Rasslande KTM 525, vad kan det vara?

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Motorn på min ktm 525 -05:a rasslar en massa.

Har ingen som helst aning om vad det kan vara, så jag hoppas på lite hjälp.

Om jag kopplar när motorn är igång så upphör nästan oljudet. Släpper jag sedan ut kopplingen så börjar oljudet igen. Jag har haft loss kopplingskorgen och kollat alla skruvar o liknade, ingen fel på dessa grejerna. Kopplingskorgen diffar lite fram och tillbaks, men det är väldigt lite. När jag lägger i växlar går det lite trögare än vanligt, och växelpedalen går inte tillbaks ordentligt.

Jag har rätt mängd olja i motorn, och testat lite olika märken, ingen skillnad.

Vad kan detta vara? Kass koppling, trasig växellåda, brända lager??????

växelspaken går inte tillbaka riktigt? Går trökt? Har du vurpat nyligen och krökt någon växelförargaffel? missljud skulle ju kunna uppstå om någon gaffel vore så krökt?njhkvv v:va

Men om du kör tills det rasar så syns felet tydligare:D
När mina motorer rasar är det snarare svårt att hitta det som är helt:D

växelspaken går inte tillbaka riktigt? Går trökt? Har du vurpat nyligen och krökt någon växelförargaffel? missljud skulle ju kunna uppstå om någon gaffel vore så krökt?njhkvv v:va

Men om du kör tills det rasar så syns felet tydligare:D
När mina motorer rasar är det snarare svårt att hitta det som är helt:D

haha, jaaa, kanske skall jag köra tills skiten faller ihop, men helts inte

jag har inte vurpat, så det är inget som kan ha blivit krökt pga av det

och ja, jag tycker att växlarna går trögt och att växelföraren inte "hoppar" tillbaks riktigt.

haha, jaaa, kanske skall jag köra tills skiten faller ihop, men helts inte

jag har inte vurpat, så det är inget som kan ha blivit krökt pga av det

och ja, jag tycker att växlarna går trögt och att växelföraren inte "hoppar" tillbaks riktigt.

Underligt??... Hummm:va
Då ska jag skrämma upp dig lite...Det är vanligt att drivdoggarna smäller av på ktm och faller ner i växelådan och ligger där och gottar sig, man behöver inte märka av det förens nästa drivedogg flyger då tappar man växlar eller så tar det tvärstopp,. Skulle i långsökt fall kunna ligga en drivedogg och jävlas med växeltrumman/växelförare..
Åtgärd... Vält cyckeln helt upp o ner och slit och dra i växelspaken samtidigt som du drar i bakhjulet,,så det rör sig i lådan så mycket det går. Sedan kan du köra igen och känna om växlarna går i ur lättare:tummenupp
(udda mek AB)

Eftersom båda sakerna uppkommit samtidigt (växelspaken inte fjädrar tillbaka samt ljudet) så kanske de har ett samband ?

Vad är sambandet mellan koppling och växelförare ? Tänkte ifall det sitter kullager på stången till växelföraren som går ut mot kopplingen med drev, ifall detta kullager värmeskurit och blivit förstorat/snett ?

Eftersom båda sakerna uppkommit samtidigt (växelspaken inte fjädrar tillbaka samt ljudet) så kanske de har ett samband ?

Vad är sambandet mellan koppling och växelförare ? Tänkte ifall det sitter kullager på stången till växelföraren som går ut mot kopplingen med drev, ifall detta kullager värmeskurit och blivit förstorat/snett ?

Där blir aldrig så varmt,,, lager som håller växeltrummor ger aldrig upp.

Jaha det vart samtidigt! Då låter det inte bra, jag misstänker ufo i växelådan han får göra uppne testet,, ,det går lika bra att göra en regäl vurpa:D

Det är nog inga problem då, han trillade ju med hojjen första gången han körde den hemma typ :) Sen har han ju trillat typ 20 ggr till innan... nytt bakdäck = vurpa på rot, wheelie med trötta tjej-armar = vurpa på rot...

Får ta med han till gymmet tror jag!

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...