Regga ombygge / amatörbygge

Är det ett hembygge finns ju ingen originaleffekt att jämföra med, däremot krävs det en SFRO-besiktning, dels av ram med synliga svetsar innan ytbehandling, dels en av hela bygget när det är konstruktionsklart och kan provköras.
Utöver det så behövs materialintyg för ramen samt div, andra intyg.

SFRO har gett ut en bok som berör det hela ingående och som bör läsas om man funderar på hembygge eller ombygge.

Observera att det är helt olika krav för amatörbyggt fordon (hembygge) och ombyggt fordon, var gränsen går kan ibland vara knepigt om man byggt om för mycket på en existerande hoj. Tumregeln är dock att chassiändringar ELLER motorbyte går som ombyggt, ändrar du chassit OCH byter motor så blir det amatörbygge, då uppstår problemet om man ändrat på en befintlig std-ram att man inte kan få fram materialintyg osv.
 
Jag sket i ombesiktningar och bygge "allt" nästan reversibelt.
Tar drygt en dag att hänga på all originaldynga, men den gick igenom sist!

Tycker att nackdelarna överväger fördelarna med att regga om den.
Försäkringpremie - upp
3 lakan för en SFRO besiktning+kostnad för regbesiktning

Sen finns ju risken att den inte går igenom..

Visst finns det möjlighet att skriva in ändringar till bef-fordon.
Exvis byte av fälgar, framgaffel etc?
 
I och med att vi är med i EU, och Svenska politiker mer och mer skriver på dumknullade avtal utan att verkligen veta konsekvenserna så finns det en risk att amatörbyggda och även ombyggda fordon kommer att styras av EU-direktiv som så mycket annat "Helfordonsgodkännande" bla.
Och tydligen så har Sverige en mycket lebral hållning till fordon som hobby m.m. än många andra europeiska länder.

Hur många svenska politiker är motorintresserade så pass att de kräver undantag för bla. amatörbyggda fordon och ombyggda fordon?
Det är dessa undantag som gör att man skulle kunna fortsätta gå efter svenska regler, men när det finns gemensamma regler så är EU-reglerna överordnade de svenska (hur många som visste detta?)

Så det skall bli spännande att se vilket "fack" amatörbyggda och ombyggda fordon kommer att hamna inom ett par år.

Så det gäller att verkligen kolla upp vad som KOMMER att gälla framöver så man inte råkar ut för överaskningar att de e kört att regga det man byggt.

Som ta den informationen man får från bilprovningens teknikavdelning som SKA veta vad som gäller, kan ju få nya diretiv som gäller nästa dag (ja närapå iaf). Åsså står man med skägget i brevlådan å myndigheterna har nget fel gjort...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top