Rasslar på tomgång!

danne0022

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Hoj
Yamaha r6-00
Har en r6a som rasslar från motorn när den börjat komma upp i arbetstemp (låter lite som en traktor)
Tycker det kommer från höger sida i höjd med stiften. Om jag varvar upp hojen avtar det, för att sedan återkomma när jag släpper på gasen.

nån kunnig som har en idè vad det kan vara?:va
/Danne

Ljudet transporteras lätt i motorn och kommer ursprungligen kanske från ett helt annat ställe.

Kamkedjan låter mest konstant och likaså ventiler.
Men det tråkiga det kan vara är ett vevlager som beter sig som du beskriver.
Tystnar vid belastning och slamrar på avslag.
Kolla genom att tappa ur oljan och se om det glittrar i den som om det var guld däri.
Kan vara bra att börja med ifall det nu är det felet och oljetrycket pyser ut där medan du står och varva för att hitta felet.

Inget roligt fel i jämförelse med tex en kamkedjesträckare.

Kedjesträckaren, måste bytas på de fleste tidiga årsmodeller av R6,R1.
Jag hade samma problem innan jag bytte. Finns även trådar om just kedjesträckare på R6 i forumet.

Har nyss bytt oljan, inget som glittrade eller nåt spår av flisor.

skulle kunna vara så att rasslet är konstant men att det inte hörs vid varvning.

håller med Henkew, ganska typiskt beteende med dåligt sträckt kamkedja du beskriver.

Har nyss bytt oljan, inget som glittrade eller nåt spår av flisor.

skulle kunna vara så att rasslet är konstant men att det inte hörs vid varvning.

Skönt det då!

Du kan lyssna i änden på en mejsel som du håller mot örat.
Då kan du hålla den mot blocket och närmare få koll på vart det låter.
Finns även stetoskop med en pinne för just detta ändamål att köpa på biltema eller Jula.
Kalas om man står och försöker hitta felet.

Mek-kunskaperna ligger inte på topp, men man kan ju försöka sig på ett byte.
Är det bara att skruva loss den gamla och in med den nya, nåt speciellt man ska tänka på?

Är det bara att skruva loss den gamla och in med den nya, nåt speciellt man ska tänka på?

I princip. På 4-cylindriga motorer är bytet tämligen säkert. Om du är orlig att kammarna har rappat efter kan du alltid dra runt motorn manuellt innan du provstartar för att vara på den säkra sidan.

En bekant hade problem med sin r6 -00 som lät som en diesel på tomgång. Efter mycket letande konstaterade vi att det behövdes en ny kamkedjespännare. Har även varit med om samma på en enstånka som rasslade på tomgång. Jag tippar alltså på kamkedjespännaren. Snabbt och lätt bytt...

Har precis bytt min kamkedjesträckare, dock så hade jag ett annat fel, men hur som helst, om du bestämmer dig för att byta den så är det inte bara att skruva i den då den i det läget är fullt utfjädrad och låst i det läget och du kommer få en alldeles för spänd kedja med tråkiga följder.

Med min nya sträckare så följde det med en liten metallbit som låste den i max slackat läge. Skruva bort den gamla sen är det bara att montera den nya och sen dra bort metallbiten.

Finns det ingen metallbit så måste du först ta en liten spårmejsel och skruva medsols i mittersta hålet samtidigt som du trycker in själva sträckaren med handen. Gör så tills sträckaren bottnar.
Håll kvar skruvmejseln där så fjädrar den inte ut, montera sträckaren i motorn och skruva fast uppe o nere, sen släpper du skruvmejseln så den fjädrar ut.

För att komma åt mittersta hålet så skruvar du bort m6an som sitter där (10ans skalle).

Du fattar när du håller nya sträckaren i handen, annars så får du fråga så benar vi ut det.

Garanterat kamkedjan/stäckaren!
Lätt som en plätt!

kanon tack för all hjälp!

är det bara att skruva ur den gamla sträckaren eller ska den "spännas tillbaka"
läste runt lite på forumet, nån som skrev att motorn skulle vara i TDC- är det nåt som är
nödvändigt?

Bara att skruva loss, ta det lite lugnt bara och skruva loss uppe och nere samtidigt. Jag hade inte min motor i TDC, däremot så la jag i en växel och rullade bak den lite lite före jag började bara.

Lyssnade med en mejsel, tycker att "rasslet" är som starkast kring det röda området på bilden .

Slänger upp ett ljudklipp om nån kunnig kan urskilja detta som rassel från kedja/spännare
[YOUTUBE-ID]oScpF2wQkTI[/YOUTUBE-ID]

ang. rulla tillbaks hojen med en växel i, varför gör man det? är det för att få motorn i ett visst läge?

vet att jag är frågvis, men som glad amatör kan man inget annat göra!:)

Bifogat

• DSC00165.JPG
    DSC00165.JPG
    62.5 KB · Visningar: 81
Har samma problem på min ninja 600-99. Rasslar när man släpper av. Även jag har fått höra från flera håll att det är kedjesträckaren som har gjort sitt. Någon som vet vart denna sitter på min?

Har samma problem på min ninja 600-99. Rasslar när man släpper av. Även jag har fått höra från flera håll att det är kedjesträckaren som har gjort sitt. Någon som vet vart denna sitter på min?

Brukar sitta på baksidan av cylindrarna strax nedanför förgasarbryggan.

Ljudet transporteras lätt i motorn och kommer ursprungligen kanske från ett helt annat ställe.

Kamkedjan låter mest konstant och likaså ventiler.
Men det tråkiga det kan vara är ett vevlager som beter sig som du beskriver.
Tystnar vid belastning och slamrar på avslag.
Kolla genom att tappa ur oljan och se om det glittrar i den som om det var guld däri.
Kan vara bra att börja med ifall det nu är det felet och oljetrycket pyser ut där medan du står och varva för att hitta felet.

Inget roligt fel i jämförelse med tex en kamkedjesträckare.

shit,,, jag e född nervös. Kännde direkt att jag också vill kolla oljan... jag får för mig en massa ljud. bränner säkert en tank soppa per sessong bara för att köra till lokala mc-snickaren o lyssna på ljud jag fått för mig...

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back