Jag kan ju berätta vad som hände med min/mina 350 YPVS jag hade:
Min första MC var en 83:a 350 YPVS med en gigantisk Picheler helkåpa eftermonterad. Jag var helnöjd när jag kom hem med den, men...
1: 1 månad efter köp rasar CDI-boxen. Hojen vägrar helt plötsligt att starta ibland utan att jag knackar på boxen. Extra kul när man står i drive-in kön till besiktningen kan jag meddela eler när man väl får igång den och boxen får spel när besiktningsgubben kör testrundan.
Lösning: Hänger ut boxen på sidan av cykeln så att jag kan knacka på den när den dummar sig och hoppas på att problemet nu är ur världen. Hojen går resten av säsongen utan större missöden.
2: Tidig vår säsong två. Får för mig att kolla toppfarten. Tar lite sats i nerförsbacke och när nålen precis nuddar 200 km/h känns det som att bensinen tar slut. Jag vrider om kranen, men det hjälper inte utan farten fortsätter sjunka. Stannar hojen och står snart i ett rökmoln av kokande kylarvätska.

Får hem liket och börjar med att plocka bort avgaspiporna. Hmm, ena kolven ser lite mysko ut. Av med cylindrarna.. Ena kolven repig och hål genom kolven på kanten mot avgasporten och den cylindern repig. Kollar märkningen på kolvarna, +1,5mm = nästa borrning kan inte borras i centrum eftersom man då går i avgasporten och naturligtvis är skadorna i cylindern just vid avgasporten.
Lösning: Ställer av skrotet och lånar en släktings YZF 750 då och då. Hittar en annons på en 83:a i raceutförande med Öhlinare och en massa annat godis som alutank osv. Åker och kollar in denna och köper den. Kastar sedan över motorn från den till min cykel tillsammans med trimförgasarna och allt. passar också på att byta CDI-boxen, vilket blev pill då denna var från en 85:a och därför inte har samma kabelstam. Hursomhelst, får igång skrotet i Augusti och det funkar.
3: Första turen säsongen därpå kommer jag 5 mil innan det kommer ett malande ljud från motorn.

Ett lager i växellådan har gett sig.
Lösning: Fulmekar ihop skrotet med lagret från min rasade motor och köper FZR:en jag har nu istället. Sätter ut RD:n från helvetet på annons och får den såld.
Efter detta har mitt liv som hojåkare varit mycket mer problemfritt iom FZR:en. Det enda jag bytt på den är slitagedelar som däck/belägg. Därtill kommer 2 stycken laddregulatorer som dött pga den idiotiska konstruktionen. Jag har nu meckat på en regulator från en R6:a istället, vilken har integrerade kylflänsar och däför förhoppningsvis inte kommer att dö värmedöden som de andra.
Sammanfattningsvis så rasade RD:n varenda vår under de tre åren jag hade den för mig medans FZR:en har funkat mycket bättre de (är inne på 5:e säsongen med den nu). Mitt enda råd om du ska köpa RD är att försöka hitta ett exemplar med få mil som inte är sönderskruvad och sedan hoppas på det bästa. Hittar du en vit RD 350 YPVS 83:a med Picheler helkåpa.. tänk inte ens tanken på att köpa den...den är besatt av något ont väsen och kan troligtvis endast botas med exorcism
