Rasslande koppling/tar emot vid ettans-växel

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Hoj
Fajjerstååm
Hej. Har precis köpt min första hojj, en suzuki sv 650 - 00:a. Kanonfin hoj enligt mitt tycke och går som en klocka, har bara ett problem (vilket inte borde vara några problem med tanke på att jag har garanti m.m.)

När jag startar hojjen kall, i friläge.... Och ska peta i ettans växel så bara poff, dödar jag den.. Den hoppar till och verkar inte fatta att jag har kopplingen inne. Har då försökt starta den igen, med kopplingen fullt intryckt med växel i, och den har då hoppat frammåt.. precis som den skulle göra ifall man försöker dra igång bilen med startmotorn med växel i utan koppling. Sen tycker jag mig höra ett ljud från motorn, någon stans nere vid en rund kåpa (tror det är kopplingen) som ljuder när jag drar in kopplingen.. Ljudet minskar precis när jag kommer i dragläget eller har släppt den helt...

Några tips eller idér om vad detta kan vara, eventuellt hur man kan åtgärda? Och som ni förstår av min amatörmässiga beskrivning så är jag ganska newbie på det här..

Tack på förhand

Sånt där kan bero på en massa saker. Att det drar vid frikopplat läge kan tex vara:
Normalt
För tjock olja
Kupade stålsskivor
Sliten kopplingskorg
Långt stillestånd
Uppvibrerad/lös centrummutter till navet
En sprängd friktionslamell
Felaktigt ihopsatt lamellpaket
För stort spel om vajerkoppling

Att det rasslar om kopplingen kan tex vara:
Normalt
Uppglappad ryckutjämnare
Uppvibrerad/lös centrummutter till navet
Slitet frikopplingslager
Slitna bommar på nav och korg
Löst motordrev
En sprängd friktionslamell

Det kan ju också vara ngt annat än kopplingen/primärdrivningan som rasslar.

/J

Last edited:
Har du kollat så justerskruven på kopplingshandtaget inte hängat in sig så kopplingen inte kopplar ur helt när du trycker in handtaget?
Hände mig och det var ung samma symptom.

Har du kollat så justerskruven på kopplingshandtaget inte hängat in sig så kopplingen inte kopplar ur helt när du trycker in handtaget?
Hände mig och det var ung samma symptom.

Näe, men ska kolla detta.. verkar ju kunna vara logiskt.. Eftersom den "inte fattar" att jag håller inne kopplingen ibland... Jag menar, det ska väl vara möjligt att starta hojjen i ettans växel, bara jag håller inne kopplingen? Den ska väl inte hoppa framåt och dö.

Så är det på min hoj också

Näe, men ska kolla detta.. verkar ju kunna vara logiskt.. Eftersom den "inte fattar" att jag håller inne kopplingen ibland... Jag menar, det ska väl vara möjligt att starta hojjen i ettans växel, bara jag håller inne kopplingen? Den ska väl inte hoppa framåt och dö.

När jag ska starta den kall med växel i så börjar den rulla framåt.

Last edited:
Låter som den inte kopplar ur ordentligt. Kolla så slaven rör sig fullt. (Förmodar att den har hyudralisk koppling) Luft i systemet? Har den stått länge? Olje byte kanske?
Som sagt det finns massa orsaker det skulle kunna vara. Men har du garanti så lämmna in för översyn om du inte skruvar själv.

Låter som den inte kopplar ur ordentligt. Kolla så slaven rör sig fullt. (Förmodar att den har hyudralisk koppling) Luft i systemet? Har den stått länge? Olje byte kanske?

Jo, den har ju stått hos mc handlare hela vintern.. Ska se om jag kan läsa lite om kopplingen i Owners manual.. Men det är konstigt att den bara gör det när den är kall.. Fast jag tror nog det är en mekanisk koppling... det är ju en vajjer som går från kopplingen till motorn

Last edited:
Jo, den har ju stått hos mc handlare hela vintern.. Ska se om jag kan läsa lite om kopplingen i Owners manual.. Men det är konstigt att den bara gör det när den är kall..

Byt motorolja. Verkar som din är lite trög vid kyla. Vet du vad det är för oil i nu?

Prata med handlaren.konsumentköplagen ger dig 6 mån garanti.Dom ska fixa det så du inte gör nåt dumt som förvärrar saken, då kan då svära sig fria i så fall.

Byt motorolja. Verkar som din är lite trög vid kyla. Vet du vad det är för oil i nu?

Ingen aning om vad det är för olja.. Men hmm, @ Korpe, jag har ju självklart tagit upp stödet... Men kan det kanske vara så att den där spärren kanske glappar lite?

Jag ska testa låta den stå och varmköra lite längre innan jag petar i växel, se om det hjälper..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph