Rd 350 -83

yoggi

Ny medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04 YPVS -83
Har just köpt en Rd 350 ypvs 83a. Hur är dessa hojar, finns det något värde i att lägga pengar på dom? Ska Besiktiga den snart, ser fram emot det:yoparty Är det något särkilt man ska tänka på med dessa?
 
En portning och avstämda pipor är billigt om du har någon erfarenhet av det eller vill lära dig,
 
Blivande klassiker, blir färre och färre för varje år, hade du tänkt ha hojen ett tag kan det vara värt att lägga lite pengar på den, hade du bara tänkt ha den till September/Oktober alternativt sälja den i vår då är det inte värt det om vi snackar trim och dylikt. Slitdelar är bara slänga på med nya, blir skönare att köra samt lättare att sälja en hoj med nya däck, ny kedja och nya bromsbelägg.
 
Jag har aldrig ägt någon RD350, men alla som har gjort det verkar få något speciellt i blicken när RD350 kommer på tal. De talar om sin RD350 är som en gammal kär, bortgången hund.:)
 
En original hoj i bra skick kommer sakta men säkert öka sitt värde, en hemtrimmad och nersunkad hoj är inte värd metallpriset.

Så välj väg.
 
Se till att oljeslangarna till förgasarna är i bra skick och att det är tillräckligt långa så att de inte är veck på dem så att oljetillförseln stryps, då får du byta vevstakslager. (eller blanda oljan direkt i tanken).

RD350 är en 80-tals hoj så den går inte att jämföra med dagen cyklar, när det gäller väghållning, men på den tiden var väghållningen mycket bra ialla fall på -85. Markfrigång är också bra även om ljudämpan tar i vid aktivkörning.

När RD var som hetas tävlade man i en speciell (debutant-) klass med den på roadracing banorna i Sverige.

Något som jag saknar på nyare cyklar är automatisk avstängning av blikers. Det finns på RD.

Jag har haft både en -83 och en -85 år 1985. -85 har bättre väghålling än 83. När man kör 83 så är det lite tuggummikänsla i ramen. 83:ans toppkåpa sabbar också väghållingen då den är monterad i gaffeln.

Om RD lägger av att varva vid 7000 varv kan det vara YPVS som strular(rörliga avgasporten). Det sitter ett eller två små lock på motorn som man kan skruva loss och se att avgasporten rör på sig när man varvar.

Jag kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att jag bytte CDI-boxen i samband med det felet. Motorn är enkel att mecka med så om du inte har tummen mitt i handen kan du fixa det mest själv.

Jag tror att du kommer ha mycket kul med hojen speciellt på krokig väg och även om den inte hänger med dagens 600:or i acc och toppfart så kan du ge dem en match just på krokig väg.
 
Last edited:
inte lönt att lägga pengar på ,jag kan köpa den av dej billigt,,hehe nä kul hoj kult,, bygg ej om behåll original skick, pengar får du tillbaks,, har haft 4 st + en 85 , behåll o vårda ömt
 
Här var det snabba svar, det tackar jag för! Den kostade inte så mycket i inköp så tanken är att den ska behållas en längre tid. Men skulle nog vilja ha ett annat avgasystem på den då den låter nästan inget alls... Den har varit avstäld sen 2006 så den ska besiktigas imorgon, det ska bli kul så man kan få köra den =) Tanken är om jag skulle göra något med den så vill jag få den till orginal skick med alla kåpor å sånt.
 
Den hade stått sedan 2006, å gick igenom besiktningen =) fick bara sätta dit en reflex innan jag fick lappen!! Nu ska jag beställa hem dekalset till den, så ska den plockas ner efter sessongen.
 
Kolla att båda YPVS-ventilerna rör på sig när servot gör det. En svag punkt är kopplingen mellan ventilerna. Den kan glappa upp sig så att bara den vänstra som sitter närmast servot öppnar. Svårt att upptäcka, då effektförlusten inte är gigantisk pga. detta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top