[RD kunniga!] Vad tänka och lyssna på när man köper?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Tja, som rubriken säger.

Om jag nu ska köpa en RD350 spelar det så stor roll på årsmodellen, effekten skiljer sig lite, är det något annat?

Jag vill ju självklart köra på Sviestad eftersom jag också numera bor i Lkpg, finns det nån årsmodell mer lämpad än någon annan för det? (nyare bättre?)

Om jag ska titta på en RD från mitten av 80-talet, vad ska jag vara uppmärksam på så att jag inte köper svinet i påsen? Vad brukar krångla(och kosta).
 
köp inte innan 83 då de är utan ypvs o har nästan 20 hk mindre

f modellen har väl helkåpa, kanske är intressant?

/ Hannes
 
Vad som brukar krångla? Allt :lol

YPVS motorn kom 83 så en sådan eller nyare ska du ha. Det blev en mindre uppdatering men nyare pipor till 86 så det kan kanske vara kul att ha sådana då de är snyggare än den äldre varianten men att de är bättre tvivlar jag på.

Se bara till så att du får tag i en som är i bra skick maskinellt så har du en helkul hoj. Byt kolvar var vinter och kolvringar en gång i mitten av säsongen så funkar dom bra annars kan du få skruva hur mycket som helst. Läs i mekforumet om mina äventyr med RD :lol
 
DumDum skrev:
Vad som brukar krångla? Allt :lol

YPVS motorn kom 83 så en sådan eller nyare ska du ha. Det blev en mindre uppdatering men nyare pipor till 86 så det kan kanske vara kul att ha sådana då de är snyggare än den äldre varianten men att de är bättre tvivlar jag på.

Se bara till så att du får tag i en som är i bra skick maskinellt så har du en helkul hoj. Byt kolvar var vinter och kolvringar en gång i mitten av säsongen så funkar dom bra annars kan du få skruva hur mycket som helst. Läs i mekforumet om mina äventyr med RD :lol

Ah, tack, jag har redan läst om dina äventyr! Hur går det nu då?

Okej, så den högre effekten i 86:an beror till störst del på piporna då, så det sprollar annars? Iofs har 86:an finare kåpor, men det sprollar ju också ;)

Det var just det dära fint maskinellt jag tänkte på, finns det nåt speciellt att lyssna efter? Jag vet redan hur man kollar YPVS:en, men vad för symptom ska jag vara uppmärksam på?
 
Peter, har du fått stil på´t?

Kan väl hålla med om att allt kan trassla. Inte för att Rd skulle vara nån dålig hoj, snarare därför att de är 15-20 år gamla. Klart de kan trassla då. Många år och många mekaniker som gjort sitt bästa för att ta liovet av dom (menar inte dej Peter!) så är man mer imponerad över att de överhuvudtaget fungerar.
 
stoffer skrev:
Ah, tack, jag har redan läst om dina äventyr! Hur går det nu då?


Jag har gett upp för denna gång. Det blir nya tag i vinter men nu ska jag åka hoj istället för att skruva bort hela säsongen men då ska jag bygga om den till en solstol eller möjligen ett bokstöd, har inte riktigt bestämmt än. :3freak
 
På en RD som har gått långt, sådär 5000+ mil börjar ju en del grejer slitas ut. Jag vet! :) Utöver drivpaket och andra vanliga slitdelar kan man behöva byta styrlager, byta bakdämpare se över YPVS-systemet. Om det skramlar mycket om motorn kan det behövas en vevaxelrenovering, som går på ca 4000. Kolvarna bör man se över lite då och då. Jag bytte mina efter ett ras för 2 säsonger sen och har inte ens bytt ringarna sen dess, så grejerna håller ändå ganska bra. Lycka till! :)
 
DumDum skrev:
Jag har gett upp för denna gång. Det blir nya tag i vinter men nu ska jag åka hoj istället för att skruva bort hela säsongen men då ska jag bygga om den till en solstol eller möjligen ett bokstöd, har inte riktigt bestämmt än. :3freak

Frän solstol hade det blivit, helt klart! :lol
Du nämnde att du hade clip-on styre som satt under styrkronan, vilket fick mig att fundera. Är det så att det är likadana handtag som jag har fast monterade upp-och-ner och på motsatt sida? Det ser ut som det skulle kunna funka, å jag e lite sugen på att prova. Har ju inga tillbakaflyttade fotpinnar så det kanske blir konstigt med körställningen, men det känns som det skulle va gött att få ner styret lite.... :va
 
Jag kan ju berätta vad som hände med min/mina 350 YPVS jag hade:

Min första MC var en 83:a 350 YPVS med en gigantisk Picheler helkåpa eftermonterad. Jag var helnöjd när jag kom hem med den, men...

1: 1 månad efter köp rasar CDI-boxen. Hojen vägrar helt plötsligt att starta ibland utan att jag knackar på boxen. Extra kul när man står i drive-in kön till besiktningen kan jag meddela eler när man väl får igång den och boxen får spel när besiktningsgubben kör testrundan.:rolleyes:
Lösning: Hänger ut boxen på sidan av cykeln så att jag kan knacka på den när den dummar sig och hoppas på att problemet nu är ur världen. Hojen går resten av säsongen utan större missöden. :tummenupp

2: Tidig vår säsong två. Får för mig att kolla toppfarten. Tar lite sats i nerförsbacke och när nålen precis nuddar 200 km/h känns det som att bensinen tar slut. Jag vrider om kranen, men det hjälper inte utan farten fortsätter sjunka. Stannar hojen och står snart i ett rökmoln av kokande kylarvätska. :huvet Får hem liket och börjar med att plocka bort avgaspiporna. Hmm, ena kolven ser lite mysko ut. Av med cylindrarna.. Ena kolven repig och hål genom kolven på kanten mot avgasporten och den cylindern repig. Kollar märkningen på kolvarna, +1,5mm = nästa borrning kan inte borras i centrum eftersom man då går i avgasporten och naturligtvis är skadorna i cylindern just vid avgasporten. :huvet
Lösning: Ställer av skrotet och lånar en släktings YZF 750 då och då. Hittar en annons på en 83:a i raceutförande med Öhlinare och en massa annat godis som alutank osv. Åker och kollar in denna och köper den. Kastar sedan över motorn från den till min cykel tillsammans med trimförgasarna och allt. passar också på att byta CDI-boxen, vilket blev pill då denna var från en 85:a och därför inte har samma kabelstam. Hursomhelst, får igång skrotet i Augusti och det funkar. :tummenupp

3: Första turen säsongen därpå kommer jag 5 mil innan det kommer ett malande ljud från motorn. :mad: Ett lager i växellådan har gett sig. :huvet
Lösning: Fulmekar ihop skrotet med lagret från min rasade motor och köper FZR:en jag har nu istället. Sätter ut RD:n från helvetet på annons och får den såld.

Efter detta har mitt liv som hojåkare varit mycket mer problemfritt iom FZR:en. Det enda jag bytt på den är slitagedelar som däck/belägg. Därtill kommer 2 stycken laddregulatorer som dött pga den idiotiska konstruktionen. Jag har nu meckat på en regulator från en R6:a istället, vilken har integrerade kylflänsar och däför förhoppningsvis inte kommer att dö värmedöden som de andra.

Sammanfattningsvis så rasade RD:n varenda vår under de tre åren jag hade den för mig medans FZR:en har funkat mycket bättre de (är inne på 5:e säsongen med den nu). Mitt enda råd om du ska köpa RD är att försöka hitta ett exemplar med få mil som inte är sönderskruvad och sedan hoppas på det bästa. Hittar du en vit RD 350 YPVS 83:a med Picheler helkåpa.. tänk inte ens tanken på att köpa den...den är besatt av något ont väsen och kan troligtvis endast botas med exorcism :)
 
PacMan skrev:
Frän solstol hade det blivit, helt klart! :lol
Du nämnde att du hade clip-on styre som satt under styrkronan, vilket fick mig att fundera. Är det så att det är likadana handtag som jag har fast monterade upp-och-ner och på motsatt sida? Det ser ut som det skulle kunna funka, å jag e lite sugen på att prova. Har ju inga tillbakaflyttade fotpinnar så det kanske blir konstigt med körställningen, men det känns som det skulle va gött att få ner styret lite.... :va

Det är någon sorts eftermarknadsstyre så det är ej orginal. Om du kollar min profil så finns det där en halvbra bild på hur det ser ut. Om du vill kan jag ta en bättre närbild på hur det är gjort imorgon.
Körställningen är lite miffo med orginalfotpinnar och clipon, jag köpte ett par fotpinnebryggor av Torkel här på forumet och skruvade ihop dom med ett par tarozzifotpinnar som låg och skräpade efter att det förra projektet dom satt på vandrat vidare. Med fotinnarna längre bak, sadeln lite högre och styret hyffsat låg så lirar köställningen riktigt bra!
 
Last edited:
DumDum skrev:
Det är någon sorts eftermarknadsstyre så det är ej orginal. Om du kollar min profil så finns det där en halvbra bild på hur det ser ut. Om du vill kan jag ta en bättre närbild på hur det är gjort imorgon.

Ja tack, om du har tid får du gärna knäppa en bild och lägga upp eller skicka till erikl@sporthoj.com. Såg inte riktigt hur det såg ut på din profilbild.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top