RD 350 vevaxel

Jo en sådan och det hade kanske blivit lite dase i moppen men, men... Hur delar man nu den jag har?

Jo en sådan och det hade kanske blivit lite dase i moppen men, men... Hur delar man nu den jag har?

Det gör man med en hydraulisk press....

För att sedan få ihop den och få ihop den rätt krävs dock känsla för feeling och verktyg som kostar mer än vad det kostar att lämna bort jobbet under cykelns livstid...

Du behöver en press som klarar mer än 5 ton, en metallkil, blyklubba, indikatorklocka, V-block, en ekkloss och en hel del tid, iaf om du inte gjort det förr.

Det är inte så lätt att få det bra. På race-vevarna rekommenderade de ett maxslag på 0.05 mm, men jag riktade alltid ner dem till 0,03.

Det brukade ta 20 - 90 min, men 5-dubbla den tiden om du gör det första gången.

Du behöver en press som klarar mer än 5 ton, en metallkil, blyklubba, indikatorklocka, V-block, en ekkloss och en hel del tid, iaf om du inte gjort det förr.

Det är inte så lätt att få det bra. På race-vevarna rekommenderade de ett maxslag på 0.05 mm, men jag riktade alltid ner dem till 0,03.

Det brukade ta 20 - 90 min, men 5-dubbla den tiden om du gör det första gången.

:banana Har tillgång till allt ovan (om inte ekklossen går i brasan först). Håller på att lära mig skruva lite så går det åt h...e så gör det. De mittre lagerna har skurit. Förstår hur man pressar ihop men inte isär:confused:

:banana Har tillgång till allt ovan (om inte ekklossen går i brasan först). Håller på att lära mig skruva lite så går det åt h...e så gör det. De mittre lagerna har skurit. Förstår hur man pressar ihop men inte isär:confused:

Isär, tvärtom mot pressa ihop :krama

Du får tillverka plattor med urfräsning för vevstaken och sedan tex gängade stänger och trycka isär veven.

5 tons press, räcker verkligen det?
Det är en sak att det krävs 5 ton, men den får absolut inte svikta, så att när det väl lossnar så bär det iväg 3-4mm på en gång. Det är stor risk att tappen skär då. Då är man rökt.
Man ska nog ha gjort ett 10 tal singel-vevar innan man ger sig på en dubbel vev.

Det är fullt möjligt, men det är high skill level på det.

Mats

5 tons press, räcker verkligen det?
Det är en sak att det krävs 5 ton, men den får absolut inte svikta, så att när det väl lossnar så bär det iväg 3-4mm på en gång. Det är stor risk att tappen skär då. Då är man rökt.
Man ska nog ha gjort ett 10 tal singel-vevar innan man ger sig på en dubbel vev.

Det är fullt möjligt, men det är high skill level på det.

Mats

Jo det funkar med 5-tons press, men är naturligtvis bättre med 10 eftersom man kontrollerar kraften bättre om man inte ligger på marginalen. Sedan ska inte en press svikta även när man lägger på max kraft. 5-tonspress ska vara dimensionerad för de krafter som uppstår i den, en 10-tons för dess krafter.
Sedan, som sagt, kräver en dubbel vev betydligt mer tålamod och skicklighet än en enkel, men det är ju inte omöjligt :)

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar