Regga en Cross/Enduro?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag undrade just om man kunde registrera in en Cross för att köras på väg. LV reggad menar jag då alltså, till ex 11kw.
Är det mycket man behöver bygga om och hur går man till väga?.
Om man nu får tag på en schysst Enduro som har draget för lampor fram/bak. svårt att koppla in hel/halv ljus?.. har dom bromsljus och är det enda som krävs för blinkers typ ett relä då?.. + lite kabeldragning.
Samt vad kostnaden för ombyggnad kan gå på.
Går det bra åt växellådan på en enduro eller är det samma typ som en cross att den slits på asfallt.
mycket frågor här men kan vara kul å veta.
 
spectre skrev:
har en polare som reggade sin ktm exc ( enduro ) till lättmotorcykel utan problem. men cross vettefan, tvivlar..
Det var några saker jag tänkte på angående inregistrering.
Ljuddämpare/ krök (ljudnivå)
Strypningar (vart får man tag på dom)
Blinkers. (svårt att fixa?)
hel/halv ljus? finns det på enduro annars?
Tuta?
hastighetesmätare?.. finns det på enduro, trippmätare osv.
Växellådan?.. måste man ampassa den för asfallt på något sätt?

och framför allt papperna.
 
Well, strypning (förmodligen till lägre än 11kW med tanke på ljudkrav), typning, installation av ljusspole, ljus, tuta, hastighetsmätare (cykeldator), byte av däck, drivpaket..
 
cRoC skrev:
Well, strypning (förmodligen till lägre än 11kW med tanke på ljudkrav), typning, installation av ljusspole, ljus, tuta, hastighetsmätare (cykeldator), byte av däck, drivpaket..
Under förutsättningar att jag köper en enduro så borde den redan ha fram och baklyckta. det är då även en ljusspole antar jag.
alltså behöver jag sätta dit en tuta och en cyckeldator.
Drivpaketet är en enkelbit och det är också däck. (fast det tänkte jag inte på i första taget)
Då lyder frågan om jag behöver köpa en ny krök eller om det går bra med att enbart byta ljuddämpare.
Sen om jag har fattat det rätt sätta dit en 25mm bricka i utblåset också. sen ska det vara klart för registrering?
 
philsson skrev:
Under förutsättningar att jag köper en enduro så borde den redan ha fram och baklyckta. det är då även en ljusspole antar jag.
alltså behöver jag sätta dit en tuta och en cyckeldator.
Drivpaketet är en enkelbit och det är också däck. (fast det tänkte jag inte på i första taget)
Då lyder frågan om jag behöver köpa en ny krök eller om det går bra med att enbart byta ljuddämpare.
Sen om jag har fattat det rätt sätta dit en 25mm bricka i utblåset också. sen ska det vara klart för registrering?


Vad har du fått 25mm ifrån? Bara för ett par 125a-hojar har det betyder det inte att den hojen ska ha det. Kläm i en bricka som har en 10mm-öppning eller nåt istället så är du på den säkra sidan, den ska ju bort direkt, eller? Förhoppningsvis dämpar det ljudet såpass att du kan köra med orginaldämparen också. Annars kan jag bygga en "besiktningsdämpare" åt dig :) (PM)
 
Avgasljudet lär inte va det enda problemet, insugsljud och diverse skrammelljud ställer väll förmodligen med till det, på regbeviset för min husqvarna står det att den är strypt via avgasporten... Vilket förmodligen inte är riktigt sanning, vet inte hur mycket dom fifflat för att få den LV reggad, lite bekymmer lär det väll ha varit...

Cross lär vara väldigt svårt, för att inte säga i princip omöjligt...
 
NSR_Martin skrev:
Avgasljudet lär inte va det enda problemet, insugsljud och diverse skrammelljud ställer väll förmodligen med till det, på regbeviset för min husqvarna står det att den är strypt via avgasporten... Vilket förmodligen inte är riktigt sanning, vet inte hur mycket dom fifflat för att få den LV reggad, lite bekymmer lär det väll ha varit...

Cross lär vara väldigt svårt, för att inte säga i princip omöjligt...
får hoppas på att det inte är allt för svårt skulle trots allt vara grymt skoj att regga en enduro. blir förmodligen reggad 25kw så det blir nog en 250 eller liknande av tidiga 90 talet.
 
philsson skrev:
får hoppas på att det inte är allt för svårt skulle trots allt vara grymt skoj att regga en enduro. blir förmodligen reggad 25kw så det blir nog en 250 eller liknande av tidiga 90 talet.
Visst är det skitkul som bushoj, men inte som "körhoj"...
 
Okej jag är kanske lit of-topic........

men vad är det för skillnad på enduro och cross?? :confused:
 
whitesnake skrev:
Okej jag är kanske lit of-topic........

men vad är det för skillnad på enduro och cross?? :confused:
Typ kross är typ en ram+motor å ljul typ..
en enduro har lyse fram+bak. crossen har alltså inget elsystem.
 
whitesnake skrev:
Okej jag är kanske lit of-topic........

men vad är det för skillnad på enduro och cross?? :confused:


Enduro har elsystem, lite snällare portad motor, drevad för att gå fortare, mjukare fjädring m.m.
 
cRoC skrev:
Enduro har elsystem, lite snällare portad motor, drevad för att gå fortare, mjukare fjädring m.m.
vet du hur det är med växellådan på enduro?.. är dom ampassade för att må bra på assfallt eller?.
 
philsson skrev:
vet du hur det är med växellådan på enduro?.. är dom ampassade för att må bra på assfallt eller?.


Hehe, antaglien inte eftersom dom körs i skogen. Vet inte om dom kanske har en högre drevad låda.
 
cRoC skrev:
Hehe, antaglien inte eftersom dom körs i skogen. Vet inte om dom kanske har en högre drevad låda.
vad är det som tar skada i en crosslåda egentligen på asfallt ... aldrig fattat.. bara fattat att dom gör det. :va
 
philsson skrev:
vad är det som tar skada i en crosslåda egentligen på asfallt ... aldrig fattat.. bara fattat att dom gör det. :va

Tror inte de tar mer skada än vilken annan låda somhelst. :)

Kan vara så att de saknar ryckutjämnare. (Fråga mig inte var den sitter :rolleyes: , men den jämnar tydligen ut rycket. Därav namnet. ;) )
 
philsson skrev:
vad är det som tar skada i en crosslåda egentligen på asfallt ... aldrig fattat.. bara fattat att dom gör det. :va


ja, conrad sa det.


Dom saknar ryckutjämnare som skyddar växellådan.
På en cross så sladdar ju hjulet hela tiden eller för det mesta. På gata så blir det inte så och då rycker bakhjulet sönder växellådan. Ryckutjämnare sitter innanför bakdrevet och bakdrevet sitter löst på en sporthoj, det är små gummikuddar som jämnar ut gången liksom. svårt att förklara men men.
 
Men alla de äldre växellådor utan ryckutjämnare då? Och bilar? Och alla andra fordon?

Min högst personliga teori är att det håller aldeles utmärkt ändå.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top