Recept på RIKTIG Thaimat?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag gillar Thaikäk. Problemet är att det är omöjligt att få det riktigt bra hemma. Ja, jag har något enstaka recept som håller men f.ö. så är det mest:
"- Riv ner lite vitlök, ingefära och skicka i en bruk kokosmjölk så falleri-fallera så har du Thai-rätten mumbo jumbo!"

När man hittar recept på Thai blir det fanimej inte ens likt Thaimat.

Är det någon som sitter där ute och tjuvhåller på lite RIKTIGA recept på Thaikäk?!

Jag är så djävla less på att kalla det Thai bara för att man har i en burk kokosmjölk och lite frysta wokgrönsaker....

Jag vill ha det på riktigt!

Förmodligen är det skitjobbigt att göra. Det är enklare att gå ner runt hörnet och styra "takeaway". Nu var det ju inte det du ville höra iofs. :D

Jag har mest falska recept. Inget för dig.
Har du smakat ankbröstet(nr 62) på Thai boat nere under Skanstullsbron?
-Gudomligt..!

Ja har några fina, men vet inte exakt vad du är ute efter.

Jag gick en Thaimatlagningskurs en kväll på Phi-Phi Island förra våren. Så jä*la gott så man blev helt lyrisk. Hemligheten är de olika paste som gör hela smaken i rätterna. Du kanske kan köpa boken längst ned och komma igång. Jag gjorde lite standardrätter som Phad Thai och fiskbullar för ett bra tag sen. Alla blir imponerade fast jag kockar väldigt sällan Thai.

Nåt jag kommer ihåg väl är att hon sa "massage the chicken". Dvs. man masserar kycklingen i pannan med sleven medan man wokar/steker den. Inbillar mig att det gör skillnad.

Kolla här: http://www.pumthaifood.com/giftshop/books.html

PS. Tyvärr är boken nedpackad nånstans där jag inte hittar den när jag blev sambo för några månader sen...

Nåt jag kommer ihåg väl är att hon sa "massage the chicken". Dvs. man masserar kycklingen i pannan med sleven medan man wokar/steker den. Inbillar mig att det gör skillnad.

:va

Hur blir det då? Mörare?
Det ligger en köttklubba för liknande ändamål i en kökslåda här.
Kanske mina sämst spenderade 200 kronor genom tiderna. Testade två slag, och konstaterade sedan att den var för högljudd. Jag tycker inte om bankande ljud.

Hur djävla svårt ska det vara igentligen?!

Jag fuskade igenom en massa libanesiska recept och drog ihop en libanesiskt mezebuffé på nyår, det smakade jäklar i mig som det gör när man är ute och käkar meze....

Jag har gjort indisk som faktiskt smakar indiskt men thai är hopplöst eftersom recepten inte ens komme ri närheten. Tyvär bor jag långt ifrån närmaste thairestaurang trots att min närmsta granne är från thailand och grannen fyra dörrar bort är från Thailand...

Hur svårt ska det vara?!

Jag vill ha bra recept. Masaman curry-recept. Pad Thai, god biffwok, kycklingwok med thaibasilika och cashewnötter... Jag vill ha thai.

Just fan, kolla på Youtube! Det finns massor med videos på matlagning och Thai-käk. Om du ska vara riktigt seriös fixar du dig en riktig mortel så du kan göra egen curry- och chilipaste.

Ätit på Koh Phangan i stan? Ruskigt bra thaikäk. Kostar visserligen 150-200 för en varmrätt, men det kanske kan vara värt att skippa 2-3 ut-ur-samma-burk "Thaimat" som är rätt vanligt förekommande.

Ville komma till att det kanske kan vara värt att fråga om recept där.

Nåt som är rätt simpelt är thailändsk kycklingsoppa.

Kycklingfilé+kycklingfond
Kinakål
Glasnudlar (dvs, gjorda på ris, helst den bredare sorten)

Grön currypasta
Ingefära
Salt
(ev. chili)

Skär kycklingfiléer i tunna skivor.
Skär kinakål i tunna strimlor.

Koka upp fonden med så mycket vatten som du tycker är lämpligt.
Lägg i kycklingskivorna
Smaksätt med så mycket currypasta, ingefära etc så du får den styrka du viil ha.
Lägg i nudlarna och kålen.
Låt sjuda på svag värme några minuter, så kycklingen är genomkokt.
Klart!

Sjukt gott :)

-edit- det är sånt de serverar i de små haken med typ stampat jordgolv och plåttak som finns överallt i Thailand

Last edited:
jag brukar fuska lite ,, men färska grönsaker är ett måste

1 stek kött ( när det är klart tar jag ur köttet

2 . fräs grönsakerna i med kokosmjölk sedan tar jag röd curry pasta

3 i med köttet o låt puttra ... smakar iaf som det jag köper på thai stället i stan

Hur djävla svårt ska det vara igentligen?!

.... Tyvär bor jag långt ifrån närmaste thairestaurang trots att min närmsta granne är från thailand och grannen fyra dörrar bort är från Thailand...

Hur svårt ska det vara?!

... Jag vill ha thai.

Inte för att vara svår,men har du frågat dina grannar?:D

Inte för att vara svår,men har du frågat dina grannar?:D

Nej, jag vill ju inte visa dem hur plågsamt avis jag är på deras käk varje gång det börjar osa gottgott från deras hus vid middagstid.

Istället knyter jag näven i fickan, biter ihop och försöker intala mig att raggmunkar å fläsk eller köttfärslimpa minsann är matkultur det med.

Mycket ostronsås is da shit. Småflaskorna man köper i mattafären är värdelösa. Köp en stor flaska med en gång nere i chinatown. Köp en rejäl flaska fisksås när du ändå är där. De här två ger rätt smak på flertalet thairätter!

Det går åt mycket ostronsås i thai-matlagning.

Hmm, några fler thairecept? Vi ska laga thaimat på lördag men inspirationen är utebliven :(
Nån god soppa som förrätt (Massaman?), 2-3 huvudrätter att välja på och sen kokosnötsglass med limesås. Sistnämnda har jag tappat bort receptet på men det är väl bara blanda lite grädde och äggulor och lite kokosnötsmjölk och lime antar jag.
Några bra huvudrätter med tillhörande recept?

Några bra huvudrätter med tillhörande recept?

Det enda som jag tycker blivit gott har varit en fisksoppa/gryta som jag gjort ett par gånger. Inte så jäkla äkta men snabbt och gott.

- 0,5l Fiskbuljong
- En burk kokosmjölk
- fisk
- knippe koriander
- 1-2 lime
- körsbärstomater
- 2msk röd currypasta (förslagsvis inte den starkaste du hittar för det blir starkt som f*n ändå)
- potatis, så små som möjligt, små färskpotatisar är optimalt

1. koka potatisen så gott som klar
2. Koka upp buljong och tillsätt kokosmjölk, currypasta och pressa i minst en lime
3. smaka av med salt och ev mer lime så det är en syrlig och god soppa
4. Skär ner fisk i bitar och lägg i och låt puttra någon minut
5. tippa ett gäng körsbärstomater, potatis och hackad koriander

Har en arbetspolare till mig som brukar köpa en viss typ av ..hm..vad det nu är. Som en typ av fond som tydligen bara går att hitta i riktiga thaiaffärer. Han är tillsammans med en "thai:a" så han tvingas ju åka till en sådan affär ca 1gg/vecka.
Iallafall så är det enligt henne de färska grönsakerna o deras olika typer av fonder, smaksatta krämer etc som gör smaken.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick