Reed ventiler tvåtakt?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Hur fungerar det med olika hårdheter reed ventiler?? Håller på och labbar lite med min minimoto och har hårda nu. Men har lite problem att ställa in min förgasare (som jag bytte samtidigt som reedsen :rolleyes: ). Hojen svarar som fasen på gasen men den vill inte fortsätta varva? Kan detta ha med reedsen att göra, är de för hårda? Eller bör hojen eventuellt ha mer soppa?? Hade först nålen på det lägsta läget, då gick hojen nästan inte alls. Flyttade nålen till mellan läget och hojen började går bättre men den vill inte varva? Den bara "böar". När man smyger på med gasen kan man få lite varv men när man gasar lite snabbare så låter det som om den "köver" sig?? Har provat att skruva in luft skruven och den verkar gå bättre då, men marginellt?
Allt tycker jag tyder på att den vill ha mer soppa men det är en 17,5 förgasare med ett 70 munstycke, borde inte det räcka för 39 kubik :confused: Det är ju samma som man brukar ha på en Yamaha Aerox med 70 kubik :va

Jaja, ville igenkligen bara ha reda på hur olika hårdhet på reedsen påverkar motorn :tungan

Hårdare reeds ger mindre öppning vid ett fast vacum något som resulterar i att vid lägre motorvarvtal öppnar reedsen mindre vilket gör det svårare för gaserna att strömma genom reedhuset. Fördelen med hårdare reeds är att de är bättre på att hålla tätt och inte drabbas av självsvängningar vid höga varvtal och kort pulsvidd.

Kort sagt: Såvida du inte har ett extremt oflyt med enorm missmatch mellan reedstyvhet och portavstämmning (väldigt osannolikt) så beror dina problem på felaktig bestyckning.

bebbe skrev:
Hur fungerar det med olika hårdheter reed ventiler?? Håller på

Jaja, ville igenkligen bara ha reda på hur olika hårdhet på reedsen påverkar motorn :tungan

den får inte för mkt soppa då??

Mjuka reeds = Mycket botte-effekt

Hårda reeds = Flyttar effekten uppåt.

Glasfiber reeds brukar ju i regel vara mjukare än kolfiber reeds.

T.ex Boysen reedsen i glasfiber ger mer botten än carbon tech (tror jag de heter) kolfiber reeds.

Tackar för svaren :tummenupp Då vet jag hur det fungerar med de lika reedsen.

Tror nog att hojen behöver mer soppa, det förekommer inget "fyrtaktande" och den varvar som attan om man inte belastar den. Drar på låga varv men med för mycket gas så "köver" den sig. Sedan så har den blivit bättre och bättre allt eftersom jag har flyttat upp nålen. Men nu har jag kommit till det läget att jag har bara ett snäpp till på nålen och då är "luft skruven" kraftigt inskruvad. Tror att jag bör gå upp en storlek i munstycke innan jag börjar labba mer med inst på nål och "luft skruv" :)

bebbe skrev:
Tackar för svaren :tummenupp Då vet jag hur det fungerar med de lika reedsen.

Tror nog att hojen behöver mer soppa, det förekommer inget "fyrtaktande" och den varvar som attan om man inte belastar den. Drar på låga varv men med för mycket gas så "köver" den sig. Sedan så har den blivit bättre och bättre allt eftersom jag har flyttat upp nålen. Men nu har jag kommit till det läget att jag har bara ett snäpp till på nålen och då är "luft skruven" kraftigt inskruvad. Tror att jag bör gå upp en storlek i munstycke innan jag börjar labba mer med inst på nål och "luft skruv" :)
mycket varv vid låg belastning tyder på för mycket luft eller för lite bränsle..

philsson skrev:
mycket varv vid låg belastning tyder på för mycket luft eller för lite bränsle..

Japp, och det blev bättre med uppflyttad nål. Nästa steg nu är att sätta på ett 75 munstycke istället för 70 som sitter nu :) Skall även skaffa mig ett 80 munstycke när jag ändå håller på.

bebbe skrev:
Japp, och det blev bättre med uppflyttad nål. Nästa steg nu är att sätta på ett 75 munstycke istället för 70 som sitter nu :) Skall även skaffa mig ett 80 munstycke när jag ändå håller på.
fattar inte att den förgasaren inte räcker till.. :näsblod Kanske munstycket då som är för litet .. köp ett 80 och prova med :tummenupp

bebbe skrev:

Var får man tag i munstycken till minimoto, och vad brukar dom kosta? :va

PacMan skrev:
Var får man tag i munstycken till minimoto, och vad brukar dom kosta? :va
prova hos den lokala cyckelhandlaren..eller där man köper minisen..

Själv kör jag med mikuni 16.5:a från en mt5:a. med 120 munstycke.cylindern är en 47cc från W-motoracing..även trimkröken kommer där ifrån som jag har på..

Bifogat

• fugge.jpg
    fugge.jpg
    54.5 KB · Visningar: 93
  • reed.jpg
    reed.jpg
    33.5 KB · Visningar: 123
E22 skrev:
prova hos den lokala cyckelhandlaren..eller där man köper minisen..

Själv kör jag med mikuni 16.5:a från en mt5:a. med 120 munstycke.cylindern är en 47cc från W-motoracing..även trimkröken kommer där ifrån som jag har på..

OK, behöver inte just nu, bara bra att veta tänkte jag.
Ser att du har "riktiga" fotpinnar på hojen. Hur funkar det att köra med? Jag har kapat en bit av mina, men dom skrapar fortfarande i ibland.

Angående reeden..jag gjorde en distansplatta så att reeden kommlängre ut från vevhuset ( för att reeden inte skulle ta i veven),orginal reed menblan byttes ut motglasfiber & "stoppen" till reeden byttes ut mot en "bit plåt" med kraftigare stigning på..reeden är en stor "strypning" i det hela..blasfiberreed..är ju bättre..om den skulle gå av då stigningen är vassare.skadar inte motor lika mycket.. :tummenupp sen flexar dom bättre gemfört mot orginal "plåt bil"

Bifogat

• insugplatta.jpg
    insugplatta.jpg
    116.8 KB · Visningar: 101
PacMan skrev:
OK, behöver inte just nu, bara bra att veta tänkte jag.
Ser att du har "riktiga" fotpinnar på hojen. Hur funkar det att köra med? Jag har kapat en bit av mina, men dom skrapar fortfarande i ibland.
funkar bara bra..man kan ju säga att det är "lättrade rör" så dom går ju att trä längre in på raminfästningarna om man tycker & känner..annars inga problem.. :tummenupp

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden