Real Rookie

Melvin

Bulldozer
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR
Tyckte det var lite mycket snack om knudan så jag blickar framåt istället med lite funderingar angående B-rejset den 29:e på Sviesta.
Skall där bli av med min rejsoskuld (om man nu kvalar in)
Har inte direkt fyllt en rejsbuss med reservdelar ännu.
Klarar man sig utan däcksvärmare? Är det så stor skillnad på tempen de första varven?
Finns det möjligheter till däckkrängning i depån?

Melvin skrev:
Tyckte det var lite mycket snack om knudan så jag blickar framåt istället med lite funderingar angående B-rejset den 29:e på Sviesta.
Klarar man sig utan däcksvärmare? Är det så stor skillnad på tempen de första varven?

Däckkrängning får du nog sköta själv på B-rejset. Däcksvärmare är överkurs på rookienivå. Många tror dock att det är livsviktigt.

Diablo skrev:
kan man bli utkvalad där också? Det är liksom inte riktigt min grej... :va

Det är beroende på om arrangören väljer att ha någon procentuell kvalgräns, och om startfältet är fullt.

Diablo skrev:
kan man bli utkvalad där också? Det är liksom inte riktigt min grej... :va
Troligen inte, förra året va en riktigt bra tävling... som jag missade.

McB skrev:
Det är beroende på om arrangören väljer att ha någon procentuell kvalgräns, och om startfältet är fullt.

Jaja, men i detta fallet? Hade för mig man inte tog emot fler anmälningar än som får starta.

Diablo skrev:
Jaja, men i detta fallet? Hade för mig man inte tog emot fler anmälningar än som får starta.

I 1000cc (nu var det medvetet jag inte skrev Rookie1000) finns det ju gott om plats fortfarande så du lär inte bli utkvalad och min erfarenhet är att så länge du inte kör som en kryssningsmissil blir du inte svartflaggad pga lågt tempo.

Kryssningsmissil = omotiverade sidoförflyttningar, gammalt uttryck som jag hörde första gången på Sviestad -98, tyvärr används det inte idag.

:tummenupp

Alla svar:

Melvin skrev:

• Det blir inget kval i R1000
  • Vi tillämpar inte 107% på b-racet
  • Kränga däck får du göra själv eller be någon om hjälp, det är sällan något problem att få hjälp
  • På just sviestad är däckvärmare inget måste, är man ute i lite god tid hinner man cirkulera i rondellen vid utsläppet tills däcken är varmkörda

/HW

Melvin skrev:

Du klarar dig utan däcksvärmare, ta det bara lite lugnare dom första varven. På kvalen är det ju lungt, men på racet är det lite jobbigt att ha kalla däck i starten tycker jag. Men det är nog mest psykologiskt... :va
Felet jag gjorde i början när jag inte använde däcksvärmare var att gå ut för hårt på kalla däck, vilket gjorde att däcken tog slut alldeles för fort. Kör 2-3 varv i lungt tempo bara, sen kan du ladda på för fullt...

Möjlighet till däckskrängning finns nog inte, så du bör ta med dig egna grejer, eller se till att du känner någon som har... :D

Strandelin skrev:
I 1000cc (nu var det medvetet jag inte skrev Rookie1000) finns det ju gott om plats fortfarande så du lär inte bli utkvalad och min erfarenhet är att så länge du inte kör som en kryssningsmissil blir du inte svartflaggad pga lågt tempo.

Kryssningsmissil = omotiverade sidoförflyttningar, gammalt uttryck som jag hörde första gången på Sviestad -98, tyvärr används det inte idag.

:tummenupp
Låter gott!

Är det uttrycket eller sidoförflyttningarna som inte används idag? :gnissla

Citat från LMS sida:
De 38 först anmälda OCH betalda får köra tidsträning i vardera klass. 30 får tävla. Anmälningsavgifter betalas tillbaka för de som inte får starta pga. fulla klasser!

Sen vet jag att HW troligen är den som har bäst koll på läghet här, så läs hans svar :tummenupp

Last edited:
Chris Ash skrev:
Däcksvärmare är överkurs på rookienivå. Många tror dock att det är livsviktigt.

Lägg av! Det är inget måste, men det är fan inte överkurs!! Det hade inte gått att vrida på lika mycket i början utan dv, sen kvittar det vad du säger! :kocko

Diablo skrev:
Låter gott!

Är det uttrycket eller sidoförflyttningarna som inte används idag? :gnissla

Varken eller faktiskt, uttrycket verkar fallit i glömska och tack å lov är det inte speciellt många, vad jag har sett iaf, som kör "vingligt" numera.

oscar skrev:
Lägg av! Det är inget måste, men det är fan inte överkurs!!

Hmm, överkurs, då är det väl extra svårt med däcksvärmare!?!? :confused:

Usch sådana ska jag inte köpa. :D

Melvin skrev:
Vi rookisar brukar låna & hjälpa varandra, bjud på dig själv så får du låna av dom andra, alla är hjälpsamma, även Oscar...

oscar skrev:
Lägg av! Det är inget måste, men det är fan inte överkurs!! Det hade inte gått att vrida på lika mycket i början utan dv, sen kvittar det vad du säger! :kocko

Nu tycker jag att du låter lite lessen och kinkig. Ingen Oboy hemma i morse??

Inte svära åt stackars oskyldiga rookies :fatta!

Att sen Krisskross tror att man kan vrida på hur mycket som helst har nog mer att göra med hans förra hoj.... :D

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back