RCA & RGB, samma sak lr?

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
Honda cbr 954 RR
Är säkert i fel forumdel för frågan, flytta gärna tråden i så fall.

Vad är skillnaden på RCA (röd,vit,gul) och RGB (röd,blå,grön)?

tacksam för svar!

Kanske är trött men jag fattar fortfarande inte!?
Kan ja koppla en rgb kabel i en rca ingång?

RCA är kontakt typen (Stift med hylsa)
RGB är en "video signal" som du kan överföra med dertill passande kabel t.ex. koax med RCA kontakter.

Det du kallar "RCA" är den simplaste videosignalen, komposit, det är bara den gula som är videosignal, dom andra är ljud.

Men du kan använda den kablen till at överföra RGB signal, elektriskt spelar inte färgen på hylsan någon roll ;)
Vad som spelar roll är vad för källa och motagare du har, du kan inte gå från komposit till RGB bara med hjälp av en kabel. (eller andra hållet för den delen)
Pryl som skickar ut RGB kopplas till pryl som mottar RGB

tror jag förstår nu.. bara att tänka om nu då=)
varför kan det inte vara enkelt för?

RGB, står för Red, Green, Blue.

RCA, är som nämt tidigare en kontakt typ, samma är med SCART, det är oxå en kontakt typ. En Scart kan skicka komposit signal, RGB signal och i bästa fall Komponent signal (kallas även YPbPr)

Komponent signal är även den bästa signal du kan få i den analoga världen. Komposit är det sämsta du kan få i den analoga världen. (Bör undvikas till 100%)

Vet att det finns många där ute som har inställt i sina TV/digitalboxar att den ska skicka ut komposit ur sina scart kontakter, istället fär S-video, RGB

RGB, står för Red, Green, Blue.

Komponent signal är även den bästa signal du kan få i den analoga världen. Komposit är det sämsta du kan få i den analoga världen. (Bör undvikas till 100%)

Vet att det finns många där ute som har inställt i sina TV/digitalboxar att den ska skicka ut komposit ur sina scart kontakter, istället fär S-video, RGB

så om jag vill koppla projektor till diverse utrustning där det finns rgb på projen men skart på tv/dvd

hur göra?
Köpa RGB<-->Skart?

så om jag vill koppla projektor till diverse utrustning där det finns rgb på projen men skart på tv/dvd

hur göra?
Köpa RGB<-->Skart?
RGB till SCART skulle fungera kanon

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...