Rasslande ljud

Line

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 600F
En stilla undrarn från en mc-tjej som inte är så hemma på det tekniska.
Jag har en Honda CBR 600F -93 som låter skumt när jag startar den. Det är ett rasslande ljud ända tills att motorn varit igång i ett par minuter då det försvinner. Stannar jag sedan motorn och väntar en kort stund och startar den igen så hörs ljudet tills dess att motorn varit igång ett par minuter. Jag har bytt olja till en mer trögflytande olja på rekomendation av Honda verkstad och då försvann ljudet. Men det höll sig bara ett par starter och nu är ljudet åter tillbaka igen.
Är det någon som vet vad detta kan vara? Är det dyrt att reparera?

Mvh Line

Min gör samma sak. Väldigt nyfiken på vad det kan vara. Det låter som väntilerna men jag kan inte mer än så.
:va

Det är kamkedjesträckaren som är sliten. Dock har jag inte hört talas om nån som fallerat helt. Ännu.

Min hoj rasslar också om den stått en stund när den är varm, jag ska göra ett försök med en ny kamkedjesträckare och se om det hjälper. Annars får det rassla, helt enkelt.

Är inte Honda kända för att skramla innan dom blir varma? Har för mig att det har att göra med att någon del i motorn (minns inte vilken) expanderar när den blir varm. Därför måste den göras för liten så att den har plats att expandera, men med det faktum att man får detta missljud.

Det är så på 900RR-orna i alla fall. Kan ju inte garantera att det är så i era 3 fall...

Hade liknande ljud i min TDM, men ljudet ökade hastighet i samband med gaspådrag. Trodde att det var något med ventilerna. Åkte till verkstan som lyssnade på den. De var inte säkra men de trodde att det ev var kamkedjesträckaren.
När jag bytte försvann det mesta av rasslet. Lite "missljud" är motorn känd för att ha.
Min kostade 970 kronor.
Har för mig att det finns en tråd just om kamkedjesträckareproblem CBR600.
Hoppas du får ordning på den.

Sedär, vinkar från nästa grann-by Vara :hej :hej

kedjespännaren borde inte vara så dyr att byta, av med tanken och två skruv så är den loss.

PD skrev:
Sedär, vinkar från nästa grann-by Vara :hej :hej

kedjespännaren borde inte vara så dyr att byta, av med tanken och två skruv så är den loss.
:hej :hej vi kanske kan vinka oss by från by hela vägen upp till kalix?!

näe spännaren är inte dyr. och det är inte svårt att göra heller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT