag köpt detta, kan lika gärna byggt det självt.

tack för svaren

Alex

handsken har jag inte bytt, satt 2" från fabrik på den. tänkte köpa ljus från biltema och montera med sidoblinkers och liknande. Drar om elen kan inte vara så jättesvårt hoppas jag.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77140

frågan är vad som mer krävs för att få igenom den, kanske som amatörbyggt släp. De vet ju inte att jag köpt detta, kan lika gärna byggt det självt.

tack för svaren

Alex

Då bör du nog byta handske omedelbart, för i övriga världen använder vi mm, och svenska kulor är 50mm inte 2" (50.8)
Att dra elen är pissenkelt, jag har dragit om på ett antal släpar, förutom att det aldrig håller mer än ett par år mellan besiktningarna (eller en sjösättning i ditt fall, sen är lysena full med vatten som blir erg/rost som blir glapp som blir ombesiktning)

Då bör du nog byta handske omedelbart, för i övriga världen använder vi mm, och svenska kulor är 50mm inte 2" (50.8)
Att dra elen är pissenkelt, jag har dragit om på ett antal släpar, förutom att det aldrig håller mer än ett par år mellan besiktningarna (eller en sjösättning i ditt fall, sen är lysena full med vatten som blir erg/rost som blir glapp som blir ombesiktning)

Bara nöjd om elen håller tills besiktningen eller likande. Själv tror jag inte att 0.8mm större handske gör någon skillnad. Man kan för övrigt justera låsningmekanismen under handsken om man tycker att den passa dåligt.

Ska försöka ringa bilprovningen och se.

Själv tror jag inte att 0.8mm större handske gör någon skillnad. Man kan för övrigt justera låsningmekanismen under handsken om man tycker att den passa dåligt.

Ska försöka ringa bilprovningen och se.

Bra idé ring besiktningen!

Jag är fullständigt övertygad om att dom kräver att handsken ska vara utbytt innan dom släpper igenom den, 0.8mm glapp låter inte mycket, men tänk då på att dom flesta 50mm kulor är något slitna dessutom så får du kanske en mm glapp, sen kör du ditt ekipage på en normal skakig grusväg så att kulan/handsken gnuggas mot varandra ungefär 50ggr/s, hur lång tid tror du att det tar innan du har slagit upp det dubbla glappet?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph