Rasselljud/knackande i motor

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Ända sedan jag köpte hojen, så har den rasslat skräckinjagande ifrån motorrummet. Jag trodde att det skulle kunna lösas med borrning och byte av kolv i resp. cylinder, men det gjorde det inte. Missljudet är fortfarande lika elakt och jag misstänker att det är lager i motorn som är slitna. Har ni några teorier? Ljudet är rasslande/knackande och hörs mest på låga varv, märker inte av det på höga.

Det enklaste hade ju vart att ta isär och kolla efter själv. Men efter att ha gjort en liknande operation på min 125:a förra året och arbetet med cylindrarna på rd:n, så vill inte min fader ställa upp på detta längre (vilket jag kan förstå). Jag själv har inte kunskapen att göra detta. Så jag har egentligen tre alternativ, att lämna in den till en verkstad, att inte köra nästa säsong eller att köra tills det rasar. Det förstnämnda hade ju helt klart vart det bästa, men jag la vartenda korvöre på renoveringen av rd:n i somras. Så pengarna finns inte, om inte verkstaden/privatpersonen skulle vara billig. Så kan ni rekomendera någon billig verkstad/privatperson som är i Västra Götalands trakten? Alla tips mottages mer än gärna, då detta är något som har tyngt mig hela vintern. Köra tills det rasar är ju något jag vill undvika, men jag skulle aldrig klara mig en sommar utan mc. Så bomba mig med förslag!
Tack på förhand.

EDIT: Verkstad/privatpersoner från resten av Sverige får gärna föreslås också! Frakt skulle väl kunna gå att ordna på ngt sätt...

Last edited:
om man säger så här...de bli nog billigare o köpa en ny motor till din en att lämna bort den...om inte nån skulle gö de gratis så att säga.. :rolleyes:
de du kan gö e att skaffa verkstadshandbok o plocka ner den ändå.
de e inte såp svårt om man har en bra verkstadshandbok o kan meka lite...
men de kan ju hända att du behöver råd på vägen då får du väl kika in på sporthoj. :tummenupp

Poffer skrev:
Ända sedan jag köpte hojen, så har den rasslat skräckinjagande ifrån motorrummet. Jag trodde att det skulle kunna lösas med borrning och byte av kolv i resp. cylinder, men det gjorde det inte. Missljudet är fortfarande lika elakt och jag misstänker att det är lager i motorn som är slitna. Har ni några teorier? Ljudet är rasslande/knackande och hörs mest på låga varv, märker inte av det på höga.

Det enklaste hade ju vart att ta isär och kolla efter själv. Men efter att ha gjort en liknande operation på min 125:a förra året och arbetet med cylindrarna på rd:n, så vill inte min fader ställa upp på detta längre (vilket jag kan förstå). Jag själv har inte kunskapen att göra detta. Så jag har egentligen tre alternativ, att lämna in den till en verkstad, att inte köra nästa säsong eller att köra tills det rasar. Det förstnämnda hade ju helt klart vart det bästa, men jag la vartenda korvöre på renoveringen av rd:n i somras. Så pengarna finns inte, om inte verkstaden/privatpersonen skulle vara billig. Så kan ni rekomendera någon billig verkstad/privatperson som är i Västra Götalands trakten? Alla tips mottages mer än gärna, då detta är något som har tyngt mig hela vintern. Köra tills det rasar är ju något jag vill undvika, men jag skulle aldrig klara mig en sommar utan mc. Så bomba mig med förslag!
Tack på förhand.

EDIT: Verkstad/privatpersoner från resten av Sverige får gärna föreslås också! Frakt skulle väl kunna gå att ordna på ngt sätt...

Slirar den på kopplingen? Kan vara kopplingskorgen som låter, slitna, trasiga lammeller, fjädrar som är i kopplingen.

Sätter mina ventilgummin på ett vevstakslager.
Bort med cyllarna, ta tag i (vev)staken och känn efter om det glappar...

HönaPower skrev:
Vevaxellager..?

Mjo, jag misstänker också det :(

Chefen Alabama: Att ta isär och känna är ju halva arbetet känns det som, annars hade jag lätt gjort det.

Ozeo: Jag har funderat en del på det och kollat på blocket, men inte hittat någon :( Angående mekbok så har jag redan det, frågan är om jag är tillräckligt mekkunnig. Vill inte skruva sönder den. Men det kanske är det bästa alternativet :4skrika

sporTlovEr: När du säger det så kanske den gör det litegranna, men inget större. Får känna efter ordentligt nästa gång jag kör. Hann inte köra så mycket förra året...

Tack för alla svar, ni får gärna fortsätta att tipsa :)

Edit: Utfyllnad

Last edited:
Poffer skrev:
Tack för alla svar, ni får gärna fortsätta att tipsa :)
har du otur är det samma fel på den som det va på min 125a, veven som inte e som den ska... den va lite oval så den glappade i lagret.
annars låter det misstänkt likt vevaxellager.

det är ju tvåtakt, det är ju lättskruvat, det där borde man väl greja på runt 3-4h?

Fluxir skrev:
har du otur är det samma fel på den som det va på min 125a, veven som inte e som den ska... den va lite oval så den glappade i lagret.
annars låter det misstänkt likt vevaxellager.

det är ju tvåtakt, det är ju lättskruvat, det där borde man väl greja på runt 3-4h?

Jo, det är nog mycket möjligt. Njaaa, hade jag fixat det på 3-4 h hade jag gjort det direkt. Men det lär nog ta bra mycket längre tid, mycket jobbigare att meka mc med två cylindrar :P

Last edited:
Poffer skrev:
Jo, det är nog mycket möjligt. Njaaa, hade jag fixat det på 3-4 h hade jag gjort det direkt. Men det lär nog ta bra mycket längre tid, mycket jobbigare att meka mc med två cylindrar :P

Rasslande/knackande ljud som hörs mest på låga och avtar/försvinner på höga varv ska antingen vara vevaxellager eller kolvbult, och eftersom du har bytt kolvbult(hoppas jag), är det väll vevaxellagret.

Eller var det vevstakslager :va

Last edited:
En liten teori...
Låter det även när du drar in kopplingen? Om det slutar är det nog kopplingslagret. Hur som hälst får du nog skruva för att lösa problemet. Att ta bort cylindrarna och känna efter glapp i veven är ganska simpelt. Är du osäker så fota med en digitalkamera efter varje moment.

de e bara o plocka isär.
får du inte ihop så kan du alltid kika rd-klubbens hemsida.
där bruka dom ha lite grejer o kanske kan nån där hjälpa dig :)

börjar du nu så är du säkert ute och åker på en välljudande/nyrenoverad motor till våren/sommaren

Muskedunder: Jepp, kolvbultslager byttes självklart.

ola_sandin: Tror tyvärr inte att det blir bättre av det, har för mig att jag testade det i somras :(

ozeo: Har kollat deras sida en del, verkar inte vara så aktiv längre bara. Men det finns säkert kunnigt folk där! :)

Tack för alla tips iaf. Känns så tråkigt att börja denna försäsongen precis som den förra :( Men men, jag får väl försöka göra något åt saken och hoppas på att jag vinner pengar på lotto eller ngt :Bugar

EDIT: Tar tillbaka det om att rd-forumet inte var aktivt, det verkar ju blomstra som aldrig förr! :banana

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...