Reflexer inför besiktningen?

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag skulle vilja börga med att påpeka att jag aldrig varit på besiktnig med MC.

så jag undrar om reflexer är obligatoriska?
jag fick inte med några reflexer när jag köpte hojen.

jag läste nånstans att dom måste vara E-godkända, men vilken färg ska dom vara och var "ungefär" ska dom sitta?

mvh, Jani

saxat från vägverket

Bakre reflexanordning Övergripande krav

103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belys-ning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade. Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sid-vagn.
104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd 1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller 2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §). Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidiga-re års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

Installationskrav
105 § Bakre reflexanordnings placering i sidled skall vara högst 200 mm på sidvagn.
106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm. Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på mo-torcykel av 1983 eller tidigare års modell.
107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15_ uppåt och 15_ nedåt samt 30_ åt höger och 30_ åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5_ om reflexanordningen är placerad lägre än 750 mm över marken. Kraven i första och andra stycket gäller inte reflexanord-ning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.
108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta bak-

Finns E-godkända reflexer med klister bakpå på Biltema för ca 10 kr. Ska sitta nånstans bak runt skylten, typ under eller nåt.

Min bor fick åka hem och hämta reflexerna fast hojen i övrigt var helt original. Bara en lite orange reflex på sidan fram som han skruvat bort...

Men vissa på besiktningen är inte alls noga! så har du tur så är det inga problem!

weeeiii skrev:
tack för svaren, får väll inhandla några oranga reflexer o klistra på raketen

Innhandla en röd och fäst den baktill räcker.
Biltema säljer dem parvis så jag har en över till dig.

Om du nu inte prompt VILL ha oranga reflexer på sidorna.
Har du sett det så har du nog sett en hoj från USA.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back