Regga om tung LB till lätt?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En polare ska försöka regga om en Dodge 2500 till B och undrar om det öht går längre.

Förr handlade det om div broms/avgasprov och sen har jag för mig att man skulle modifiera den så att den inte pallade mer än 3500 kg medelst fisiga däck motsv. Eller var det en myt kanske?

jelp mej.

Last edited:
Först smyger man i pickistråden å blir givetvis råsugen :huvet... Sen när man kikat runt på lite olika pickisar å fastnat för just Dodge 2500 så har de precis ställts en av dom viktigaste frågorna för oss stackare som inte tagit C-kort... Sorry för ot men detta e även ja väldigt sugen på å få reda på...

Ring den besiktningsstation som kommer vara ansvarig för regbesiktningen och fråga dem (ännu hellre den person som kommer utföra besiktningen) vad som krävs. Allt som har med den ljusgrå zonen för besiktning att göra verkar påfallande ofta bero på dagens humör av besiktningskillen.

Min kompis har en B-reggad 2500 -08. Köpt på US-cars(?) nånting. Så det borde väll inte vara något problem?

Allt som har med den ljusgrå zonen för besiktning att göra verkar påfallande ofta bero på dagens humör av besiktningskillen.

Exakt. Därför jag frågar annan stans. Känns som man får skitsvar av myndigheter.

Min kompis har en B-reggad 2500 -08. Köpt på US-cars(?) nånting. Så det borde väll inte vara något problem?

Däg inte det. Finns flera B-reggade. Min andra polare har just en B-reggad 2500 och min F350 är B. Men det är inte fritt fram bara för det. Vi bor ju i Swea.

Last edited:
Exakt. Därför jag frågar annan stans. Känns som man får skitsvar av myndigheter.

Jo. Men du gör rätt i att bilda dig en uppfattning om hur det "bör" gå till, men innan allt är i hamn och fet pickis och små hjul köps gör man klokast i att konsultera det lokale oraklet, för att se om han är av samma övertygelse som en själv.

Jag reggade om en Cheva 3500 Van som var C-reg till personbil (dvs inte lätt lb) förra året. Med den var det plättlätt i alla fall. Dock var den av äldre modell så det rörde sig om ett skattebefriat fordon i mitt fall. Kostade runt 1000-lappen har jag för mej och sedan var det bara att ta bort reflexmarkeringarna bak och så var det klart.

Kolla med dekra om intyg på bromsar och buller med mera, jag hade lite kontakt med dom angående en cheva som jag ville ändra från tung till lätt lastbil. Tyvärr blev det ingen affär då någon köpte bileninnan jag hade fått svar så jag avbröt innan dom hade jobbat tillräckligt för att ta betalt.

Just när det gäller Dodge så kanske Boulder maskin kan vara till hjälp.

Draghundsfolk brukar ju typa om Pickisar med hundburar på flaket så att dom får dra husvagn med bilen, då dom bara behöver 200kg tillåten lastvikt på flaket men behöver få ner totalvikten för att kunna dra vagnen.

Då vill dom att man lägger på däck med lägre lastindex och lovar och svär att man aldrig ska ha annat än hunburen på flaket.

Sen plockas hundburen av och pickisen säljs begagnad med tomt flak till någon lycklig männsika som kan lasta fullt på flaket OCH dra en stor jävla husvagn efteråt, för polisen har sällan med sig vågar och kan kontrollväga, men däcken går på bristningsgränsen....

Det borde inte vara svårare att rega om från C till B om man tar ner lastvikten på flaket lite i papperen.

Kolla med bilprovningen men klenare däck så den inte tål mer än 3500kg ska räcka.

Sen kan man ju alltid sätta kraftigare däck igen efterman besiktat så tål den rejält med last igen. Ingen bilprovning kommer väl någonsin anmärka på att man har för kraftiga däck på nästa besiktning.

Kolla med bilprovningen men klenare däck så den inte tål mer än 3500kg ska räcka.

Sen kan man ju alltid sätta kraftigare däck igen efterman besiktat så tål den rejält med last igen. Ingen bilprovning kommer väl någonsin anmärka på att man har för kraftiga däck på nästa besiktning.

Jo, dom gjorde det på farsans Mercedesbuss.

Fast dom strök anmärkningen då han sa att det var däck han redan hade över från en annan bil och han bara tänkte köra slut på dom på bussen.

Men om man har C-kort så är det ren idioti att regga om en sådan bil.
Billigare skatt, kärringen får inte köra bilen (du får ha den i fred om hon inte har C-kort) osv...

Men om man har C-kort så är det ren idioti att regga om en sådan bil.
Billigare skatt, kärringen får inte köra bilen (du får ha den i fred om hon inte har C-kort) osv...

Det största problemet med C-reggad pickis är fartbegränsaren. Från 2005 ska det sitta fartbegränsare på allt över 3500kg totalvikt, det finns sätt att spärra farten i datorns programvara men det godkänner inte SBP så man måste montera en mekanisk begränsare till en kostnad av 15000.

Just när det gäller Dodge så kanske Boulder maskin kan vara till hjälp.

När det gick att B-regga var liksom en tjänst som de erbjöd när du köpte en pickis av dem så de försökte nog hålla hårt i hemligheten.

Teo

Jag själv kollat en del på RAM diesel 01-05 något men har inte heller hittat något smart sätt att B regga. Du får gärna dela med dig hur det går. PMa gärna om du inte vill skrika ut det.

Last edited:
När det gick att B-regga var liksom en tjänst som de erbjöd när du köpte en pickis av dem så de försökte nog hålla hårt i hemligheten.

Teo

Jag själv kollat en del på RAM diesel 01-05 något men har inte heller hittat något smart sätt att B regga. Du får gärna dela med dig hur det går. PMa gärna om du inte vill skrika ut det.

Lätt!

Nu skriver Boulder med text på hemsidan att de inte hjälper till med b-reggning längre :(

Jag lyfter tråden då jag hittade en när jag sökte på google om att regga från B---->C
Att regga ner en dodgeram 2500 tex är lätt. montera dit däck med lägre belastnings index så däcken inte pallar mer än 3500kg. ta bort EG-reflexerna bak.
Kolla nu så bilen väger 3500kg nu också helt olastad med fulltank och en förare i.
Gör den inte det börja lätta den bort med reservhjul. bort med ett blad i varje fjäderpaket bak.
fusk koppla mätaren och ha så lite bränsle i tanken i vågar.
Fortfarande över 3500kg?
bygg ett lättare flak med en tre botten och sidor och två skärmar över hjulen. a nu är den med all säkerhet inom 3500kg i tjänste vikt. åk och väg den och få papper och in och regga om den.
Nu kommer ni alltid riskera överlass böter när ni iordningställer den till orginal. Detta gäller alla fordon.

Jag lyfter tråden då jag hittade en när jag sökte på google om att regga från B---->C
Att regga ner en dodgeram 2500 tex är lätt. montera dit däck med lägre belastnings index så däcken inte pallar mer än 3500kg. ta bort EG-reflexerna bak.
Kolla nu så bilen väger 3500kg nu också helt olastad med fulltank och en förare i.
Gör den inte det börja lätta den bort med reservhjul. bort med ett blad i varje fjäderpaket bak.
Fortfarande över 3500kg?
bygg ett lättare flak med en tre botten och sidor och två skärmar över hjulen. a nu är den med all säkerhet inom 3500kg i tjänste vikt. åk och väg den och få papper och in och regga om den.
Nu kommer ni alltid riskera överlass böter när ni iordningställer den till orginal. Detta gäller alla fordon.

Bra men vilken bil bortsett från H1 väger 3.500 kg? Min F350 väger 3.010 kg med dieselknovtan.

är ju bra om din F350 väger så lite då kan du ju ha laglig lastkapacitet med på B kortet.

Fortfarande över 3500kg?

Öum, dedär va väl för nåra år sen?

*/ ?>
Back