Rasslande/Tickande ljud gsxr750 -99?

R.nilsson

Söndagsförare
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
1999 GSXR750
Har precis köpt en gsxr 750 1999 som tyvärr låter lite för mycket från motorn.
Det rasslar/tickar ganska högt, hörs även när jag kör med hojjen och har hjälmen på huvudet. Jag förmodar att det är kamaxelsträckaren som är kass vilket jag har läst om i en hel del trådar.
Men, om sträckaren har varit kass under en längre tid, kan något annat ha tagit skada i motorn då? Hojjen har rullat 3000mil.
Kan glidskenorna eller t.om kamkedjan ha tagit skada av detta? Eller räcker det att byta sträckaren och sen blir motorn tyst?

Antagligen har den inte rasslat speciellt länge.. oftast när rassel uppkommer pga kass sträckare så är det för att den låst sig - dvs rasslandet ökar och ökar någorlunda fort

Byt sträckaren (dålig på dessa modeller). Kostar ca en tusing och jobbet görs på en halvtimme

Var idag förbi Ebos i malmö för att få deras bedömning av ljudet.
Killen som lyssnade på hojjen tyckte inte att det lät speciellt onormalt. Han trodde inte att det var sträckaren. Kanske behövdes en ventiljustering då jag inte vet om det är gjort någon gång. Står jag bredvid hojjen och gasar så låter det inte så mycket. Det hörs mest när jag kör. Enligt mig själv tickar/rasslar det mycket vid körning.
Kan ljudet komma från ventilerna och kan man isåfall justera bort det?

Hatar sånna här ljud. :va

Var idag förbi Ebos i malmö för att få deras bedömning av ljudet.
Killen som lyssnade på hojjen tyckte inte att det lät speciellt onormalt. Han trodde inte att det var sträckaren. Kanske behövdes en ventiljustering då jag inte vet om det är gjort någon gång. Står jag bredvid hojjen och gasar så låter det inte så mycket. Det hörs mest när jag kör. Enligt mig själv tickar/rasslar det mycket vid körning.
Kan ljudet komma från ventilerna och kan man isåfall justera bort det?

Hatar sånna här ljud. :va

Ett liknande ljud kan uppfattas precis som du säger(dock inte rassel)om det är otätt från utblåset. Haft grenröret borta nyligen?
Lätt att lokalisera isf. Bara att känna med handen under gång.
Man att en gixxer rasslar och skramlar är annars helt normalt:tummenupp

/U

Nä, det läcker inte från grenröret, det har jag kollat. Det är nog fel att kalla ljudet för rassel. Det är helt klart mer ett högt tickande ljud som följer varvtalet. Låter som tickande ventiler fast mycket högre. Ljudet fortplantar ju sig genom tanken så förmodligen är det därför det mest hörs när man kör.
Jag har iallafall bokat tid för motorservice då ventilerna också kollas. Fast dom hade inte tid förräns den 26/6. Jobbigt att vänta så länge. Jag vågar ju knappt köra med hojjen nu.
Kan det vara troligt att det är ventilerna som är ojusterade?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman