sainth
Medlem
Får man ta hojen på släpkärran nu i vinter och regbesikta om den är avställd och oförsäkrad? Tack på förhand
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nja Harmon. För att köra med en hoj så måste den vara trafikförsäkrad och då får man köra til och från verkstad samt till besiktning.
När jag har besiktat avställda hojar så har jag tagit den på släp/skåpbil.
Däremot har jag funderat ibland vad som händer när dom är ute och provkör hojen och dom kör på nån?
Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
Brukande av avställt fordon
17 § Ett avställt fordon får inte brukas annat än
1. ----------
2. ----------
3. ----------
4. om det ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) för besiktning, dock inte om användningsförbud enligt 6 kap. 1 § vägtrafikskattelagen (2006:227), enligt 8 § lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt eller enligt 25 § lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon skulle ha gällt för fordonet om det hade varit skatte- eller avgiftspliktigt enligt nämnda lagar, samt
5. ---------
Haha ja det var inte många som läste frågan.
Självklart får du ta hojen på släpvagn!
Hur ska man annars kunna få den reg. besiktigad?
Tydligen kan man trafikförsäkra avställt fordon, ibland är regler bra konstiga!
Inte så konstigt. Med tanke på att du åker på straffavgift sekunden du ställer på hojen utan trafikförsäkring så är man ju så illa tvungen att försäkra fordonet först.
Så är det möjligt att ta den på släp/skåpbil till besiktningen oförsäkrad och avställd? själva besiktningen tar ca 5 min, efter så ställer jag på den samt försäkrar med mellanklass försäkringen.
Ser inte något problem varför du inte skulle kunna ta släp/skåpbil till besiktningen. Vad exakt är det du ser som ett problem? Du får nog precisera dig närmare. Bilprovningen har ansvarsförsäkring om något händer under deras moment. Välter hojen i släpet på väg till och från besiktningen får du nog stå för kostnaden helt själv. Då krävs det en helförsäkring eller garageförsäkring. I det senare fallet kan det skilja sig åt mellan bolag har jag fått erfara.
Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och bilprovningen så kommer de säkert att kunna ge svar på dina frågor.
Lycka till!
Jag ser inte något problem, jag frågar.... jag har pratat med bilsport och mc, och hojen måste vara 25 kw reggad innan man kan flrsäkra den med mellan klass försäkring... så för att slippa pröjsa två ggr. Får helt enkelt kolla med bilprovningen jag ska till
När jag har besiktat avställda hojar så har jag tagit den på släp/skåpbil.
Tydligen kan man trafikförsäkra avställt fordon, ibland är regler bra konstiga!
Inte så konstigt. Med tanke på att du åker på straffavgift sekunden du ställer på hojen utan trafikförsäkring så är man ju så illa tvungen att försäkra fordonet först.
Så är det möjligt att ta den på släp/skåpbil till besiktningen oförsäkrad och avställd? själva besiktningen tar ca 5 min, efter så ställer jag på den samt försäkrar med mellanklass försäkringen.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |