Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
Provkörde igår en F11 520d 184 -10 manuell med 160 mil på mätaren och tänkte delge mina spontana och högst subjektiva reflektioner på motorn och bilmodellen. Först, min bakgrund är att jag hitintills endast ägt bensinare och endast kört ett fåtal "moderna" dieslar. Mest transportdieslar a la flyttbilar och liknande. De nya dieslarna har ju rosats så jag får allt medge att förväntningarna var ngt uppskruvade. Ny motor på 184hk, ny modell (F11), ny bil!
Provkörningen utfördes mestadels på landsväg, blandad körning kan vi kalla det.
Första intrycken när man sätter sig i bilen;
1) STOR bil på utsidan, inte jättestor på insidan. Huven är enorm (och hög) och man ser inte hörnen på bilen eller strålkastarna fram.
2) Motorn tickar på ett oskönt vis. Men det ska ju låta avsevärt mindre i fart..
3) Jag får intrycket av att bilen vill förmedla lyx med mycket knappar och småfinesser överallt. T.ex. att när du ställer farthållaren får du en lampa som tänds på utsidan av hastighetsmätaren som visar vad farthållaren är satt till. När dieseln börjar sina och reserven slår in hörs ett windowsliknande ping.
Lyxkänslan känns dock ytlig och panelens kolör är svartlackad plast som bara känns billig. Det ger ett osmakligt intryck av lyx och billighet på samma gång.
4) Bilen är inte förarorienterad (för referens; jag kör E46 325iM till vardags). faktum är att jag inte alls gillar panelen på E9X/E6X/F1X för det känns som en vertikal vägg som alla knappar är monterade på. Det flyter inte ihop med interiören.
5) P-bromsen är ersatt av en knapp på samma plats. Elektronisk. Skulle inte p-bromsen vara en mekanisk fail-safe fall-back-solution? Hm.
Så bär det iväg. Vid första svängen inser jag att man valt att blinkersspaken återgår till nolläget under tiden man blinkar. Kanske redan var så på E6X/E9X? Jag gillar det inte. Varför ändra sånt som funkat i så många år och som alla är vana vid?
Motorn:
Jag förväntar mig ganska schysst tryck i den då den ska ha 184hk (jmnfr 192hk i min M54-B25) och det där vridmomentet på 380 Nm låter bra på pappret. Allt faller platt. Tyvärr. Jag hade hoppats på att se ljuset med dieseln, men icke. Motorn vibrerar på alla varv (känns i ratten t.o.m.), den ticker såväl i låga farter som i landsvägsfarter. Ingen knuff i motorn alls. Den känns slöare än min f.d. 150-hästars E36 320iT från 1999. Katastrof. Det där "enorma" vridmomentet ser jag inte röken av. Motorn känns helt orkeslös under 2000rpm och det är inte tal om att eco-köra på sexans växel i 64 km/h. I min lilla Civic på 1.8l kör jag på 6:an i 45 km/h om jag vill! man kan på inget sätt säga att denna bil, med denna motorn är körglad eller än mindre en drivers var. Det är en buss.
Förbrukningen låg på 0.55 landsväg i 90km/h, blandat med lite fullgas bitvis på ca 0.65-0.70. Inga fantastiska siffror.
På det hela kändes det INTE som en 400.000-kronorsbil. Jag blev _mycket_ mer positivt överraskad av Skoda Superb 2010 1.8 TSI 160hk med dubbelkopplad tomatlåda.
Jag säger inte att F11:an är dålig, utan snarare att den inte är särskilt bra, med BMW:s drivers car heritage i ryggen.
Provkörningen utfördes mestadels på landsväg, blandad körning kan vi kalla det.
Första intrycken när man sätter sig i bilen;
1) STOR bil på utsidan, inte jättestor på insidan. Huven är enorm (och hög) och man ser inte hörnen på bilen eller strålkastarna fram.
2) Motorn tickar på ett oskönt vis. Men det ska ju låta avsevärt mindre i fart..
3) Jag får intrycket av att bilen vill förmedla lyx med mycket knappar och småfinesser överallt. T.ex. att när du ställer farthållaren får du en lampa som tänds på utsidan av hastighetsmätaren som visar vad farthållaren är satt till. När dieseln börjar sina och reserven slår in hörs ett windowsliknande ping.
Lyxkänslan känns dock ytlig och panelens kolör är svartlackad plast som bara känns billig. Det ger ett osmakligt intryck av lyx och billighet på samma gång.
4) Bilen är inte förarorienterad (för referens; jag kör E46 325iM till vardags). faktum är att jag inte alls gillar panelen på E9X/E6X/F1X för det känns som en vertikal vägg som alla knappar är monterade på. Det flyter inte ihop med interiören.
5) P-bromsen är ersatt av en knapp på samma plats. Elektronisk. Skulle inte p-bromsen vara en mekanisk fail-safe fall-back-solution? Hm.
Så bär det iväg. Vid första svängen inser jag att man valt att blinkersspaken återgår till nolläget under tiden man blinkar. Kanske redan var så på E6X/E9X? Jag gillar det inte. Varför ändra sånt som funkat i så många år och som alla är vana vid?
Motorn:
Jag förväntar mig ganska schysst tryck i den då den ska ha 184hk (jmnfr 192hk i min M54-B25) och det där vridmomentet på 380 Nm låter bra på pappret. Allt faller platt. Tyvärr. Jag hade hoppats på att se ljuset med dieseln, men icke. Motorn vibrerar på alla varv (känns i ratten t.o.m.), den ticker såväl i låga farter som i landsvägsfarter. Ingen knuff i motorn alls. Den känns slöare än min f.d. 150-hästars E36 320iT från 1999. Katastrof. Det där "enorma" vridmomentet ser jag inte röken av. Motorn känns helt orkeslös under 2000rpm och det är inte tal om att eco-köra på sexans växel i 64 km/h. I min lilla Civic på 1.8l kör jag på 6:an i 45 km/h om jag vill! man kan på inget sätt säga att denna bil, med denna motorn är körglad eller än mindre en drivers var. Det är en buss.
Förbrukningen låg på 0.55 landsväg i 90km/h, blandat med lite fullgas bitvis på ca 0.65-0.70. Inga fantastiska siffror.
På det hela kändes det INTE som en 400.000-kronorsbil. Jag blev _mycket_ mer positivt överraskad av Skoda Superb 2010 1.8 TSI 160hk med dubbelkopplad tomatlåda.
Jag säger inte att F11:an är dålig, utan snarare att den inte är särskilt bra, med BMW:s drivers car heritage i ryggen.