Regbesikta en avställd och oförsäkrad hoj?

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Får man ta hojen på släpkärran nu i vinter och regbesikta om den är avställd och oförsäkrad? Tack på förhand

Man får köra ett avställt fordon till och från besiktningen. Borde inte spela någon roll om det är en vanlig besiktning eller registreringsbesiktning. Men det får du undersöka närmare. Jag har i alla fall kört till och från besiktningen med både mc och bil genom åren ifall jag inte haft för avsikt att bruka dem i samband med besiktningsperioden.

Kolla upp hur försäkringen på ett avställt (m garageförsäkring) fordon gäller om du tar den på släp. När jag hade If tidigare gällde inte helförsäkringen (garageförsäkringen) om man transporterade motorcykeln på släp och något skulle hända längst vägen. Däremot var det helt OK med Folksam när jag skulle ta min Ducce till service på släp förra året. Verkar skilja sig mellan bolagen om man nu inte ändrat sin policy hos If sedan jag hade dem.

Är du osäker så hör dig för med transportstyrelsen och ditt försäkringsbolag så kan de säkert tala om exakt vad som gäller.

Nja Harmon. För att köra med en hoj så måste den vara trafikförsäkrad och då får man köra til och från verkstad samt till besiktning.
När jag har besiktat avställda hojar så har jag tagit den på släp/skåpbil.

Däremot har jag funderat ibland vad som händer när dom är ute och provkör hojen och dom kör på nån?

Reg besiktning betyder väl att du ej har en skylt, mao kan ej trafikförsäkra den. Detta betyder att du får ej köra den till besiktningen.
Har du en avstäld hoj (med skylt) får du ställa på den, försäkra den och kan köra den till besiktning (närmaste vägen) även om den har körförbud.

Bilprovningen har egen försäkring om olyckan skulle vara framme.

Klart man kan ta den på släp, är det snö ute provkör dom ej!!!

Last edited:
Ingen verkar ha läst frågan :P

Sålänge du transporterar hojjen på släpet kan du ju inte åka dit på att den används i trafik avställd och utan försäkring.

Nja Harmon. För att köra med en hoj så måste den vara trafikförsäkrad och då får man köra til och från verkstad samt till besiktning.
När jag har besiktat avställda hojar så har jag tagit den på släp/skåpbil.

Däremot har jag funderat ibland vad som händer när dom är ute och provkör hojen och dom kör på nån?

Från transportstyrelsen.

Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

Lagtexten
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010558.HTM

Brukande av avställt fordon
17 § Ett avställt fordon får inte brukas annat än
1. ----------
2. ----------
3. ----------
4. om det ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) för besiktning, dock inte om användningsförbud enligt 6 kap. 1 § vägtrafikskattelagen (2006:227), enligt 8 § lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt eller enligt 25 § lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon skulle ha gällt för fordonet om det hade varit skatte- eller avgiftspliktigt enligt nämnda lagar, samt
5. ---------

Haha ja det var inte många som läste frågan.

Självklart får du ta hojen på släpvagn!

Hur ska man annars kunna få den reg. besiktigad?

Reg besikta en avställd och oförsäkrad hoj?

Tydligen kan man trafikförsäkra avställt fordon, ibland är regler bra konstiga!

Inte så konstigt. Med tanke på att du åker på straffavgift sekunden du ställer på hojen utan trafikförsäkring så är man ju så illa tvungen att försäkra fordonet först.

Reg besikta en avställd och oförsäkrad hoj?

Inte så konstigt. Med tanke på att du åker på straffavgift sekunden du ställer på hojen utan trafikförsäkring så är man ju så illa tvungen att försäkra fordonet först.

Men var det inte så att man inte behöver ställa på för att köra till Bilprovningen?!

Sv: Reg besikta en avställd och oförsäkrad hoj?

Alla säger olika :s men det jag ska göra är att regga om den till 25 kw, för att slippa teckna en vanlig försäkring innan jag tecknar bilsport och mc:s mellanklass försäkring, sparar lite slantar på det viset.

Så är det möjligt att ta den på släp/skåpbil till besiktningen oförsäkrad och avställd? själva besiktningen tar ca 5 min, efter så ställer jag på den samt försäkrar med mellanklass försäkringen.

Man kan ju för säkerhets skull kontakta bolaget i samband med besiktningen så gör de en notering om datum och tid och så ringer man tillbaka när fordonet är besiktigat. Får de några dagar på sig skickar de ut ett intyg.

Så är det möjligt att ta den på släp/skåpbil till besiktningen oförsäkrad och avställd? själva besiktningen tar ca 5 min, efter så ställer jag på den samt försäkrar med mellanklass försäkringen.

Ser inte något problem varför du inte skulle kunna ta släp/skåpbil till besiktningen. Vad exakt är det du ser som ett problem? Du får nog precisera dig närmare. Bilprovningen har ansvarsförsäkring om något händer under deras moment. Välter hojen i släpet på väg till och från besiktningen får du nog stå för kostnaden helt själv. Då krävs det en helförsäkring eller garageförsäkring. I det senare fallet kan det skilja sig åt mellan bolag har jag fått erfara.

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och bilprovningen så kommer de säkert att kunna ge svar på dina frågor.

Lycka till!

Sv: Reg besikta en avställd och oförsäkrad hoj?

Ser inte något problem varför du inte skulle kunna ta släp/skåpbil till besiktningen. Vad exakt är det du ser som ett problem? Du får nog precisera dig närmare. Bilprovningen har ansvarsförsäkring om något händer under deras moment. Välter hojen i släpet på väg till och från besiktningen får du nog stå för kostnaden helt själv. Då krävs det en helförsäkring eller garageförsäkring. I det senare fallet kan det skilja sig åt mellan bolag har jag fått erfara.

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och bilprovningen så kommer de säkert att kunna ge svar på dina frågor.

Lycka till!

Jag ser inte något problem, jag frågar.... jag har pratat med bilsport och mc, och hojen måste vara 25 kw reggad innan man kan flrsäkra den med mellan klass försäkring... så för att slippa pröjsa två ggr. Får helt enkelt kolla med bilprovningen jag ska till

Jag ser inte något problem, jag frågar.... jag har pratat med bilsport och mc, och hojen måste vara 25 kw reggad innan man kan flrsäkra den med mellan klass försäkring... så för att slippa pröjsa två ggr. Får helt enkelt kolla med bilprovningen jag ska till

Jo men vilken är din fråga egentligen?
Som du skrev i första inlägget är svaret: ja.

Självklart får du köra en hoj på släp oavsett vad.
På/avställning och försäkring på fordon krävs bara när dom används i trafiken. Inte när dom körs på släp.

Desutom så måste man ställa på fordonet också.

Det fina är att du kan aldrig ställa på ett fordon om det inte finns minst en trafikförsäkring

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT