Reflektioner på provkörning av 520d F11 2010 184hk

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Provkörde igår en F11 520d 184 -10 manuell med 160 mil på mätaren och tänkte delge mina spontana och högst subjektiva reflektioner på motorn och bilmodellen. Först, min bakgrund är att jag hitintills endast ägt bensinare och endast kört ett fåtal "moderna" dieslar. Mest transportdieslar a la flyttbilar och liknande. De nya dieslarna har ju rosats så jag får allt medge att förväntningarna var ngt uppskruvade. Ny motor på 184hk, ny modell (F11), ny bil!

Provkörningen utfördes mestadels på landsväg, blandad körning kan vi kalla det.

Första intrycken när man sätter sig i bilen;
1) STOR bil på utsidan, inte jättestor på insidan. Huven är enorm (och hög) och man ser inte hörnen på bilen eller strålkastarna fram.

2) Motorn tickar på ett oskönt vis. Men det ska ju låta avsevärt mindre i fart..

3) Jag får intrycket av att bilen vill förmedla lyx med mycket knappar och småfinesser överallt. T.ex. att när du ställer farthållaren får du en lampa som tänds på utsidan av hastighetsmätaren som visar vad farthållaren är satt till. När dieseln börjar sina och reserven slår in hörs ett windowsliknande ping.

Lyxkänslan känns dock ytlig och panelens kolör är svartlackad plast som bara känns billig. Det ger ett osmakligt intryck av lyx och billighet på samma gång.

4) Bilen är inte förarorienterad (för referens; jag kör E46 325iM till vardags). faktum är att jag inte alls gillar panelen på E9X/E6X/F1X för det känns som en vertikal vägg som alla knappar är monterade på. Det flyter inte ihop med interiören.

5) P-bromsen är ersatt av en knapp på samma plats. Elektronisk. Skulle inte p-bromsen vara en mekanisk fail-safe fall-back-solution? Hm.

Så bär det iväg. Vid första svängen inser jag att man valt att blinkersspaken återgår till nolläget under tiden man blinkar. Kanske redan var så på E6X/E9X? Jag gillar det inte. Varför ändra sånt som funkat i så många år och som alla är vana vid?

Motorn:
Jag förväntar mig ganska schysst tryck i den då den ska ha 184hk (jmnfr 192hk i min M54-B25) och det där vridmomentet på 380 Nm låter bra på pappret. Allt faller platt. Tyvärr. Jag hade hoppats på att se ljuset med dieseln, men icke. Motorn vibrerar på alla varv (känns i ratten t.o.m.), den ticker såväl i låga farter som i landsvägsfarter. Ingen knuff i motorn alls. Den känns slöare än min f.d. 150-hästars E36 320iT från 1999. Katastrof. Det där "enorma" vridmomentet ser jag inte röken av. Motorn känns helt orkeslös under 2000rpm och det är inte tal om att eco-köra på sexans växel i 64 km/h. I min lilla Civic på 1.8l kör jag på 6:an i 45 km/h om jag vill! man kan på inget sätt säga att denna bil, med denna motorn är körglad eller än mindre en drivers var. Det är en buss.

Förbrukningen låg på 0.55 landsväg i 90km/h, blandat med lite fullgas bitvis på ca 0.65-0.70. Inga fantastiska siffror.

På det hela kändes det INTE som en 400.000-kronorsbil. Jag blev _mycket_ mer positivt överraskad av Skoda Superb 2010 1.8 TSI 160hk med dubbelkopplad tomatlåda.

Jag säger inte att F11:an är dålig, utan snarare att den inte är särskilt bra, med BMW:s drivers car heritage i ryggen.

Mercedes_E-Guard_E-Klasse_1.jpg

5) P-bromsen är ersatt av en knapp på samma plats. Elektronisk. Skulle inte p-bromsen vara en mekanisk fail-safe fall-back-solution? Hm.

Är så på många nya bilar, oavsett fabrik, och jag håller med dig. Föredrar en mekanisk p-broms.

Så bär det iväg. Vid första svängen inser jag att man valt att blinkersspaken återgår till nolläget under tiden man blinkar. Kanske redan var så på E6X/E9X? Jag gillar det inte. Varför ändra sånt som funkat i så många år och som alla är vana vid?

Ja, fanns redan på E6x och faktum är att man vänjer sig fort och numer föredrar det...

Motorn:
Jag förväntar mig ganska schysst tryck i den då den ska ha 184hk (jmnfr 192hk i min M54-B25) och det där vridmomentet på 380 Nm låter bra på pappret. Allt faller platt. Tyvärr. Jag hade hoppats på att se ljuset med dieseln, men icke. Motorn vibrerar på alla varv (känns i ratten t.o.m.), den ticker såväl i låga farter som i landsvägsfarter. Ingen knuff i motorn alls. Den känns slöare än min f.d. 150-hästars E36 320iT från 1999.

Låter som ett måndagsexemplar. Ticka kan förvisso dieslar göra, men att du känner vibrerandet i ratten låter näppeligen som en feature de lagt till med vilje. Vidare har du valt att provköra deras instegsmotor i nya 5-serien. Självfallet är det ingen raket, men att den är helt orkeslös låter märkligt.

Jag säger inte att F11:an är dålig, utan snarare att den inte är särskilt bra, med BMW:s drivers car heritage i ryggen.

Har själv provkört några F1x-bilar och tycker de är mycket trevliga. Har dock inte provkört minsta dieseln, men övriga är tämligen trevliga bekantskaper. Interiört har jag inget att anmärka på och ska du köpa en BMW gör du det framför allt för motorn och vägegenskaperna, då är kanske inte minsta motorn den mest intressanta? Testkör du en 530 eller 535 istället, känns lite fel att döma hela nya 5-serien enkom på en provkörning med minsta motorn?

Har själv gått från E36 till E39 och nu senast E61. Köper dock gärna en F11, med rätt motor, om några år.

(Nej, jag jobbar inte på BMW, men är väldigt förtjust i deras bilar.)

Rent spontant så känns 2 liters dieseln för liten i en femma. I en trea funkar den klockrent. Skulle nog vilja gå upp en del i slagvolym på en femma för att den ska komma till sin rätt. En undermotoriserad femma är ingen höjdare. 4 cyl är två för lite som man brukar säga.

Tyckte också Superben var grym men går ju knappast att jämföra i kvalitetskänsla. Superben känns som en lyxig billig bil med mkt lull-lull per krona. E9X/E6X/F1X förmedlar betydligt mera klass i mina ögon.

Jag kör en 5-serie Touring 2011 och är toppennöjd. Tycker den känns genomarbetad i varje detalj, och jag begriper inte riktigt vad du gnäller över förutom att bilen känns klen.

En liten motor i en stor bil märks såklart. Som alltid annars får man vad man betalar för.
Vill du ha mer motor så gå på en 525 eller 530.

Eller så köper du en Skoda med extra allt för samma peng eller mindre.
Dock är en Skoda inte en BMW.

Sålde min 750Li i veckan, men siktar helt klart på att kliva in i en 750i med fyrhjulsdrift när det är dags för nästa bil.

Enda nackdelen är att femman numera liknar sju-serian alldeles för mycket i designen. Man vill ju inte misstas för en svensson...

Som redan konstaterat så är 520d ingen bra kombo, de flesta tjänstebilarna som är 5-serie är just 520d men jag kan lova dig att om du provar en E-Klasse med en 2.0 diesel så lär du få samma upplevelse...att motorn är för liten och slö. Jag har åkt en del i våran demobil som är en 530d och jag kan garantera dig att den bilen blir du tokkär i.

Detta är inget nytt fenomen heller, ändå från E34 och framåt så ska du undvika 520 både som bensin och diesel då bilen väger ca 1.7 ton och då får du ha lite större motor för att bilen ska börja flytta på sig. Ticker du pratar om känns oxå lite mer undantag än regel för det var inget jag märkte av i våran demobil heller som oxå är en 520d.

Samma motor i 1 och 3 serie däremot är en raket så femman är tyvärr alldeles för tung. Även i X1 och gamla X3 gör den riktigt bra ifrån sig.

Instrumenteringen kan man säga vad man vill om då det är en personlig åsikt men jag gillar den, även treblinksystemet är i princip standard idag. Fanns t.o.m att få på E46 (senare årsmodeller typ facelift och framåt). Jag tycker personligen att MB instrumentpanel och reglage mm är så fula så man vill spy.

Jag säger inte att bilen är felfri, jag vet att den inte är det då jag möter felen varje dag som kundmottagare på BMW men jag säger bara att denna recension kanske inte representerar den verkliga bilden till 100% :)

Jag hade själv aldrig betalat de pengarna för en splitt ny BMW, såvida inte jag hade blivit ekonomiskt oberoende men det är en annan sak. SKa du ha en F10/F11 så köp 530D så ska du se att det blir fan så mkt mer kul :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!