Köpte mig en RD350 häromdagen, med medföljande problem att den inte gick som den skulle. När man startar så hoppar den igång ganska lätt men ligger o puttrar på 1100varv oavsett gaspådrag, choken påverkar knappt märkbart. Dock smäller det till lite vackert ibland om man gasar lite försiktigt. Dock efter en stund så liksom hoppar den till och går bra för några sekunder, dvs som den ska, sen dåligt igen för att hålla på så några gånger innan den faktiskt går att gasa med. Plockade isär förgasarna o rengjorde men utan förbättring.
Provade att ta loss ena tändkabeln och starta, då startade den men dog efter nån sekunde, plockade jag loss andra så visade den inga som helst livstecken, båda tändstiften dock ungefär lika svartkleggiga efter det lilla experimentet, vilket bör betyda att den får soppa till båda cylindrarna iaf.
Brände rent tändstiften och provade, då hoppade den igång glatt, men den är total orkeslös under 3-4k varv, Inte bara 2-takt orkeslös, utan totalt orkeslös. Står man still och varvar 2-3k så orkar den inte ens flytta på hojen, dock när man kommer över 3-4k varv så sticker varvet direkt upp till 6k och den är hur pigg som helst.
Tog mig en sväng o då gick den bra, tills den efter kanske två kilometer då den började hacka, o tappa ork mer o mer. Känns lite som "av och på", typ att ena cylindern lägger av ibland. Gick dock hyfsat så länge man höll varvet över typ 5-6k rpm annars dog den. Till sist vägrade den helt vid ett rödjus, knuffade åt sidan o försökte starta några ggr utan framgång, den hoppade igång men dog igen. Men efter 5 min väntan så fick jag igång den o den gick hem, så länge man höll varvet uppe som sagt. (Undra va dom bakom tänkte om den ylande blårykande motorcykeln framför vid rödljusen^^)
Nån som har nån ide om mitt problem? Tädsknas, eller inställningsknas på ena förgasaren? En liten följdfråga, vad är grundinställningen för en sån här förgasare? (Mikuni är det iaf, modell vet jag ej). Har mina funderingar på nån form av lågfartsinställning?
Provade att ta loss ena tändkabeln och starta, då startade den men dog efter nån sekunde, plockade jag loss andra så visade den inga som helst livstecken, båda tändstiften dock ungefär lika svartkleggiga efter det lilla experimentet, vilket bör betyda att den får soppa till båda cylindrarna iaf.
Brände rent tändstiften och provade, då hoppade den igång glatt, men den är total orkeslös under 3-4k varv, Inte bara 2-takt orkeslös, utan totalt orkeslös. Står man still och varvar 2-3k så orkar den inte ens flytta på hojen, dock när man kommer över 3-4k varv så sticker varvet direkt upp till 6k och den är hur pigg som helst.
Tog mig en sväng o då gick den bra, tills den efter kanske två kilometer då den började hacka, o tappa ork mer o mer. Känns lite som "av och på", typ att ena cylindern lägger av ibland. Gick dock hyfsat så länge man höll varvet över typ 5-6k rpm annars dog den. Till sist vägrade den helt vid ett rödjus, knuffade åt sidan o försökte starta några ggr utan framgång, den hoppade igång men dog igen. Men efter 5 min väntan så fick jag igång den o den gick hem, så länge man höll varvet uppe som sagt. (Undra va dom bakom tänkte om den ylande blårykande motorcykeln framför vid rödljusen^^)
Nån som har nån ide om mitt problem? Tädsknas, eller inställningsknas på ena förgasaren? En liten följdfråga, vad är grundinställningen för en sån här förgasare? (Mikuni är det iaf, modell vet jag ej). Har mina funderingar på nån form av lågfartsinställning?
Last edited: